[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy, Homewizard, IndeVolt, Victron, AlphaESS en Nexus(Zonneplan)

Even uit mijn hoofd: In de mixed variant MET verschillende merken, gaan de batterijen niet tegelijk op NOM. Ze kijken naar hun eigen p1 meter en dan zullen ze elkaar echt gaan tegenwerken. Ze gaan dus om en om op NOM. Als er veel overschot is, sprint hij wel naar de groep met het hoogste vermogen.

Maar ik zou hier toch nog eens naar kunnen kijken. De HW heeft volgens mij ook een stand dat hij op NOM gaat…en alleen maar mag laden toch? en ook andersom. Hmmm…Maar de Marstek niet.

Ik heb de .js vergeleken tussen de diagnostics (goede versie) en die op de dashboard pagina.
Daar valt op dat er voor de batterij op de dashboard anders geschaald of gedeeld wordt dan op de diagnostics.
“power / 200” op dashboard ipv “power / 500” bij diag

Zou daar een oorzaak kunnen liggen?

Ja, heeft idd die stand.

Ik heb de laadplan setup voor Marstek en HW mixed opnieuw gedraaid, om de minimale soc voor de Marstek op 11 te zetten en die voor HW op 0. Echter, ik kan wel een token verkrijgen voor de P1, echter niet voor de HW batterijen. Daar zegt de UI dat ik het ip-nummer moet invullen maar die staat er al en bij wijzigen dezelfde melding. Ik kon wel verder en opslaan zonder tokens maar dan waren de HW batterijen niet geconfigureerd. Nu even het laadplan opnieuw gedaan voor alleen de HW batterijen, dat is met de tokens weer gelukt. Echter bij batterij 1 staat bij power 2400 Watt ipv 800.

Edit: na refresh browser weer allen op 800. Dus alleen het token verkrijgen nog een issue

Dat om en om is bij mij niet gedaan. MArstek was ook nog niet vol
Er nog even nadenkend, begrijp ik je goed dat als er wordt overgeschakeld op NOM, dan bij overschot zal er altijd het overschot naar het netwerk gaan? (klink nu ook wel logisch) De Marstek heeft een andere P1 (ShellyPro3EM emulatie), de HW een HW P1

Update 13:35: laadplan setup opnieuw gedaan nu weer voor mixed batterijen, tokens verkrijgen werkt dan weer oké. Gelijk min SOC voor Marstek op 11 gezet en HW op 0. Marstek is nu weer aan het laden.

Thanks, ik heb deze geprobeerd te installeren. Maar ik kreeg bij het compilen deze error. Die heb ik conform de suggestie van esphome devicebuilder en Claude aangepast.

Daarna heb ik hem ingsteld in slimladen, maar ik krijg hem niet aan de praat, krijg de error dat er geen verbinding is. Ik maak gebruik van v9.2.13

Via de browser kan ik webinterface wel bereiken en dit zijn de logs, klopt dit?

Hieronder de instellingen zoals nu. Bij de setup heb ik voor de Marstek de min SOC op 11 gezet, dat zie je hier niet terug. Kan ik dat nog ergens anders zien?
Verder, max laadvermogen etc is nu de optelsom van alle batterijen. Wat is de juiste waarde of maakt dat niet uit omdat de batterijen zelf afregelen?

Edit 14:22: even in de backup file gekeken, daar staat inderdaad 0,11 ("minSoc":0.11,"maxSoc":1).

Wat me toevallig wel opvalt, bij de mogelijke Marstek IP-nummers staan als nr 2 en 3 HW IP’s. Kan wellicht geen kwaad maar misschien een verklaring voor eerdere token issues (die wel in de backup file staan nu)
“marstek_ip_1”: “”,
“marstek_ip_2”: “”,
“marstek_ip_3”: “”,
“marstek_port”: 30005,
“marstek_api_delay”: 2000,
“marstek_api_retry”: 300,
“marstek_firmware”: “154”,
“battery_totals_source”: “marstek_api”,
“marstek_modbus_ip_1”: “192.168.1.124”,
“marstek_modbus_ip_2”: “192.168.1.237”,
“marstek_modbus_ip_3”: “192.168.1.42”,
“marstek_modbus_port”: 502,
“marstek_firmware_version”: “v3”,

Kan je eens laten zien hoe je het in slimladen hebt ingericht? Ook een json sturen. Dus ook met printscreens.

Ja…maar niet voor gebruiker eigenlijk.

Ik denk dat hij dat ook uit bovenstaande settings haalt. Dit is zichtbaar voor gebruiker. Met dat totaal maakt hij het plan, maar onderverdeelt naar batterij-groep.

Heb jij nu nog dingen die niet goed werken?

Dank voor de input. het probleem was dat de per-batterij-IP’s nog niet naar de keys geschreven waren die de token-knop leest.

Ik heb slimladen tijdelijk op handmatig gehad ivm opladen ev. Laadpaal nog te koppelen.
Sorry dat ik nu pas reager: F1 kijken, rare race…

bff4e0e3-5160-450e-ad26-f8bbc3bb40c2

Ik weet niet precies qua inrichtingsoverzicht, hierbij enige printscreens. Laat maar weten indien meer/anders

Verder weet ik nog niet of er verder iets niet goed gaat. Ik blijf vanavond en vannacht monitoren. Nu in ieder geval bij kookplaat gebruik even geen laden/ontladen zie ik

Mijn vraag was voor Eastmaster. :slight_smile:

Ha, niet goed gekeken helaas…

Bij de batterijen worden hoge wattages weergegeven, lijkt me tov zon en net te hoog

@Roedi_de_Lion

Ik heb mijn Ev charger als kritische Apparaat ingesteld met de enig beschikbare optie ,

Maar nu heb ik het idee dat er een conflict is ontstaan.

Ik snap er niets van wat je bedoelt.

Json. En een plaatje van de setup1.html waar e de mixed hebt ingericht aub.

@Roedi_de_Lion de rest van de info staat hier :slightly_smiling_face:

Maar ter aanvulling.

Laadplan zegt nom en de ev charger staat aan ,dus ik heb het vermoeden dat de enig beschikbare optie die ik heb bij een Ev oplader niet voldoende is ,want de laadpaal kan wel het plan volgen als het plan zegt laden ,maar wat doet de oplader als het plan NOM is .??Vroeger had je dus meer keus …