[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy & Homewizard

Ja, soms ongeveer 10%.

Als jij hem via API aansluit…wat krijg je dan terug. Dat kan jij testen. Voor de zekerheid app even herstarten tussendoor.

Heb even wat meer op mijn gemak naar de informatie gekeken.

Wat ik persoonlijk vreemd vind dat hier op het niet goedkoopste kwartier even is geladen en niet wat later waar het nog goedkoper zou zijn geweest. Ik mis de logica, alhoewel ik de waarde van de SOC van dat moment ff niet weet. Als ik in HW kijk, dan zat de SOC rond de 80%, wat maakt dat ik het vreemd blijf vinden.

Waarom hier allemaal strepen door inventory staan weet ik niet, just ter info.

Verder geen errors en geen gekke dingen, als ik er zo even naar kijk

edit versie .10 trouwens

edit 2 versie .14 ziet er volgens mij indentiek uit in de info, deze draait nu

Dan is de waarde oké.

Bij lijkt FIFO/Transacties weer correct gevuld te worde, dank daarvoor.

Bij Transacties staan er nu per kwartier 3 regels, is dat 1 regel per accu? (Ik heb 3 Sessy’s)

Ook vind het wel vreemd dat er bij FIFO 2 ‘ oranje’ meldingen zijn, in de nacht komt er immers geen energie van de zon dat geladen kan worden.

Ik weet ook niet zeker of de bedragen nu kloppen die er nu staan, bij berekenen van de prijs wordt aan beide kanten wordt er ‘AC’*inkoop gedaan in plaats van ‘DC’*inkoop

Sinds vanmorgen heb ik dit

De stappen uitgelegd.

1. Vanmorgen zag ik dat de app weer uit homey was verdwenen dus opnieuw geinstalleerd.
  2. Zojuist zag ik dat op een of andere manier Energy en Solcast op rood staan.
  3. Homey opnieuw opgestart, app opnieuw opgestart en setup doorlopen. Deze stonden allemaal nog goed. Dus ik snap niet hoe dit nu kan. Mijn instellingen staan goed maar op een of andere manier geeft die toch rood weer.
  4. Ga je nu een support sturen misschien helpt dit als extra info wat ik niet kan zien.

Je kan de details van die transactie bekijken door op het kleine pijltje naast de transactie te klikken.
Je ziet dan waar de electriciteit vandaan komt en tegen welke prijs die is ingekocht. In jouw geval vermoed ik dat de electriciteit uit andere aankoopmomenten komt waardoor er dus verschillende lijnen per aankoopmoment zijn.

Ja, die zie ik soms ook wel eens tevoorschijn komen. @Roedi_de_Lion : heb jij hier een uitleg voor?

Je electriciteit wordt toch geleverd als AC? Dus je betaalt aan je leverancier toch AC-prijzen?
De omzetting van AC naar DC komt met een omzettingsverlies. Roedi heeft al aangegeven dat hij daarvoor enkel een inschatting kan geven (elke batterij is anders, dus het zal steeds een inschatting zijn die specifiek voor jou van toepassing is).
Ook wanneer je electriciteit uit je batterij haalt (zit als DC in de batterij, maar jouw huis gebruikt AC!) is er een omzetting, dus ook dan weer verlies.
Het gecombineerde verlies (dus AC –> DC + DC –> AC) is in de grootteorde vcan 20% - 25%.

Bij mij staat er dit:

De energieprijzen zijn dus om 3u bijgewerkt, SolCast rond 6u.
Heb je nog wel een LaadPlan? Want dat zal dan gebouwd zijn op basis van de informatie die SlimLaden gisteren heeft opgehaald. Dat kan een beetje afwijken van de informatie van vandaag, maar denk niet dat het grote verschillen zal geven.

Waarom wordt de app steeds bij je verwijderd? Gebeurt dit ook bij andere apps?
Heeft jouw Homey nog voldoende ruimte om de app te installeren (misschien gaat het mis bij het automatisch bijwerken doordat er maar heel weinig ruimte beschikbaar is op je Homey)?

Ik begrijp dat er een verlies is van AC naar DC en vice versa, maar als de inkoop prijs 24 cent is, en het terugleveren is 0,4kilowatt per kwartier , dan kan de opbrengst (of het verlies) geen 0,001 cent zijn. Dat zou dan 8-9 cent moeten zijn

Dus als het klopt dat het AC moet zijn en geen DC, dan staan de inkoop bedragen er verkeerdom in

ja dat snap ik dus ook niet heb nog 1,3GB over in homey Dus ik heb opslag genoeg.
ALs ik de app verwijder en er weer opnieuw opzet ben ik dan alle gegevens kwijt?

Nou ik heb nu alles op de hobbel. De hele app installeerd niet meer bij mij. Ik krijg alle plannen e.d niet heel vreemd. Beetje in paniek nu. Deinstalleren en herinstalleren doet hele rare dingen

9.56 updat e Ik zie alle apps niet meer, Laadplan solar enzovoort? Ik ben nu al een half uur bezig. Ik snap niet waarom die niet worden geistalleerd als ik de app er opnieuw op zet? iemand help wat moet ik doen ben steeds homey aan het opstarten niks helpt.

10.20 ik geef het op de app blijft leeg bij install. Ik weet het niet meer

11.20 mezelf voor de kop geslagen., Komt omdat ik deze app al bijna 6 maand erop had staan was ik vergeten dat je de apps los ook moet installeren. Dus dat heb ik gedaan nu. Dus alles werkt weer.
laaste vraag. Mijn 6 maand aan leren voor mijn huis is nu weg.

Doe ik hier nog iets fout of moet die nu gewoon het gebruik weer leren?

Even omrekenen naar een uur: 0,4 kW / kwartier –> 1,6 kWh

Als je 1,6 kW uit je batterij wil halen, moet je daar 2 kW (= +25%) insteken.
Voor die 2 kW heb jij dan 48 cent betaald.

Hoeveel is nu je voordeel? Wel, als je op het moment dat je die 1,6 kW uit je batterij haalde 35 cent zou betaald hebben (je gaf geen prijs hiervoor mee!), dan zou dat je op dat moment 1,6 * 35 = 56 cent gekost hebben. Dus je voordeel is: 56 - 48 = 8 cent. Maar dat is gerekend gedurende een vol uur.

Dus als je dat omzet naar een kwartier, kom ik op 2 cent, toch?

1 Like

Ook dan, er staat bij mij nu ook geen 2 cent (0.02 euro) maar 0,01 cent (0.0001 euro). Ik denk dat alleen de verkoop prijs per kilowatt klopt, de inkoop prijs staat op 0,0008 euro.

Hoe is die rekensom dan? Ik kom daar niet uit. Inkoop prijs 0.0008 euro, teruglevering is 0.424 kilowatt, verkoopprijs is 0.2297 euro, en resultaat is +0.0001 euro.

Ik merk dat ik iedere dag alleen maar verlies lijdt. Dit lijkt me niet de bedoeling.

OK prima. Programma draait en ik laat Homey via een kleine flow status notifications sturen van WP en Marstek. Volgens mij werkt het.

Ik heb een grondgebonden WP dus geen defrosting, maar die status geeft de WP niet dus dat is voor iemand anders. Koelen heb ik wel en dat gaat via de bron en een warmtewisselaar, alleen de pompen draaien. Dat neemt 300 W oid. Van mij mag de batterij dan wel actief blijven omdat het vermogen laag is.

Standby hoge power snap ik niet helemaal. Op standby en > 150W zou de batterij moeten stoppen? Bedoel je 1500W? De WP is niet actief op standby.

DHW 2000W en HEATING 1500W is me ook niet duidelijk, waarom niet beide 1500W?

(Ps. ik herhaal mezelf: met een set flow kaarten zoals genoemd kan ik dit zelf instellen en hoef ik jou er niet mee lastig te vallen. Als ik vind dat mijn WP uit moet om batterij te sparen kan best zijn dat iemand anders dat juist niet wil.

Je kan daarmee je programma eenvoudiger maken, want gebruikers sturen dan zelf kritisch apparaten naar behoefte. Gebruikers kunnen dan delen hoe zij hun control logic hebben gemaakt, en die kan je evt later als control modules integreren. Lijkt mij veel praktischer, jij hoeft je alleen op de kernfunctionaliteit te richten. )

1 Like

Goedeavond,

Ik heb 1 Maestek Venus E gekoppeld via TCP, via deze TCP connectie kan het actuele ontlaad en laad vermogen toch ook uitgelezen worden?

Wat zou het voordeel zijn om er een energie metende stekker tussen te zetten?

En moet deze in Homey dan het vinkje “Uitsluiten van energy” uit of aan hebben staan?

Bedankt!

Het verschil is: 2303W = externe meter ; 2250W van de Batterij. Het eigen verbruik van de inverter zit er tussen.

Ik heb zoveel mogelijk geprobeerd (niet 100%) de data vast te leggen op App niveau. Dit maakt het dan mogelijk een device weer opnieuw toe te voegen met behoud van de data. Gooi je echter ook de app weg…dan is de enige mogelijkheid een backup van Homey terug te zetten (Ik neem maar even aan dat hij dan alles weer terug zet. In jouw geval moet hij dus opnieuw leren.

@Roedi_de_Lion , met de hulp van @Mike_de_Vries zijn mijn problemen als sneeuw voor de zon verdwenen. Nu kan ik rustig alle instellingen kunnen bekijken want de zaak werkt. Top

2 Likes

Wat was er aan de hand? Super dat we elkaar kunnen helpen!!

Het hoofd probleem was dat de P1 een secundaire en hoofdaansluiting had in de Homewizard app. als controller. Nu gebruik ik alleen de hoofdaansluiting en nu werkt het. Met de tip van een flow van Mike is het gelukt het probleem op te lossen.

1 Like