[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy, Homewizard, IndeVolt, Victron, AlphaESS en Nexus(Zonneplan)

Je kan een wens aanmaken.

SlimLaden 9.2.12 — wat is er nieuw

:electric_plug: Marstek-verbinding stabieler (API/UDP)

• Vastgelopen verbindingen herstellen nu vanzelf. Bij aanhoudend wegvallende communicatie (timeouts) bouwde de app de netwerkverbinding niet opnieuw op — hij bleef in een “dode” verbinding hangen tot een herstart. Nu wordt de verbinding automatisch ververst, zowel tijdens het pollen als bij de auto-herstelpoging. (Lost o.a. de situatie op waarbij iemand uren geen verbinding had zonder het te merken.)

:bar_chart: Veel meer Marstek-info in de diagnostics

Modbus TCP batterijstatus uitgebreid met:

• :label: Device-naam van elke unit (bovenaan, handig om Bat 1/2 te herkennen)
  • :counterclockwise_arrows_button: Laadcycli (de echte cyclusteller van de batterij)
  • :antenna_bars: WiFi-signaal + :link: verbindingen (WiFi / Bluetooth / Cloud)
  • :label: Firmwareversies (BMS/VMS/EMS), MAC-adres, communicatiemodule-firmware
  • :sun: Zon per paneel (individueel MPPT-vermogen, naast de totale opwek)

API (UDP) batterijen tonen nu ook:

• :antenna_bars: WiFi-signaal, :electric_plug: CT-meter-status (aangesloten ja/nee) en :sun: zonvermogen

:police_car_light: Storingen sneller zichtbaar

• Een wegvallende Marstek-verbinding komt nu in de Error Log (dashboard + diagnostics) én in het support-ticket — inclusief het laatste WiFi-signaal vóór de storing. Zo is meteen te zien of zwakke WiFi de oorzaak is, zonder dat je iets hoeft open te klikken.

Hi Roedi,

Allereerst wil ik je bedanken voor deze uitzonderlijke uitgebreide app die het voor mij (3x marstek E3) heel goed doet. Ik begin langzaam de werking te begrijpen en begin ook vertrouwen te krijgen in de automatische planning.

Vandaag ontstond er een overbelasting op één van mijn fasen. De accuś waren aan het laden en mijn vrouw was een cake aan het bakken, ging vervolgens koffie zetten en daarvoor werd ook nog eens heet water uit de boiler gebruikt. Homey gaf toen een aan dat er een overbelasting was op één van de fasen. Heb jij, of iemand anders in dit forum een idee hoe dit opgelost zou kunnen worden? Het is voor mij niet makkelijk om de apparaten naar een andere fase te zetten, dus die optie wil ik er graag uitlaten. Is er evt software matig iets te doen dat wanneer de belasting van het net op een fase te hoog wordt, een accu stopt met laden? Ik heb zelf de boiler al zo ingesteld dat die bij 80% fase belasting uitschakeld. Ik hoor graag jouw/jullie ideeen.

gr Ben

Hoi allemaal vanuit een zonnig Lesbos

Jullie dachten even van mij af te zijn maar ben ik toch weer even :winking_face_with_tongue:

Even beetje off-topic, maar dat doen we wel vaker. We doen tenslotte allemaal beetje aan “Laadplan terroristme”.

Sinds donderdag is mijn app “Jetlix” ermee gestopt. Het is geen Homey app maar een gewone iOS app. De app regelde altijd perfect het laadplan van de EV. Als uitgangspunt diende de dynamische tarieven, de vertrektijd (wekelijkse sceduller) en dan nog paar extra knopjes voor bijvoorbeeld “volgende vertrek” en “boost laden”.

Mijn vraag nu deze niet meer werkt: wat gebruiken jullie en wat is de ervaring?

Liever geen app van een energieleverancier omdat ik makkelijk wil kunnen switchen. Ik zou het liefst iets met homey willen. Maar vind hier geen app voor. Alfen (mijn laadpaal) heeft weliswaar een app, maar deze heeft niet een alomvattende oplossing (alleen groenladen).
Eigelijk wil ik een soort broertje van deze app. “SlimLaden voor EV”. (Niks Voor jou @Roedi_de_Lion om te ontwikkelen? :joy:).

Χαιρετισμούς από την ηλιόλουστη Λέσβο

Wat je zoekt is “loadbalancing”. Dit wordt bij mij in de laadpaal van mijn EV geregeld. Wellicht kan Roedi dit ook voor de thuisaccus intergreren. Maar dan wel in en uitschakelbaar. Zodat de verschillende devices met loadbalancing elkaar niet gaan storen.

Wat houdt loadbalancing in dit verband in, ik geloof je gelijk, maar kan me er nog niet direct iets bij voorstellen hoe dat werkt.

Geweldig @Roedi_de_Lion, hoeveel werk jij in verbetering en bijwerken van deze app steekt! Dikke complimenten! :folded_hands::+1::flexed_biceps:

Even een snelle vraag. Uit de screenshot maak ik op dat ik als Marstek bezitter dus eigenlijk niets met flows hoef te doen en alles gewoon via dashboard kan instellen en het daarna automatisch laten draaien. Klopt die aanname?

Klopt.

Ben er ook trots op hoor :grinning_face:.

Ik moet die tekst weer eens aanpassen. Sessy is niet meer in beta. En er zijn al een paar meer merken bijgekomen.

Snap ik helemaal. Maar prima, dan is het helder zo! :folded_hands:

Wat ik jog even niet snap, waarom stopt de app de zonnestroom nu niet gewoon in de batterijen ipv terugleveren aan het net? (ook al kunnen we dit jaar nog salderen).

Batterijen nog niet vol, dus dan is het toch sws logischer om die eerst vol te jieten ipv terugleveren?

Het plaatje klopt niet. Je zon levert 1.5kw. Maar er gaat 2.1 naar het net en je huis verbruikt niets?

Daarbij als hij op nom staat en je hebt zon overschot…zijn je batterijen aan het laden.

Hi Roedi,

Ik heb 3 m5 stack esp home’s gekocht om de verbinding stabieler te krijgen. Ik merk dat de Marstek API verbinding instabilier is geworden de laatste weken.

Ik heb in eerste instantie geprobeerd om het via MQTT aan te sturen. Maar ik merkte dat de topics niet overeenkwamen en dat ook deze verbinding niet erg stabiel is. Het is me gelukt om de topics handmatig aan te passen voor de sensoren, maar voor het aansturen kon ik niet achterhalen wat de juiste topics zijn, zodat ze aangepast kunnen worden in de yaml.

Ik heb ergens gelezen dat je ook een TCP yaml hebt in je dropbox. Weet jij of die het nog goed doet? Ik heb die geprobeerd te compileren, maar ik kon hem niet uploaden naar de m5 stack. Uit je eerdere berichten lees ik dat TCP je voorkeur heeft.

SlimLaden 9.2.13 — wat is er nieuw

:electric_plug: Apparaat Monitor / verbruik

• Je ziet nu dat je basisverbruik verandert: bij een aangepaste waarde verschijnt “(was X)”, zodat je ziet wat er is bijgesteld.
  • Nieuwe knop “Alleen totaal aanpassen”: pas je dagverbruik aan met behoud van de huidige verdeling over de dag (in plaats van opnieuw vanaf het profiel).
  • Nieuwe knop “Neem vandaag over”: neem het werkelijke verbruik van vandaag over als basis.
  • Knop “Toepassen op 96 kwartieren” → “Vul kwartieren volgens profiel” (duidelijkere naam). Alle knoppen vragen nu eerst een bevestiging.

:hammer_and_wrench: Opgelost

• Handmatig ingestelde verbruikswaarden blijven nu staan. Voorheen kon de automatische learning jouw handmatige getallen overschrijven (bijv. bij apparaten met weinig/geen gemeten verbruik) — dat gebeurt niet meer.

Met versie 9.2.13 kan je dit dus veel eenvoudiger doen.

Welk M5-model + welke RS485-unit heb je? (bv. M5Stack Core2 + RS485-module, of M5 Atom + Atomic RS485 base).

@Ben_Tuinstra Dit is wat chatGTP erover zegt: l

Load balancing betekent dat je het totale stroomverbruik in huis of een gebouw bewaakt zodat je onder de maximale capaciteit van je netaansluiting blijft.

Bijvoorbeeld:

• Je hebt een aansluiting van 3×25 A.
  • Een laadpaal voor een elektrische auto kan veel stroom vragen.
  • Als tegelijkertijd de warmtepomp, inductiekookplaat en oven aanstaan, kan het totale verbruik boven de 25 A per fase uitkomen.
  • Zonder load balancing kan dan de hoofdzekering of automaat uitschakelen.

Met load balancing:

1. Een meter (je bestaande P1 meter) meet continu het totale verbruik.
  2. Het systeem berekent hoeveel capaciteit nog beschikbaar is.
  3. Grote verbruikers (vaak de laadpaal maar dit kan ook de laadstroom van je thuisaccu zijn) worden automatisch teruggeregeld.
  4. Zodra er weer ruimte is, mag de laadpaal weer meer vermogen gebruiken.

Voorbeeld

• Maximale aansluiting: 17 kW
  • Huis verbruikt momenteel: 8 kW
  • Beschikbaar voor de laadpaal: ongeveer 9 kW
  • Gaat de oven aan en stijgt het huisverbruik naar 11 kW, dan verlaagt de laadpaal automatisch naar ongeveer 6 kW.

Dit wordt ook wel dynamische load balancing genoemd en is tegenwoordig een veelgebruikte functie bij slimme EV-laadpalen.

— einde ChatGTP quote —

In de meeste laadpalen zit dit al ingebouwd. Wel van belang dat de paal ook op de P1 meter wordt aangesloten (in mijn geval met een extra utp kabel).

Opmerking: de hoofdzekering heeft een andere karakteristiek als een normale zekering. Waar de groepen in je eigen huis vrijwel altijd een snelle B-karakteristiek hebben (die direct uitschakelt bij een stroomsterkte van 3 tot 5 keer de nominale waarde), schakelt een hoofdautomaat met een C-karakteristiek pas uit bij 5 tot 10 keer de nominale stroom. Hierdoor krijgt loadbalancing de tijd om het probleem lokaal op te lossen.

Nominale waarde is de waarde op de zekering (meestal 16a voor groep, 3x25A voor hoofdaansluiting 3 fase). Deze waarde kan kort overschreden worden.
BV bij een overbelasting van 255% gaat de hoofdzekering pas door na 60 seconden
Bij een overbelasting van 145% gaat de hoofdzekering pas door na 60 minuten.

Dus als je een melding van homey krijgt dat 1 van de fases de 90% procent heeft gehaald (deze krijg ik standaard bij de Homey energy dongle P1 meter is er dus vrij weinig aan de hand. (Maar wel even een trigger dat je flink aan het verbruiken bent). Pas bij 100% fase belasting op 1 van de fases grijpt de loadbalancing van de laadpaal in. Die verlaagt dan de stroomsterkte met 1 A. Netzolang tot alles weer 25A of minder is. Komen alle fases onder de 24A gaat de laadstroom weer omhoog.

Zo kan ik bij negatieve stroomprijzen makkelijk 3x24 A verbruiken zonder mij zorgen te hoeven maken over overbelasting. Ook niet als moeders de waterkoker aanzet voor een kopje thee :joy:

Ik heb deze gekocht: MarstekVenus-M5stackRS485/README.md at main · fonske/MarstekVenus-M5stackRS485 · GitHub

Atom S3 lite + RS486 base

Je zou een flow kunnen maken welke het vermogen van de batterij tijdelijk even naar beneden zet en het laadplan tegen houdt.

Ik geef t pijltjes animatie-probleem nog niet op :upside_down_face:

Hebben er hier meer mensen daar ‘last’ van:
Ik zie op de stroom-flow-animatie in het dashboard vrijwel geen pijltjes lopen van en naar de batterij. Hierdoor zie je niet goed óf en hoeveel stroom er naar of van de batterij gaat.

Dit gaat wél goed op oa de diagnostic pagina, dus aan de browser ligt het niet. Ook in de Homey-app loopt de animatie zoals het hoort.

Bovenste plaatje geeft de animatie van de dashboard pagina: vrijwel geen pijltjes bij de batterij terwijl er toch behoorlijke belasting is.

Onderste plaatje geeft de animatie van de diagnostics pagina: mooie animatie die correct relateert aan de hoeveelheid stroom:

Hier staat een nieuwe zip. kan je er zo bij? Dropbox

Hi Roedi.

Vanochtend gestart met mixed batteries. 1x Marstek E V3 en 3 HW batterijen.
Wat me nu opvalt (de zon is meer gaan schijnen) is dat de Marstek volledige stroom krijgt maar dat overschot terug naar netwerk gaat i.p.v. naar de HW batterijen. Af en toe zie ik wel een pijltje (de extra lijn) maar daarwerkelijk geen laden. Omstreeks 14:38 wordt er even omgeschakeld: de HW batterijen worden opgeladen, maar na korte tijd niet meer, alles weer naar de Marstek en overschot naar netwerk.
Het leek mij logisch dat overschot naar de andere batterijen gaat of heb ik dat mis?