Ik heb geen homewizard maar wel een Sessy en Marstek. Ik regel het laad gedeelte zelf via een flow. Ben er nog niet helemaal uit. Maar zal zoiets worden als de ene vol is dan gaat hij door naar de andere.
Ik gebruik SlimLaden nu ongeveer een maand.
In het begin een aantal technische problemen gehad, die mbv Roedie en andere forum leden zijn opgelost. Als het om technische zaken gaat is het forum heel actief en dat is natuurlijk helemaal prima.
Ik heb in die periode echter nog nooit winst behaald. Als ik daar vragen over stel bv hoe wordt de winst nu eigenlijk berekend of hoe kan het dat inkoopprijzen op âŹ0 staan, komt daar helaas nooit een reactie op.
Het kan natuurlijk ook zijn dat ik iets niet goed heb ingesteld, maar als er geen reactie komt op vragen hierover kom ik ook niet verder.
Klopt dat is ook het lastigste zeker als je ook panelen hebt. Zonder die is het eigenlijk best helder
Ik heb hetzelfde probleem. Ik denk echter dat de winst er wel is, maar dat deze niet altijd even goed wordt weergegeven en/of uitgerekend. Volgens de app zit ik vandaag op een verlies van 93 cent. Ik ga ervan uit dat (in mijn geval) bij de berekeningen met Sessy accuâs er nog een beetje bijgeschaafd dient te worden. Komt vast allemaal wel goed, zulke processen hebben tijd nodig, zowel het âlerenâ in de app, als het leren van hoe om te gaan met de berekeningen van accuâs/zonne energie, laden/ontladen etc.
Ik blijf het toch vreemd vinden dat niemand mij uit kan/wil leggen hoe de , bij mij altijd rode, waarde in de kolom winst nu precies wordt berekend.
Wat ik vreemd vind is de insteek op winst. Er had dan jaren geleden al moeten begonnen met de aanschaf van zonnepanelen en met de opkomst van batterijen in opslag in accus. En dan moet er geen overheid komen die tijdens de wedstrijd steeds de spelregels veranderd. Ik ben in 2013 begonnen met zonnepanelen en wat nu mijn doel is om, te beginnen met 1 accu, het verdienen van mijn opgewekte zon door die energieboeren te verhinderen. Het programma van Roedi is voor mij een automatisering om dat op een makkeljke manier te realiseren. En als het dan nodig is kan ik het aantal accus altijd nog verhogen.
Het is bij mij geen insteek op winst, maar een insteek op correcte gegevens, en die correcte gegevens heb ik nu niet. De ene keer is de inkoop prijs 0, een kwartier later 0.24 euro, dat schept (bij mij) verwarring) . Deze morgen is er verbruik geweest op NOM, accuâs hebben afgelopen nachte geladen met een prijs van 23 cent per kilowatt, en deze ochtend op NOM voor een deel weer verbruikt met als resultaat een verlies van 94 cent, terwijl de prijs per kilowatt 27 cent was. Dus voor die paar kilowatt die er verbruikt is kan het verlies dan nooit 94 cent zijn, dat is het in werkelijkheid ook niet. Voor de rest ben ik blij met de app, inderdaad om zoveel mogelijk (zonne) energie zelf te gebruiken, neemt niet weg dat we dan best een vraag mogen stellen als er iets niet lijkt te kloppen in een rekensom. Zoals ik al aangaf, dat is dan geen insteek op âwinstâ maar op correcte gegevens. Als er een (ont)laad plan wordt gemaakt die uitkomt op 1 cent voor de hele dag, en ik heb om 11 uur in de ochtend -94 cent als resultaat dan klopt er ergens een rekensom niet, of in het laadplan, of in het eind resultaat.
Het gaat mij ook niet om de winst, maar ik begrijp graag hoe iets werkt.
Gisteravond de batterij ontladen tot 12%, daarna FullSync gedaan en de batterij weer opgeladen met 2500W.
Toen ik de Inverntory daarna bekeek zag ik iets bijzonders. Daar stond dat de eerste twee kwartieren waren opgeladen met 0,904 kWh. Dat is omgerekend 3,6kWh. Terwijl er toch echt maar met 2500 W geladen is.
Dit kan wel met een marstek Venus E.
Sorry. Nog niet gereageerd omdat het nog niet zo werkt als ik het graag wil. Ik ga binnenkort weer een nieuwe versie uitbrengen en dan leg ik uit hoe het zou moeten werken. Het is ook best ingewikkeld. Ik kom er echt op terug.
Tot voor kort kreeg ik voor mijn kwh net zoveel als ik het nu verkocht aan het net of gebruikte in huis. Dat is bij tibber nu verandert en dat heeft invloed op de winst. In dit geval wel 2,5 cent per kwh. Maar tot voor kort maakte ik met mijn batterij ook echt niet veel winst. Zeker niet in de afgelopen dagen. Dan moet geld technisch gezien de batterij eigenlijk gewoon stil staan.
De actuele winst html kan iets heel moois worden, maar dan moeten de getallen wel kloppen. In mijn hoofd denk ik dan te weten hoe het moet werken, maar dan lukt het soms niet goed om het juiste moment de data op te halen.
Ik heb wel door dat ik steeds meer dingen visueel moet maken. Dan kan je dingen beter controleren en begrijpen wat er gebeurd. Is ook fijn voor jullie.
Even terug lezen op het forum. ![]()
Ik moet even checken hoe dit nu ook alweer precies zou moeten werken, maar hij houdt onvoldoende rekening met de soc van de batterij denk ik.
Ik gebruik de app nu ook zoân maand en heb gemerkt dat Winst maken nu in de dure en donkere maanden gewoon niet werkt. Er is geen âspreadâ tussen laagste en hoogste tarieven en er is geen zon (als je al panelen hebt).
Daarom ben ik het systeem aan het âLerenâ om nu te werken met tijdens goedkoopste uren voldoende te laden zodat je gedurende de duurste uren nog energie in je batterijen hebt zitten. Dat doe ik door de Minimale dagWinst op 2 te zetten, Charge-Only op -1 en kiezen voor Klassiek. Dan krijg ik voor morgen onderstaand laadplan waarmee ik volledig tevreden ben.
Ik ben me nu vooral aan het focussen op de actuele winst. En hoop dat het technisch gedeelte een beetje stabiel blijft. Daarna wel verder kijken naar wat er aan het plan verbetert kan worden.
Voorproefje:
Ik heb er nog wel een vraagje over. (Daarna zal ik er over ophouden
). Ik heb 3 Sessy accuâs en ik heb het vermoeden dat er ergens een verkeerder uitreken formule zit.
Zie onderstaande â verkoopâ cijfers van 18.00 uur.
Inkoop 0,2306 euro - Verkoop 0,2905 Verkocht 0,561 en 0,447 kilowatt, en dan een verlies van 0,1423 en 0,1132 euro.
Ik kan de som niet maken, maar als er verkoop is met een verschil van 6 cent/kilowatt, hoe kan dat dan een verlies opleveren?
Hoi Dennis, ik denk dat dit komt door de laad en ontlaad verliezen. Omzetting van ac naar dc en weer terug. Kijk eens naar je RTE.
De RTE is iets meer dan 81%. Er is een grote verandering geweest rond 8 Februari, tot die datum waren de resultaten heel anders vergeleken met de dagen na die datum, zie hieronder.
Ik heb de indruk dat er iets is veranderd sinds âUnified Batteryâ is toegevoegd/aangepast in de app.
Heeft iedereen ook een storing voor het ophalen van de Energy tarieven. Ik heb dit zowel in Homey als met mijn Homewizzard display dus het is geen storing voor 1 platform. Ook zag ik namelijk een foutmelding in het plan. Dus das logisch.