[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy & Homewizard

Roedi is zo vriendelijk geweest twee “DAN” flowkaarten te maken. Ze zijn er echt, zie onder.

Je kan dan naar wens het gedrag van de app aanpassen.

Laadplan voor morgen staan momenteel geen groene (LADEN) of blauwe (ONTLADEN) balkjes in, dus kijk het even aan icm hoge dagwinst eisen en hoge terugleverboete. Dat zou het algoritme sterk moeten ontmoedigen te gaan handelen met de batterijlading. Kan het zijn dat de parameters alleen invloed hebben op de berekening voor de volgende dag of zo? Wel staat ie de hele nacht STOP, terwijl dat voor mij NOM moet zijn dekken basis verbruik tenzij WP aan. Pas om 8:00 wordt ie NOM in het plan. Ben ik nog niet uit.

Hé dat is mooi, die kaarten zaten er eerst niet in. Nu kunnen we naar wens invloed uitoefenen.

Dit is een teller: hij telt tot 60 seconden wanneer hij minimaal 200W terug levert aan het net. Dit doet hij op stop kwartieren. nooit zien tellen?

Het zonoverschot moet dus minimaal 60 seconden zon teruegelever aan het Net voordat hij op NOM gaat.

Je kan hem op de backlog zetten.

Ik heb een vreemd plan voor morgen.

Het is alsof die niet lekker de prijzen heeft meegenomen je ziet bij verkoop ook 0 staan.
Heb Je @Roedi_de_Lion een support ticket gestuurd.

Oké duidelijk, ik heb hem inderdaad nog nozien tellen. Ik zal er eens op letten. Bedankt.

Even toelichten: De winst heb ik initieel gebruikt om überhaupt een plan te kunnen maken. Of deze nu 100% correct was, vond ik niet zo interessant. Maar hier ben ik steeds meer naar aan het kijken.

Nu is het zo:

• Slim Charge_only en het dynmaische plan zijn beide gelijk. Er worden laden en ontladen kwartieren gevonden, opbrengsten en kosten van deze kwartieren worden van elkaar afgetrokken en je hebt de winst.

Om deze winst te behalen…moet jewel alle andere kwartieren op stop zetten, en moet je ook ontladen op deze duurste kwartieren. Dit is in principe Full-Dynamic plan.

De Actuele winst bepaald achteraf wat je werkelijk aan winsten/verleis hebt gedraaid.

Ik heb bijvoorbeeld voor vandaag veel op stop gehad:

Hoe en waar doe ik dat ?

Wat ik ook bijzonder vindt is als ik het IP adres van de wifi van de Marstek pak dan doet ie het, maar als ik het Ip adres van vaste aansluiting pak doet ie het niet.

Hier moet je meteen eigen even ticket voor aanmaken van het type bug… dan krijg ik ook de json.
We hebben dit eerder gezien.

Duidelijke uitleg, dan snap ik het. Er zit ook zoveel in dit systeem, er zou eigenlijk een boekwerk bij moeten zitten.:joy:

Nog even over de planning:

De app zorgt er gewoon voor dat hij niet gaat laden of niet gaat ontladen:
image

• is de dagwinst groter dan €0.10 dan gaat hij laden en ontladen
  • Is de dag winst tussen de €0,00 en €0.10 dan gaat hij alleen laden
  • Is de dag winst lager dan €0,00 dan gaat alles op NOM

Wil je niet dat hij nooit gaat ontladen. Dan zet je de minimale dagwinst gewoon heel hoog
Wil je dat hij nooit charge_only doet…dan zet je charge_only dagwens en normale dagwinst heel dichtbij bij elkaar

Ja echt he. k weet soms niet eens meer zelf hoe ik het bedacht. :slight_smile:

Ik heb de dagwinst op 0,10 en de charge only op 0. Voor morgen heb ik geen laadmomente.

Heb dat ook direct gedaan

Nu we het er toch over hebben, het zier er bij mij zo uit. Dagwinst 2.00 €, charge-only 0.10 €.

Fallback betekent dat hij geen oplossing kan vinden om 2.00 € dagwinst te halen met laden, ontladen? Is het dan niet handiger om te laten zien wat wel te halen is met beschikbare capaciteit en meest aggressieve laad/ontlaad strategie?

NOM (geen laadplan) zie onder betekent dat charge-only winst 0.10 € ook niet lukt? Zet ik charge-only op -5 € dus veel verlies zie ik niets veranderen in het plan voor morgen. Geen laadplan is verwarrend want er is wel een laadplan, dat laat ie zien. NOM (doel niet haalbaar) is duidelijker. Winst morgen op 0 want geen oplossing.

1. Zit zonnestroom ook in de berekening, want dat is LADEN (vrijwel) zonder kosten en kan je in de avond tegen duur verkopen. Dat is m.i. volle winst. Onder voorbehoud of je dat wil.
  2. Is de winst aan de batterij capaciteit gekoppeld, ik zie maar 1 winst target niet genormeerd? Ik kan met 1x 5 kWh 800 W batterij nooit zoveel terugleveren als iemand met 20 kWh en 4 kW. Ik haal in de avondpiek 3x 800 Wh = 2.4 kWh = 0.48 € winst, terwijl die ander 3x 4 kW = 12 kWh = 2.40 €. Zelfde laadplan, zelfde calc maar veel meer winst.

Sorry Roedi… vragen vragen vragen… het is echt bedoeld dat ik snap aan welke knoppen ik moet draaien en welk effect dat zou moeten hebben.

Hebben jullie ook een verkoopprijs van €0,0000 per kwartier? Ik ben bang dat ENTO-E weer iets fout heeft gedaan.

Haha ja ik maar dat wist je al maar voor vandaag klopt alles precies

Ja…ik wist dat ij het weer deed…maar is bij jouw wel de verkoopprijs gevuld dan? Morgen plan

Nee morgen is alles nul vandaar mijn screenshot van voorheen

Ahhhhh…ik had alleen naar de laden kwartieren gekeken. Ik zag dat er om 12.30 uur of zo nog een 0.0000 staat. Daarom gaat het plan nog steeds niet goed. Ik heb hem nu even op Nord Pool gezet. (tibber doet het ook wel, maar dan zie ik dat het bij iedereen werkt)

1 Like