[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy, Homewizard, IndeVolt, Victron, AlphaESS en Nexus(Zonneplan)

Ja klopt, maar een 4.0 en dat betekend om de 10 seconde pas een update ipv 1 seconde. Dus enorme oscillatie. Ook met Homey geen nette NOM helaas. nu uiteindelijk toch een Shelly 3EM ertussen, dit was de oplossing op korte termijn. Enexis wil niet gratis meewerken aan het vervangen van de meter.

Hebben er hier meer Enphase gebruikers last van het niet doorgeven van de Envoy gegevens vanuit Homey -Pro?

Ik heb in de Homey al de Enphase Envoy verwijderd en de envoy via de zonnepanelen-app van Diederik opnieuw proberen te installeren, maar hij vindt dan geen device. Als ik op de iphone via de officiële Enlighten app inlog werkt alles prima.

Klopt heb ik ook. In het energie van homey pro zit volgens mij de bug op eerste blad van energy geen watts in beeld wel bij de grafieken???

Mogelijk dan een foutje in de laatste Homey update.

Maar even afwachten dan.

:record_button: Release Notes v9.1.63

Dashboard idle-polling — Het dashboard stopt automatisch met pollen na 15 minuten zonder
activiteit. Bespaart geheugen en CPU bij open browsertabs die niet bekeken worden.

Stale device-cache opgelost — Het API endpoint voor Homey devices gebruikte een gecachte
snapshot. Reads gaan nu via een verse HomeyAPI verbinding voor real-time waarden.

:battery: Batterij-aansturing

SoftwareNOM correcter voor mixed-batterij setups — Het software-PI gebruikt nu het effectieve
totale laadvermogen in plaats van per-module clamp.

Sequential NOM race condition — Crash bij CriticalNOM-laden parallel met de sequentiële rotatie is opgelost door state-snapshots i.p.v. live-reads tijdens uitvoer.

:sun: Solar Capture

Niet meer geblokkeerd bij lage SOC — De peak-shaving reserve-check verhinderde Solar Capture activatie bij lage batterijstand. Deze blokkade is verwijderd.

Boost krijgt voorrang op Solar Capture — Een actieve handmatige Boost werd door SC overruled tijdens ZON-kwartieren. Boost overrult nu correct, net als kritische apparaten.

Indevolt activeert SELF_CONSUMED tijdens ZON — Indevolt-batterijen bleven permanent in STOP tijdens zonkwartieren. Solar Capture upgradet nu correct naar NOM bij gedetecteerd surplus.

:wrench: Maintenance

State inconsistentie + recovery — Maintenance mode kon vastlopen in ‘active’ state. Atomic
state-writes en een recovery-mechanisme zorgen dat een vastgelopen sessie zichzelf herstelt bij de volgende cyclus.

:control_knobs: Handmatige modus

SOC niet meer overschreven — In manual mode werd de via flow ingestelde SOC tot 60 seconden later overschreven door RTE Learning op basis van een stale cache. RTE Learning skipt nu SOC-writes volledig in manual mode — de flow Stel batterij SOC in op (waarde) is de enige bron.

:bar_chart: Diagnose & uitleg

SOC-limiet als override-bron — De “huidige actie uitleg” toont nu ook wanneer de geplande actie
geblokkeerd wordt door een SOC-grens (batterij vol of leeg). Voorheen viel deze situatie in de
“unknown”-fallback.

Weekje Turkije weer achter de rug.

Dit had ik idd precies zo. Vandaag wel weer gelukt om aan de praat te krijgen.

welkom terug, je werd gemist :smiley:

Welkom thuis. Lekker gehad?

Bij is het inmiddels ook weer actief :slight_smile:
Geen idee, maar zal wel in de Homey hebben gezeten.

Haha ik dacht dat ik zelf had opgelost.

Was iets minder warm dan hier. Maar ook lekker.

BTW ik was daar naar de tandarts voor implantaten. Echt super hoe het daar allemaal gaat. En goedkoop. En nee…ik krijg geen stralend gebit hoor :grin:. Voor diegene die ook veelonderhoud nodig heeft: EsteWorld.

Hoe werkt bij jullie het voorspelde verbruik in de Learning modus? Bij mij nog altijd flinke afwijkingen. Naar mijn mening zou dit bijregelen sneller moeten kunnen. Roedi heeft een tijdje terug het bijstellen per kwartier ingeregeld in plaats van per uur. Ik zie hier geen verbetering in. Hebben jullie wel meer groen bij de Afwijk?

Na 1 keer .63 installeren, werkte het niet en zag hij de app niet.
Na de 2de keer installeren, is alles weer up and running

Ter info

Het totaal per dag klopt aardig bij jou, echter toch ook grote verschillen.

Werkt het nu nog steeds zoals je zelf aangeeft? Dan zou bij jou morgen om 17:00 voorspeld moeten zijn:

2208 - 752 = 1456 * 10% = 146 + 752 = 898 moeten zijn. Of mis ik iets?

@Ger_van_Lierop heb jij nog iets speciaals gedaan om de envoy in de Zonnepanelen app weer aan de gang te te krijgen? Bij mij werkt ie vanaf deze ochtend vroeg niet meer en nu nog steeds niet. Ik heb alleen de zonnepanelen app opnieuw opgestart.

Hier staat wat de aanpassing is. Dit was gisteren:

Per kwartier, 90/10. In het voorbeeld (17:00 uur, 4 kwartieren):

• Oude basis per kwartier: 752/4 = 188 Wh
  • Werkelijk per kwartier (gemiddeld): 2208/4 = 552 Wh
  • Blend: 188×0.9 + 552×0.1 = 224 Wh per kwartier
  • Uur-voorspelling morgen: 224 × 4 = 896 Wh ✓

Vandaag:

Ik heb het hele device weggehaald uit de zonnepanelen app. (De app zelf niet) De Envoy uit het netwerk gehaald en weer toegevoegd en daarna het device weer toegevoegd aan de Zonnepanelen app. Eerst lukte dat toevoegen niet meer. ook niet bij de andere apps zoals Enphase app. Als laatste dan weer toegevoegd met nieuw id in het verbruikspatroon device in SlimLaden.

@Roedi_de_Lion wat bedoel je met “envoy uit netwerk gehaald” ?

@Ger_van_Lierop ik krijg het idee dat het bij jou weer spontaan is gaan werken. Klopt dat?

Ai, dat is een minder leuke reden dan vakantie. Moet je dan over een tijdje weer terug voor het definitief plaatsen?