Ik neem aan dat de Marstek app klopt. Ik krijg die via de api. Ik heb het nog niet eerder gehoord.
Kan me het eigenlijk niet voorstellenā¦
Het kan via de batterij communicatie. Dan stuurt hij niets meer naar de API.

bizar toch?
Gaat ook niet om 1 of 2 procentjes.
Het is wel redelijk cruciaal voor een correcte werking van de app / laadstrategie. Echt gek dat het zoveel scheeltā¦
Ja⦠is ook niet goed hoor.
Ik weet uiteraard niet welke afwegingen of technische beperkingen hierbij een rol spelen, maar persoonlijk zou ik verwachten dat eerst de Zendure wordt geladen. Op momenten vandaag zag ik pieken van ongeveer 5 kW uit de zonnepanelen komen. Omdat de HomeWizard maximaal circa 800 W kan laden, ging op die momenten nog ongeveer 4,2 kW terug het net op. De Zendure zou in dezelfde situatie tot ongeveer 2,4 kW kunnen laden.
Daarnaast heeft de Zendure niet alleen een hogere laad- en ontlaadcapaciteit (2,4 kW versus 0,8 kW), maar volgens de specificaties ook een hogere round-trip efficiency (ongeveer 87% versus 73%). Vanuit die gedachte lijkt het voor mij logisch om de Zendure prioriteit te geven. Ik weet niet in hoeverre je de eindgebruiker de mogelijkheid wilt geven om hier wat vrijheid te geven en wat mogelijk is. Wederom bedankt voor al je werk aan deze App!
Groeten,
Jan
Hij gaat gewoon om en om op NOM. Dat is de beperking die ik heb met twee verschillende merken die kijken naar een andere p1 meter. Zodra er meer zon-overschot is dan wat de HW aankan, schakelt hij over naar de groep met het meeste vermogen. Dat is hoe ik het beoog te laten werken.
OkĆ© vandaar ,maar vanuit welke gedachten ?,want in mijn oude situatie had ik onze droger en wasmachine op de zelfde groep als de batterijen en zo gingen de accuās dus op stop als de wasmachine plus droger aan gingen .Maar misschien een unieke situatie bij ons ? ,maar nu geen probleem meer ,want de accuās staan beide nu op een aparte groep ![]()
Jij hebt het zo te zien goed onder controle. Bij mij lukt het maar niet. Vorige week de Learning gereset en heb alleen maar Learning aan staan. Niks met extra apparaten ingesteld. Zou toch goed moeten komen. Echter iedere dag wordt 35 kWh voorspeld en is werkelijk verbruik rond 20 kWh. Als ik dit in orde krijg dan is de app SlimLaden helemaal perfect, aangezien dan het Laadplan nog meer naar mijn zin zal zijn.
Ik ben nu iedere dag de berekeningen aan het controleren en die kloppen gewoon. Toch die grote afwijking voorspeld - werkelijk. Heb je tips?
@Roedi_de_Lion
ticket + JSON: zojuist doorgestuurd (volgens mij zelfs 2x nu
)
eerste screenshot: waar vind ik dit batterij overzicht precies?
tweede screenshot: hij staat bij mij ingsteld op 1.54+ (nieuwste) en ik heb op mijn Venussen 1.56 draaien momenteel (er is ook geen nieuwe beschikbaar).
Zie. Ticket. Je api verbind niet.
Je moet eerst de basis handmatig zo aanpassen dat hij op ongeveer 20kwh uitkomt. (dit gaat en beetje vreemd, omdat hij dan verstreken kwartieren niet meer meetelt in het totaal volgens mij. Morgen gaat dat dan goed)
Ik denk dat je dit bedoelt: diagnostics.html >> hier kan je ook goed zien welke commandoās er naar de batterij worden gestuurd bij de api verbinding. Ook of de batterij ze goed verwerkt.
Versie 9.2.11 geplaatst.
Ik ben wezen kloten met de standen/verbruiken van de batterijen. Het kan zijn dat het even niet werkt als bedoeld. Wacht even een dag af als het niet goed werkt.
SlimLaden 9.2.11
Gemengde batterijen van verschillende merken
- Bij zelfverbruik / zon opvangen (NOM) wisselen de merk-groepen nu netjes om-en-om af (op laadtoestand), i.p.v. eerst de ƩƩn helemaal vol en dan pas de ander. (Bij gepland laden uit het net wordt het vermogen gewoon over de batterijen verdeeld ā daar verandert niets.)
- Handmatig laden via het dashboard blijft nu staan bij Zendure (viel eerder na een paar seconden terug naar standby).
Kritisch apparaat verdween āineensā uit de apparaat-monitor
- Een kritisch apparaat werd soms vanzelf uitgeschakeld door opgestapelde tijdelijke verbindings-hapertjes (Homey-herstart, app-update). Dat gebeurt niet meer ā de teller reset zodra het apparaat gewoon bereikbaar is. (Al gebeurd? Het apparaat ƩƩn keer handmatig weer inschakelen; daarna blijft het staan.)
Losse fixes
- Single-inverter batterijen (AlphaESS, Victron, Solis, Deye): het plan rekende soms met dubbel vermogen door een oude āmodulesā-instelling ā opgelost, het plan houdt nu het juiste max laad/ontlaad-vermogen aan.
- Marstek (Open API): geen overbodige āVerbinding hersteld!ā-spam meer bij een wisselvallige verbinding. En bij een aanhoudende verbindingsstoring krijg je nu elk uur een herinnering (met hoe lang het al speelt), zodat een dode verbinding niet onopgemerkt blijft.
Hoppa
Ha Roedi,
Ik zou graag als de stroom op een dag als vandaag urenlang gelijk (en laag) is het vinkje āSC bij STOPā via een flow willen activeren en nadien weer deactiveren. Zodat op de goedkope momenten er wel zonne energie wordt opgeslagen maar op de dure geen SC bij stop plaats vind.
Om niet de hele discussie over beĆÆnvloeding van de schemaās weer te starten is mijn enige vraag zou je dat vinkje beschikbaar kunnen maken als actie voor flows? Dan bouw ik er zelf wel iets omheen ![]()