[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy & Homewizard

Mijn ideeën/verklaring:

• De app probeert elke dag een plan remaken van laden en ontladen.
  • Dat is op de goedkoopste kwartieren lade, duurste kwartieren ontladen.
  • Dit plan kan pas gemaakt worden als de minimale winst wordt behaald
  • De laatste weken heeft de app dit niet kunnen maken, omdat de verschillen in kwartierprijzen minder zijn dan zeg onweer €0,10 cent.

Als hij dit plan niet kan maken, en je gaat bijvoorbeeld alleen maar laden…zal de winst nog lager zijn, anders had hij wel voor laden en ontladen gekozen.

Gevolg >> de meeste dagen is het financieel gezien beter om niets te doen of verlies te lijden of helpen het stroomnet niet over te belasten. Kortom het zou gek zijn als er wel winst werd gedraaid.

Ik heb in mijn eigen versie nu een mogelijkheid toegevoegd, die onrendabele NOM-kwartieren op STOP gaat zetten. Dit moet ik nog testen, maar zoals verwacht zet hij nu alle nom-kwartieren op STOP.

Verbruik en winst maken met de batterij zijn ook 2 losstaande dingen. Je moet gewoon het verbruik zoveel mogelijk plannen op de goedkoopste kwartieren. (Dit is in ieder geval wat ik denk, tijdens salderen)

Wat je eventueel eens zou kunnen testen is hoe de app gaat reageren als de saldering wegvalt. Volgens mij is dat hier aangeven dat je bij teruglevering ook de Energiebelasting niet meer terugkrijgt.

1 Like

Dat solcast er ook uitligt vindt ik wel gek hoor. Solcast mag je niet overbelasten. Officieel mag je de api maar 10x per dag bevragen. Met twee rooftops, maar 5x. In de praktijk ervaar ik nog iets minder, zegt mijn gevoel. Dus geen flows hiervoor maken. Mijn app haalt het al 3x op.

Ik heb ook al twee keer gehad dat ik een nieuwe api-key moest maken.

Jazeker, nu kan ik de rekenpartij goed volgen.

1 Like

Ah mooi. Je moet denk ik even goed kijken of ik de ac tellers bij jou goed hebt staan.
Ah…je hebt hetzelfde als ik.

Wat voor grafiek had je bij de Eff? Bij mij was het drama en heb ik de boel moeten resetten. Je kan dat in de grafiek ook handmatig aanpassen wanneer je dat wilt.

Ligt de site voor de uurprijzen er uit?

1 Like

Zo ziet het er bij mij uit
Wat bedoel je met handmatig aanpassen?

De Inventory en Transacties moet ik nu wel in Landscape gebruiken op mijn IPhone en Ipad . In Portrait valt de Kosten kolom weg

Ja ik had daar nog meer kolommen weggehaald…moet ik even opnieuw naar kijken om het mooi te maken.

Op de telefoon kan je het niet aanpassen…op de computer wel. (Als je scroll op de telefoon kan je hem per ongeluk zo aanpassen)

Ik zou om eerlijk te zijn de RTE-learnings even legen via een flow. Dan krijg je dit en gaat hij weer verder leren: Geldt voor iedereen.

1 Like

Deze grafiek gebruikt hij nu ook voor laden en ontladen in het laadplan.

Terugkoppeling zonvoorspelling vs werkelijk. Ik vind het best aardig kloppen. Alleen begint de voorspelling te vroeg te leveren. Ik heb alle hoeken en azimuth ed goed ingesteld, dus niet duidelijk waarom dit zo is. Maar als voorspelling om de batterij logica mee aan te sturen waarschijnlijk prima.

(Ik heb mijn inverter gelimiteerd op 5 kW, daarom die vlakke top).

Prima idee die “backlog” button tbv feature requests. Ik heb er een aantal ingediend, vragen die ik hier al had gesteld.

Via Solcast ? Ik zal nog een keer checken of hij het bij de juiste uren neerzet. Solcast geeft info per 30 minuten (gratis versie) en Opene Metier per 15 minuten.

Ik heb zojuist die Entso APi aangevraagd. Mijn Energy van Homey blijft nog steeds leeg.

Hoe zit het nu met het plan van morgen? ik heb die API nog niet en ENergy doet het niet. Werkt die dan wel of? Ik zie ook nog geen grafiek plaatje

Ja Solcast precies via de setup instructies van de app. Ik zou zeggen hij is een uur verschoven.

Let Solcast op wintertijd?

Ik heb gisteren een Entso api key aangevraagd en ontvangen. Ik heb de key gisteren ingevoerd in de app maar tot op heden geen energie prijzen binnen kunnen halen

Die voorspellen altijd vanaf nu…niet op tijd. Ik moet er even weer induiken.

Die Azimuth vindt ik ook altijd verwarrend. Als ik die instel op 145 graden…dan zegt hij zuid-West. Online zegt men: Zuidwest (ZW) komt in Nederland (en internationaal) overeen met een azimut van 225 graden .

= Solcast. Weet jij ook hoe dit nu zit?

@Roedi_de_Lion domme vraag ,maar moet die flow er uit zien dan? :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth:

1 Like

Dat was snel. Maar tis nu weekend dus ik ben benieuwd