[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy & Homewizard

Yup, hier ook lees ook dat ander hier last van hebben (zonder Homey/homewizard).

Bij mij ook hetzelfde probleem

ik heb hetzefde @Roedi_de_Lion .. maar dan met onlogische STOP bij zonoverschot, waar NOM op zijn plek is.

Heb de boel maar even handmatig op NOM gezet anders heb ik niks wat de batterij ingaat met dit mooie weer :frowning:

He Marco,
Als die op zonoverschot staat gaat hij vanzelf over op NOM als er zonoverschot is. Als dat er niet is staat hij stop.

Ah… ik had precies dezelfde vraag. De accu gaat dus op stop bij berekend (maar nog niet aanwezig) zonoverschot ook al is dit op een piekmoment (ochtend stroom), en pas weer op NOM als er werkelijk zonnestroom overschot is per P1 meter? Het duurt ook enige tijd voordat de zonnepanelen voldoende leveren om het huisverbruik te dekken en daarna boven het huisverbruik om de accu te laden en naar NOM te gaan.

Als het zo werkt begrijp ik de logica daarvan niet helemaal. Dan is er een periode op een ochtend piekmoment waar ik accustroom wil gebruiken (van vorige dag zonnestroom) maar dat de accu niet levert. Misschien is gedacht dat als er zonoverschot is de accu dat niet meteen moet opslurpen? Maar als die op NOM staat dan is er toch geen probleem?

Dit, maar ook het ā€˜s nachts opladen zelfs als de accu voldoende vol zit om de ochtendpiek te kunnen overbruggen. Volgens mij niet slim, of ik snap er niets van (dat kan ook).

Hoi @LX001 ben ik qua logica helemaal met je eens, maar is IS zonoverschot en mijn SolCast API settings staan in mijn ogen goed.

… oh wacht ik zie dat sommige bronnen niet opgehaald kunnen worden of zijn… app herstarten biedt geen soelaas

Hij kan natuurlijk niet schakelen op persoonlijke voorkeuren. Hij stuurt op de verschillende aanwezige factoren en naar mijn mening doet die dat best goed. Je kunt wel de stroom uit de batterij willen gebruiken, maar is dat dan een verstandige keuze. Is er dan voordeel te behalen? En daarbij moet je ook rekening dat het niet altijd goed kan gaan. Het is tenslotte een voorspelling.

Nieuwe versie geplaatst.

• Actuele Winst aangepast. Ik denk dat het nu ook beter te begrijpen is. Controleer in ieder geval goed of hij de juiste getallen ophaalt. Dat kan per batterijj type misschien nog net wat afwijken. (Toelichting moet ik nog herschrijven, bedenk ik me nu)
  • Als je de slimme charge_only gebruikt dan houdt hij nu ook rekening met de te komen zonopbrengst (deed hij al bij klassiek) Ook zijn de kwartieren tussen de laadkwartieren nu op Stop.
  • Zonoverschot kwartieren > Deze staan standaard op stop…hij gaat laden op het moment dat er zonoverschot is. Maar tijdens deze kwartieren gaat hij niet ONTladen. Zonoverschot kwartieren zijn bijna altijd goedkope kwartieren en dan wil je niet ontladen. (STOP naam is niet handig…maar werkt op dit moment)

Sorry dat ik er zo bovenop zit. Maar wat je zegt over zonoverschot en STOP klopt toch gewoon niet? Zie hieronder prijs van vandaag.

Om 8:00 gaat ie op stop terwijl de panelen nog niet voldoende leveren. De stroomprijs is hoog. Waarom laat je hem niet gewoon op NOM staan? Dan levert hij bij vraag, en gaat het zonoverschot laden als dat er is.

Het hele STOP idee tijdens zonoverschot snap ik niet.

1 Like

Daarom is je voorspelling van je plan belangrijk…als dat goed is gaat, gaat je batterij gewoon laden. Als ze allemaal op NOM staan…en de zonvoorspelling komt niet uit…is je batterij leeg voordat de dure avondkwartieren komen.

STOP tijden zonoverschot = Alleen laden.

Het klopt niet helemaal dat alle zon-overschot kwartieren altijd goedkoop zijn…maar dat is natuurlijk wel hoe de prijzen totstandkomen. Als er veel zon is en/of veel wind…dan zijn de prijzen laag.

Bedoel je dat je STOP stuurt wegens de onzekerheid van je zon voorspelling? Waarom zou je dat doen?

De middagstroom is altijd een pak goedkoper dan de avondstroom zelfs met RTE compensatie en dat weet je wel zeker. Als de zonvoorspelling niet klopt (kan je gewoon meten) kan je als fallback enkele kWh middagstroom laden als de batterij SoC erg laag is, zodat je iig de avond door kan komen.

Ja…het kan waarschijnlijk nog allemaal veel slimmer. Maar ik denk echt dat het niet heel gek werkt voor nu.

1 Like

Je weet je voorspelling, je hebt een schatting van je uurverbruik en je hebt je P1 meter. Volgens mij maak je ergens in een tabel deze vergelijking al. Dus je weet werkelijk vs zonvoorspelling.

Zit je er werkelijk ver onder en SoC blijft laag (dat meet je ook) dan in de middag LADEN.

Zeker werkt het al heel mooi, ik ben heel bij met het stopzetten batterij als de WP aangaat. Ik denk dat een paar kleine aanpassingen veel extra slimheid kunnen toevoegen.

Ik wil graag meedenken, en ik hoop nog meer mensen hier, over wat het slimste sturings model is.

Er zit een nieuwe knop in de app. de balk bovenin. :face_with_tongue:

Even zonder gekheid. We zijn met 80 man. Iedereen heeft iedeeen. Ik maak de app. Ik denk dat je moet oppassen dat je niet teveel blijft hangen hoe jij het wil. Tips zijn goed…en die heb je. Maar net was stop nog niet goed…nu blijkt dat het alleen laden is…is het ook nog niet goed.

1 Like

Even voorzichtig. Ik probeer constructief mee te denken. Als ik iets niet begrijp dan vraag ik om uitleg. Er zijn meerderen met dezelfde vraag als ik.

Jij mag er mee doen wat je wil. Het is absoluut niet negatief bedoeld, ik wil me niet opdringen. De kern is de logica van het algoritme, en dat is niet iets wat ik ā€œwilā€ maar logische keuzes.

Tibber heeft het volgens mij wel gedaan dacht ik.

Hi Roedi, zou het mogelijk zijn om het slim energy diagram als widget in de app te zetten, zodat we deze ook in homey dashboard kunnen zien?

Ik snap ook wel dat het soms voor jullie een beetje ā€œfrustrerendā€ is dat hij niet precies doet wat je gaar zou willen. Omdat jet het er niet mee eens bent of niet logisch vindt. Daarom ben ik zo blij met AI nu, omdat ik eindelijk het kan maken zoals ik het wil. Eindelijk op mijn manier. :slight_smile:

Ik had zelf de zonoverschot kwartieren altijd op NOM staan. Begreep van Homewizard-gebruikers dat ze ook de mogelijkheid van alleen laden hadden. Dat leek mij een goed idee. Dus zo gemaakt.

Ik heb een nieuw button gemaakt. Daar kan je wensen inschieten. Ik maak daar ook nog de mogelijkheid dat we kunnen gaan stemmen. Had ik ook al klaar, maar bleek dat je een GitHub account moest hebben als stemmer.

Ik gebruik het dashboard zelf niet, maar als er heel veel stemmen komen.

Dit is er al wel:

(Kan ook op pagina 1 van je Homey app)