[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy & Homewizard

Gedaan

Mijn plan voor morgen. Zelfde instellingen als eerdere post.

Dat is toch vreemd, ik heb dezelfde instelling staan.
Bij mij wordt niet geladen.

Heb jij charge only op SLIM staan?

Roedi, het was een stomme fout van mezelf. Had er geen rekening mee gehouden dat token verlopen was.

Haha…welcome to the club. Fijn dat je het hebt gevonden!! (Ehhh ikke :slight_smile: )

OK eerst dank voor al je moeite! Geweldig hoeveel tijd je hier in steekt. (Donatie…:heart_eyes: )

Mbt de Vaillant WP weet ik niet precies wat je hebt gedaan. Ik heb opnieuw kritische apparaten ingesteld maar hoe werkt dat dan want de WP geeft geen opgenomen vermogen terug aan jouw app, dus schakelt ie de batterij niet uit. Toch is ie zojuist uitgeschakeld, automatisch terwijl laadplan NOM aangeeft. Dus er gebeurt wel iets, maar geen idee hoe dat werkt.

Wat wel werkt is de WP status:

• Batterij = NOM of LADEN of ONTLADEN als WP status = STANDBY
  • Batterij = STOP als WP status = HEATING of DHW (Domestic Hot Water).

Zo gauw batterij = STOP dan ook HANDBEDIENING, en natuurlijk weer AUTOMATISCH als hij weer naar NOM gaat. Of een aparte kaart, dat is wss nog makkelijker.

Daarom wilde ik die flow op basis van 1 of 2 universe kaarten (HANDBEDIENING AAN/UIT) en (STATUS = NOM, LADEN, ONTLADEN en STOP), dan hoef jij dat juist niet in je programma te integreren en daarmee geen tijd besteden aan individuele vragen. En je kan richten op de kerntaken van de app. Geeft meer rust in jouw tent denk ik.

Gebruikers kunnen zo naar believen delen van jouw berekening gebruiken op basis van individuele voorkeuren.

2 Likes

Ik heb nu maar een vraag aan Marstek gesteld. Al heb ik weinig hoop dat ze me verder kunnen helpen. Ik heb ook overal gezocht en er zijn meer mensen die hier tegenaan lopen. Wel gek…

Iedereen kan invullen wat zijn minimale winst moet zijn om een plan te maken. dat doe je door 2 settings: Minimale dag winst en de minimale dagwinst voor charge only.

De app maakt een planvoor laadkwartieren en ontlaadkwartieren. Dat zijn altijd koppels. Die lopen 1 op 1 mits je het vermogen voor laden en ontladen ook gelijk hebt. De app probeert dit te doen voor de ochtend en voor de middag…en een keer voor de hele dag. Hij kiest de variant met de hoogste winst en vergelijk t dit met de minimale dagwinst.

Slimme charge_only doet exact hetzelfde. Komt ook tot dezelfde winst, net alsof hij ook zou gaan ontladen…alleen vergelijkt hij dit met de minimale dagwinst voor charge only.

Welke parameters hebben invloed op deze berekening: Prijs, vermogen en RTE. Prijs (verschilt wel per land) en RTE lijkt me logisch. Vermogen: als je een lager vermogen instelt…moet hij ook duurdere kwartieren gaan kiezen om de batterij vol te gaan krijgen (in het goedkoopste kwartieren kan je minder laden).

Afijn. Waarom geen laadplan morgen: Omdat je morgen (bij mij) alleen maar verlies gaat draaien. Uitgangspunt is een beetje dat er wel €0,10 tussen het duurste en goedkoopste kwartier moet zitten

Klassiek Charge_only heeft als verschil dat dee altijd aaneengesloten laadkwartieren heeft.

Totslot: Als ik eindelijk de actuele winst heel goed werkend heb gekregen. Dan moet die ook een rol gaan spelen bij het voorspellen.

Dan doet ie toch wat je wil? Hij zag dat hij NIET stond op STANDBY, en hij staat op NOM >>>> batterij UIT.

Ja inderdaad. Het is/was mij niet duidelijk of jij dat ergens in jouw code “hard coded” hebt op basis van status “STANDBY” van dit bepaalde model Vaillant WP. Wat is de trigger en conditie waardoor de WP de batterij aan en uit schakelt?

Logica: Power boven drempel (100W) → altijd actief. Power onder drempel → status bepaalt: STANDBY/OFF/IDLE = inactief, al het andere =
actief.

Hoi Roedi, super bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik denk dat het me nu duidelijk is. Zolang er niet minimaal 0,10 € zit tussen goedkoopste en duurste prijs is er geen laadplan en wordt die dag niet geladen.

Maar zet hem eens op -0,35 voor minimale dagwinst charge only.

Net weer nieuwe versie geplaatst. Hopelijk gaat de actuele winst nu weer goed. Al blijft het nog wel een projectje hoor.

1 Like

Ik heb ze beide op -0,35 gezet, maar dat verandert niets.

Maar bij -0,75 voor beide verandert er wel wat, dan gaat hij in de nacht laden.

Het lijkt me leuk straks een keer een week met een aantal dezelfde instellingen te doen…en dan kijken wat het plan doet. Komen dan ok de verschillen naar boven.

Ja, is wel een leuk idee om te doen.

1 Like

BTW. De app gaat proberen de prijzen eerder op te halen dan 15.00 (13 en 14 uur) uur. Als ze er zijn dan wordt er ook meteen een laadplan voor moren gemaakt.

Helemaal goed :+1:t2:

Wat ik me afvraag, de SOC kon via de api die ik voorheen gebruikte wel worden uitgelezen toch?

Dat die nu niet helemaal goed is heeft dat uitwerking op het plan of maakt dat daar niet voor uit?

Hoeveel scheelt het nu met het gemiddelde? kan module 1 wel eens 10% verschillen met het gemiddelde?. Niet dramatisch…maar het is wel vervelend.