[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy & Homewizard

@Roedi_de_Lion

Ik doe het even zo (op mobiel kan ik geen gebruik maken van de support knop)

Het valt mij op dat de diagnose pagina over het algemeen,maar een accu laat zien in het overzicht (zie screenshots) op drachten komen wel aan ondanks error api meldingen.

Ik heb dit ook al doorgegeven aan Roedi. Hij zal er wel aan werken.

1 Like

Hoi hoi,

Even over de actuele winst.

• Kan iedereen checken die naar de Actuele Winst aan het kijken is of de UnifiedBattery de juiste Totaalwaarden voor DC en AC hebben.

DC is vaak berekend aan de hand van de eff…alleen bij Sessy niet dacht ik.

Mijn plaatje van nu.

Batterij 1x Marstek Venus E 3.0 - 5 kWh staat nu 10 dagen online –> 4250 kWh –> 425 kWh per dag. Daar zit ergens een rekenfoutje denk ik. 10 dagen vol op-ontladen = 10x5 = 50 kWh.

77% laadefficiency 92% ont-laadefficiency. Volgens deze Energienerds test is roundtrip efficiency 83% gemeten.

Je moet hier kijken. Wat daar staat. /profit-debug.html

Bij deze. De totalen in uit kloppen niet gezien de leeftijd van de batterij, RTE klopt wel.

Batterij status is nu stop, terwijl het plan “paars” is = zonneoverschot en SoC 36%. Geen trigger van kritisch apparaat.

Inventory leeg, toch transacties.
Klopt dit, of begrijp ik nog niet helemaal hoe het werkt?

Goedemorgen Roedi, ik heb in de instellingen de SOC range tussen de 15% en 95% staan, maar dat werkt niet. Hij stopt niet met ontladen onder de 15% en ook niet met laden boven de 95%.

Unit ID op 2 brengt niets. Heb je nog iets kunnen ontdekken uit het support ticket?

Ik ben benieuwd waar jullie de settings op hebben staan en waarom.

Mijne:
Automatisch laadplan modus: Dynamisch 2.0
Minimale dagwinst: 0,06
Minimale dagwinst charge-only: 0
Charge-only mode: Slim (laden + NOM)

De eerste optie laadplan ben ik nog niet helemaal achter wat slim is. Dus ben benieuwd naar jullie mening hierover.

Dagwinst > 0,06 is afschrijving batterij
Charge only > heb ik momenteel op 0 omdat ik geen verlies wil maken
Charge modus > Slim lijkt me de beste optie

1 Like

Handmatig klopt dat ook…dan houdt hij hier geen rekening mee. In de planning houdt hij hier toch rekening mee? Bij Minimale soc gaat de planning op stop…en kan hij alleen maar laden bij zon-overschot. Op Nom kwartieren heeft de batterij vrij spel…dus geladen tot 95% en de zon schijnt…dan gaat hij door.

Mijne:
Automatisch laadplan modus: Dynamisch 2.0
Minimale dagwinst: 0,10 (anders de moeite niet waard)
Minimale dagwinst charge-only: 0 (beetje onzin om verlies te leiden)
Charge-only mode: Slim (laden + NOM) (Kiest de goedkoopste beter dan klassiek)

2 Likes

Hoi Roedi,

In versie 8.10.36 was volgens mij de batterij capaciteit bij mij nog goed (15,36kWh) en stond erbij dat ik 6 batterijen heb. Kun je dat niet aanpassen? Nu heb ik 1 batterij staan en 2,56kWh.

In de planning staat inderdaad stop bij 15%, maar hij is toch doorgegaan tot 12%. zie hier!

Nu staat hij op nul op de meter, maar er gaat niets naar de batterij.

Dat hij nu niet ging laden ligt eraan dat de ct niet connected was, sorrie mijn fout.

Hi @Roedi_de_Lion
Ik heb vanochtend iets vreemds.
Mijn plan gaf netjes laadmomenten

Maar zoals je kunt zien in de volgende foto heeft die om wat voor reden ook ontlaad. Heeft dit te maken met dat die maar 600 watt volgens berekeningen het laatste kwartier zou moeten laden

Er was pas veel later een nom moment

En moet deze in Homey dan het vinkje “Uitsluiten van energy” uit of aan hebben staan?

Klopt…die waarden staan al bij de laadplan controller als batterij.

Kan ik de “geladen” en “ontladen” waarden resetten? Zo ja hoe?

Nee dat gaat helaas niet. Het wordt wachten op een volgende versie.

Dat is misschien een richting. Moet ik naar kijken