[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy & Homewizard

Voorspelling gaat wel een betje beter qua verbruik. De Apparaat Monitor ben ik erg tevreden over.

Die voorspelling ziet er inderdaad goed uit, is dat met of zonder laadpaal? Of heb je die dan uitgesloten via ‘ kritische apparaten’?

Ik heb geen kritische apparaten.

Ik heb het opgezocht. Verwarrend en afwijkend van standaard. Waarom???

Wereldwijd azimuth = 360 deg.

Solcast azimuth = 2x 180 deg waarbij negatief = east en positief = west.

Mijn dak is 205 deg volgens standaard, maar wordt 155 deg volgens Solcast. Ik zal het eens proberen in de setup en kijken of dat beter past.

Dit zou ook in de Solcast API manual staan, maar zelf niet gecheckt. Jouw instructie geeft wel 360 deg definitie op de setup. Reken je het om of ben je er van uitgegaan dat 360 de standaard is, ook voor Solcast?

Solcast azimuth definition

Solcast doe ik toch niets aan…voorspelling loopt via API-key en dan krijg je de data binnen. Daar geeft ik verder geen waarden mee…die heb je zelf ingevuld bij Solcast. Open Meteo wel natuurlijk.

Mijn zonnepanelen hebben een oost-west opstelling dus ik kan niet echt goede gegevens invoeren wat betreft azimuth, is het een optie om dit apart in te kunnen voeren (1x oost, 1x west), dus meerdere invoervelden bij de zonnepanelennconfiguratie?

Bij solcast kun je maximaal 2 dakzijdes in de kostenvrije api ingeven . Zo zou je denk ik het kunnen oplossen

Ook in Slimladen.

BTW. Victron Batterijen kunnen nu ook aangesloten worden met Victron Cerbo GX.

1 Like

Dat is me nog niet gelukt , zal zo nog even een keer verder zoeken en opnieuw proberen.

Dat is prima, maar in de setup moet je dan wel de juiste definitie in de tekst zetten.

Ik heb het nu aangepast, eens kijken dat iets uitmaakt. Ik laat morgen wel wat weten.

Sowieso is het vreemd dat je een getal boven de 180 kan invoeren, want dat kent de Solcast definitie niet. Of hij begrenst automatisch op 180. Dat klopt wel met de insights die ik heb gestuurd, want dan ligt mijn dak puur zuid en niet zuid-west, dus gaat eerder leveren en vandaar dat uur tijdverschil.

Dit is alleen voorSolcast he. Niet meer niet minder.

Als je Solcast niet hebt ingevuld, of die haalt even niets op dan:

Ik zie nu dat ik dat dus mooi verkeerd heb ingevuld…Open meteo zal wel weer 360 gebruiken…even checken.

[EDIT] Dus hier heb ik nu 246 neergezet.

Hoppa. Dankzij Loek is het nu toch gelukt. Het wasuiteindelijk natuurlijk een hele kleine aanpassing :slight_smile: (Verkeerd register moet van REG1/2 komen)

Ik belast niks extra, behalve wat ik via de app uitvraag, doe ik niks met solcast. De datum van laatste uitvraag is 13/2, een dag geleden. Ik kan helaas nergens checken wat mijn API requests/day zijn, niet op de solcast site, of via de app, dus tast in het duister.

Op dit moment is het wel weer gelukt de data op te halen, maar geeft energie prijzen ophalen (geen ENSTO-E key ingevuld) weer issues ..

Ik wacht het nog maar een dagje af, en tot die tijd overrule ik het laadschema met handmatig NOM.

1 Like

Ik heb denk ik hetzelfde probleem, de afgelopen 2 dagen worden de correcte prijzen niet opgehaald/ingeladen, daardoor hebben de accu’s bv afgelopen nacht op bijna de duurste uren geladen. (Geladen op 24 cent en straks vanmiddag NOM op 20 cent is niet super handig)

Is dit iets wat we zelf kunnen verhelpen?

Dit zijn de correcte prijzen van vandaag:

@Dennis_Fokkema ik vrees zo lang de app nog dermate in ontwikkeling is, zelf blijven nadenken, en overrulen bij Batterij Aansturing als iets echt niet logisch is. Vandaag wordt een mooie zonnige dag, dus ik vertrouw dan liever op de NOM aansturing van Sessy zelf. Heb ff een JSON dump naar @Roedi_de_Lion gestuurd ter onderzoek

Dat is inderdaad een goede optie, ik heb een half uur geleden SlimLaden app uitgezet en Sessy NOM aangezet, en ik denk dat ik straks weer Frank Energie handel op onbalans aan ga zetten.

De SlimLaden app is een goed alternatief maar kost me geld vergeleken met handel op onbalans.

Goedemorgen. Ik kan het zo niet helemaal zien… maar ik denk dat je hebt aangegeven dat je wel verlies wil maken met charge only?

[EDIT] Foutje…prijs is natuurlijk €0,00

Het feit dat er nu geen prijzen worden opgehaald, ligt toch niet aan de app? De prijzen zijn er gewoon niet of ben ik abuis? Ik zie bij jou wel: Heeft hij ondanks het plan überhaupt wel gelanden vannacht?