Vraag, ik het de App nu al een tijdje draaien icm met drie Sessy’s. Op zich lijkt alles goed te werken. Bij zonoverschot (en planning paars) worden de accu’s geladen. Op dure momenten wordt de energie verkocht en als de planning zegt dat er moet worden geladen, dan laden de Sessy’s. Alleen als de planning NOM (oranje) geeft, dat blijft de status stop.
Daar had ik al na gekeken. De Sessy mag tussen de 0 en 100% bewegen (zit nu op 33%). Kritische apparaten heb ik, maar slechts 1 (mijn EV-laad paal). Die staat niet aan.
Als ik het goed begrijp zorgen deze settings ervoor dat bij een dagwinst van 50 cent of meer de setup in dynamische mode draait.
Als de minimale dagwinst tussen de 0 en 49 cent beweegt dan draait de setup in “Charge Only” modus. Maar wat betekend dan de “voor eigen gebruik”? Slaat dat op NoM?
Is de winst lager dan 0, dan draait de setup in NoM, maar hij laad niet tussendoor (niet op zonoverschot en niet op lage prijzen).
Het gekke is…je plan zegt NOM…maar de actuele actie is stop. De batterij moet dus ook naar stop gaan. Maar waarom doet hij dat? Waarom is je actuele actie STOP. Kan je een ticket aanmaken? Via het lampje in de balk. Ook een json meesturen.
Waarom zijn de hele goedkope kwartieren voor morgen geen laadmomenten. 18,1 cent en de duurste is 37,1 cent. Met mijn instellingen 0,5 cent dagwinst en minimale dagwinst van 0 cent zouden dit toch laadmomenten moeten zijn? Of zie ik dat verkeerd?
Ah…dit was een issue wat tot nu toe nog niet naar boven kwam. Hij probeerde je hele capaciteit te laden…dat lukt niet met 1 omvormer van 2200W. De laatste laad-ontlaad koppels leveren dan alleen maar verlies. Bij kleine capaciteit per omvormer, komt dit minder snel naar boven maar speelde daar ook. Nu stopt hij bij de winstgevende koppels. > In nieuwe versie opgelost.
Precies dit. Mijn laadplan zie onder, waarbij ik hoge waardes heb ingesteld voor winst en fallback. Ik dacht daarmee het handelen (laden/ontladen ‘s nachts) te voorkomen. Maar het lijkt alsof de waardes geen invloed hebben, zet ik ze op -1 en -2 dan verandert er niets. De berekende winst blijft op 0 staan.
Mogelijk heb ik ergens een setting fout staan? Ik zie op diagnostics scherm wel “FALLBACK - alleen laden” staan, waarom alleen laden? Vannacht heeft ie wel bijgeladen, batterij was bijna 100% vol vanochtend (zie punt hieronder).
Aanvullend op mijn verbeteringsverzoek (in de lijst) om ‘s nachts niet meer te laden dan nodig voor de ochtend prijspiek van 6:30-10:00 (einde nacht % SoC te berekenen of handmatig in te stellen) wil ik dan ook niet dat de batterij gaat onladen naar grid. EDIT: ik kan natuurlijk mbv de nieuwe flowcards de batterij op handbediening en NOM zetten ‘s nachts. En evt zelf op SoC % laten bijladen indien nodig.
De batterij is voor mij puur bedoeld om het eigen verbruik zonnestroom te vergroten en die idioot hoge piekuren te mijden. Mijn WP gaat bv alleen aan buiten de piek.
Een laadcylus kost 0.04 €/kWh, 6000 cycli van 5 kWh a 1200 €, afhankelijk jouw type batterij. Dit is voor een Marstek Venus E 3.0. Die kosten moeten nog in de winstberekening meegenomen worden? De RTE verliezen zitten er wel in.
Verder zitten in het laadplan ook de onbalans kosten/vergoedingen niet. Als je handelt via Zonneplan algoritme kom je (korte termijn) op hogere vergoedingen dan het verschil in uurprijs.
PS. Er zitten om 16:00 en 17:00 vreemd lage prijspunten in. Waar is de dag prijspiek? De laatste 3 mnd slechts 3-4 momenten met echt lage nachtprijzen, wss door export naar Dld en Bel.
Ik wil best laden s’ nachts als ik er geen verlies op maak, maar ik wil niet altijd terugleveren naar het net. Bijvoorbeeld op die momenten dat de batterij bijna leeg is.
Goedemorgen Roedi,
Kun je aan bovenstaande nog iets doen? Is er een mogelijkheid dat als de ct verbinding wegvalt de Pro 3EM Simulator bijvoorbeeld opnieuw opstart of is er een mogelijkheid om dit met een flow te realiseren?
Ik heb het opnieuw gedaan. De screenshot is vrijwel exact hetzelfde. Winst = 0, herberekenen of verversen geeft geen verandering in het plaatje. Ook niet klassiek vs slim.
Hij past punten in het verleden niet meer aan, daarom?
Ik had verwacht door de winsteisen aan te passen dat de berekening laden/ontladen ‘s nachts zou stoppen en op NOM, immers te weinig opbrengst.
Ik heb trouwens ook als truuk de terugleverkosten verhoogd naar 0.25 €/kWh, de rest nog op nul. Dat zou het ook ongunstig maken aan het net te leveren, of het nou dag of nacht is.
Je hebt ergens uitgelegd hoe het werkt, maar dan is het vreemd dat de parameters geen invloed lijken te hebben.
Laadplan veranderd niet meer in het verleden (trap ik ook vaak in). Toen heb je ontladen en daar hoorde de toen geldende soc ook bij. In het verleden kan je niets meer veranderen. Bij NOM-plan…zegt hij altijd €0,-. Als je hem nu eens zet op 0.1 en 0.0…misschien geeft hij dan nog wel de winst van vandaag. zou kunnen.
Laadplan niet veranderen in het verleden dacht ik al.
Nee maakt niets uit. Geen urgentie wat mij betreft om iets aan te passen oid. Als het bij anderen wel goed werkt dan moet er bij mij iets in de settings zitten, ik ga dat zelf eerst onderzoeken.
Ik maak straks wel even een flow om hem ‘s nachts handbediening NOM override te zetten, en STOP als de WP aangaat. Dat zou niet moeilijk moeten zijn.