[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy, Homewizard, IndeVolt, Victron, AlphaESS en Nexus(Zonneplan)

Nee niets kunnen vinden. Ik zie dat hij idd vaak crasht. Je had hier in april ook al last van toch?

Ja, volgens mij wel.

Kan ik niet een paar versies terug? Nu kan ik de app niet meer gebruiken, toch jammer.

Dat gaat helaas niet

Je kan een back-up terugzetten van je Homey. Maar ik zou eerst nog maar eens de stekker eruit halen en weer opstarten

Goed, ga ik morgen proberen.

momenteel EMS GBB Optimizer al 2 jaar draaien, werkt wel ok, maar iets lokaal en op mijn homey zou de voorkeur uiteindelijk hebben :slight_smile:

hi @Roedi_de_Lion helaas krijg ik beide omvormers nog niet goed binnen de configuratie. Als ik de ID’s kommagescheiden invul en op ‘zoek capabilities’ klik, dan ziet 'ie ze wel, identiek aan hoe ze in homey zijn getoond in de device list. Je ziet daarbij ook de beide opbrengsten van dat moment.
Maar de graphic toont slechts de opbrengst van 1 van de omvormers (die 419 W van Inverter 1).

Je kan het testen. Heb je dat al gedaan?

@Roedi_de_Lion naast bovenstaande vraag, heb ik ook telkens een wegvallende Marstek API verbinding, die dan zichzelf weer herstelt. Zie screenshot. Weet jij wat dat kan zijn?

Zie hier mijn Marstek API instellingen in jouw app:

Lees sowieso even goed wat er allemaal staat als je de setup1.html doorloopt.

De api vertraging zou je oo eens op 4000 of 5000 kunnen zetten.

Bij productie zou ik beide measure_power selecteren, met W. Eerst ook een kijken of die Inverter 2 stand alone het ook doet.

heb inderdaad bij beide ‘measure power’ staan.

heb beide batterijen nu een eigen poort gegeven (30000 en 30001) en de API errors lijken daarmee voorbij te zijn, dank voor jouw tip, want ik stond daar helemaal niet bij stil. Ook binnen jouw app lijkt het nu goed te gaan, vermogen van beide inverters bij elkaar opgeteld :tada: :sun_with_face:

sorry had je bericht gemist ,maar zo heb ik hem ook geconfigureerd icm de api! @Roedi_de_Lion heb jij hier in aanpassingen gedaan of heeft Marstek verbeteringen aangebracht in de Api?:smiley: .

Bij mij lijken alle Api problemen nu ook voorbij!(ff wachten natuurlijk)

@Roedi_de_Lion heb jij aanpassingen gedaan bij het instellen van een kritisch apparaat ,want bij de oude instellingen pagina zag ik de volgende opties: Kritieke apparaten — wanneer wel/niet de batterij stoppen?

• Monitoring AAN + Stop batterij AAN: Batterij stopt als het apparaat aanspringt. Vermogen wordt ook uitgesloten van verbruikslearning.
  • Monitoring AAN + Stop batterij UIT: Alleen learning-exclusie. Het vermogen van bijv. je EV charger wordt niet meegenomen in de verbruiksvoorspelling, maar de batterij blijft gewoon werken volgens het plan.
  • Stop modus “Altijd”: Stopt de batterij bij laden, ontladen én NOM.
  • Stop modus “Alleen NOM”: Stopt alleen bij NOM (batterij mag nog laden/ontladen volgens plan).

Tip voor warmtepomp-gebruikers: Als je warmtepomp geen apart Homey device heeft, kun je Peak Shaving gebruiken om te voorkomen dat het netverbruik te hoog wordt tijdens warmtepomp + batterij laden.

Maar bij de nieuwe instellingen een stuk minder opties.

Hier draait ondertussen een Zendure SolarFlow 2400AC+ samen met een HomeWizard Plug-in Battery succesvol in de mixed-battery modus.

Vandaag is een mooie testdag met afwisselend veel zon en stevige regenbuien. Wat me daarbij opvalt, is dat SlimLaden er blijkbaar voor kiest om eerst de HomeWizard-batterij te laden en pas daarna de Zendure-batterij.

Uit intuïtie zou ik juist verwachten dat eerst de Zendure wordt geladen. Is er een specifieke reden waarom de laadvolgorde zo is ingericht? Of is dit gedrag wellicht afhankelijk van een instelling die ik over het hoofd heb gezien? Alvast bedankt voor de toelichting!

Groeten, Jan

Oh. dat is mooi. Fijn dat het is gelukt!

@Roedi_de_Lion Is er trouwens ook iets van een ‘toggle’ waarmee ik snel jouw app kan disablen, mocht ik dat een tijdje willen? Zonder de gehele app helemaal te moeten deinstalleren?
Gedachte hierachter: hoewel ik zie zeker de meerwaarde van jouw app gedurende de maanden okt-maart (wanneer mijn panelen nauwelijks leveren en mijn warmtepomp overuren draait) is gedurende de zomermaanden wellicht simpelweg NOM (via de Marstek app ingesteld) nog beter. Maar dat moet ik nog uitzoeken.

@Roedi_de_Lion waarom zit er trouwens zo’n verschil tussen de SoC in jouw app en wat ik in de Marstek app zie op datzelfde moment? 59 versus 89/100

Dit was niet bewust en niet goed. HW stand alone, kijkt niet naar Solar Capture. Solar capture kijkt of er export naar het net is en gaat dan pas op nom. De HW heeft een eigen setting hiervoor. Hij gaat op NOM, maar mag alleen maar laden binnen NOM. Die setting krijgt hij meteen aan het begin van het zon-laden kwartier.

Wat hij moet doen is >> om en om naar nom. Zo blijven de batterijen qua soc een beetje in evenwicht. Ik ga dat aanpassen.