Vraagje, ik wil graag de gegevens van verbruik en opbrengst van gisteren graag bijhouden in Excel. Waar kan ik deze vinden of is dit niet mogelijk?
Het valt mij op dat gedurende de afgelopen regenachtige dagen de zonvoorspelling bij mij vaak flink hoger is dan er daadwerkelijk wordt opgewekt.
is dat bij anderen ook zo?
herkenbaar, maar aan deze verkeerde data kan @Roedi_de_Lion niet veel aan veranderen denk ik.
Dat was ook niet de vraag ![]()
Ik vroeg me alleen af of het bij anderen ook zoveel verschilt (of dat ik misschien een verkeerde instelling had).
Ik geef toch ook antwoord op je vraag:)(Herkenbaar)
Zoals eerder al eens aangegeven, heeft dit te maken met de data die wordt gebruikt. Weersinvloeden en weersverwachting worden niet goed, verre van optimaal, door Solcast meegenomen.
Als de voorspelling beter moet, dan zal er integratie van weer informatie en/of weerdata moeten worden gebruikt om een betere berekening te maken. Dit zit niet in de SLT app.
Onderandere Homewizard zelf, die nu ook slimladen ondersteunt, maar ook de app HomeWizard doen hier wel iets mee.
Ik heb dit verder niet vergeleken om te bepalen hoeveel nauwkeuriger het wordt, maar is wel een wezenlijk issue, wat mijns inziens “veel” invloed heeft op de betrouwbaarheid van de app. Foute data is foute calculatie is niet optimaal slim. MAAR, dit is mijn persoonlijke mening.
Zeker, waarvoor ook dank.
Ik dacht dat Solcast juist best wel erg nauwkeurig was.
Wat bedoel je dan met een integratie van informatie/weerdata als het beter moet?
Dit is overigens wat ChatGPT er over zegt:
Solcast kijkt niet alleen naar de stand van de zon en de ligging van je zonnepanelen, maar ook naar:
Bewolking
Weersvoorspellingen
Satellietbeelden
Nevel en mist
Regengebieden
Wolkenbewegingen gedurende de dag
Daardoor kan Solcast bijvoorbeeld voorspellen:
Om 11:00 komt een dik wolkenveld over Utrecht, waardoor de opbrengst tijdelijk daalt van 4 kW naar 1,5 kW.
Dat is veel nauwkeuriger dan een gewone weersverwachting.
Korte termijn: zeer nauwkeurig
Voor de komende 1 tot 6 uur gebruikt Solcast veel actuele satellietinformatie. Daardoor is het vaak verrassend nauwkeurig bij:
- Opklaringen
- Wolkenvelden
- Buien
Omdat er max 10 momenten opgevraagd kunnen worden bij Solcast, is het onnauwkeurig, niet actueel en dus niet kloppend.
Mogelijk als je live data van hen zou krijgen wel, maar dat is niet het geval.
PbtH heeft nu ook een zonvoorspelling functie, weet niet of deze bijv voor SLT ingezet kan worden. Is in ieder geval een zelflerend systeem mbt zonvoorspelling
Zijn er meer mensen die storing hebben in Homewizard, Storing met Enphase-koppelingen?
Hi Roedi, Is er kans op dat we op termijn de in mijn geval 3 Venus E 3 batterijen als drie verschillende devices gaan zien? Ik zou graag tijdens het laden op goedkope momenten de laadsnelheid willen laten afhangen van de beschikbare aantal goedkope kwartieren en de soc v d batterij. Dat wanneer een batterij erg leeg is hij sneller gaat laden dan wanneer deze nog vrij vol is gerekend naar de beschikbare tijd. Je zou dan ook een batterij die vrij vol is in de echt goedkope kwartieren kunnen laten laden terwijl een batterij die vrij leeg is een langere periode krijgt.
Ja, die bedoel ik. ![]()
Ik doe het met 3 batterijen: maar dat is in een 1 + 2 opstelling.
Venus A: 1 heeft 3 modules, de andere 2 hebben ieder 2 modules.
1 groep heeft de Venus A met 3 modules. De andere groep heeft de 2 venus A met ieder 2 modules.
Is er eigenlijk al zicht op wanneer de volgende release (9.2.14) beschikbaar komt?
Heb vanmorgen gezocht in de beschikbare flow kaarten vanuit de slim laden app. Ik zie niets waar ik een individuele batterij mee kan aansturen. Ik heb één marstek battery device die de gemiddelde soc voor de drie batterijen weergeeft. Dus ik weet niet hoe ik dat dan zou moeten doen (maar kan zeker aan mij liggen ;-))
Kan je in jouw opzet ook individuele batterijen op een bepaalde laad power zetten dmv een flow kaart? Dat is wat ik zoek.
Hoi,
Ben redelijk nieuw hier en heb een vraag.
Heb zelf een Solis S6 (s6-eh3p10k-h) en Pylontech Force H3 (20Kw) met S2-WL-ST datalogger.
Nu lijkt alles te werken, maar ik zie op het dashboard bij batterij spanning 4246.5V. Dat lijkt me een factor 10x te hoog.. Ook op het dashboard heb ik gemerkt dat de pijltjes bij de batterij de verkeerde kant op gaan. Laden is van batterij af, ontladen richting batterij… hiermee komt het ‘huis’ totaal verkeerd uit.. en wellicht ook de statistiek / berekening?
Is er een mogelijkheid dit aan te passen? Of is er iemand die me kan vertellen welke instelling ik precies moet aanpassen?
Al vast bedankt!