[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy, Homewizard, IndeVolt, Victron, AlphaESS en Nexus(Zonneplan)

Fijne vakantie, geniet ervan.:beach_with_umbrella:

Status = ontladen.

Kan heel mijn kritische apparaat niet meer vinden zie ik nu pas :wink:

Zet ik het stop, dan stopt alles. Doe ik weer “ontladen”;

ding is gek geworden. :slight_smile: Het lijkt ook altijd batterij 1 te zien die dit doet.

Fijne vakantie!!!

Geniet van de vakantie.:+1:

Dankjewel!!

Ik zoek al heel de middag naar een mogelijkheid om de CT002-meter van Marstek als P1-meter te koppelen. Via Marstek Battery connector kan ik de meter alleen vinden via Cloud alleen dan zie ik geen verbruik. Via API scannen zie ik geen meter verschijnen. Weet iemand hoe je de CT-002 meter in Homey kunt koppelen?

Waarom wil je dit? Volgens mij kan het niet.

Omdat de combinatie van mijn slimme meter en de P1-meter van Homewizard (of de CT003 van Marstek) veel te traag is en continu achter de feiten aanloopt. Daarom heb ik de CT002 in gebruik genomen, waardoor NOM veel beter functioneert. Wat is de reden van je vraag?

Maak ik een denkfout o.i.d.? Ik heb sinds vandaag de app ‘Slimladen voor Thijsbatterij’ geïnstalleerd en mijn drie batterijen van Marstek via MODBUS (UTP) aangesloten. Heb ik dan de CT002 niet meer nodig voor het aansturen van de batterijen? Als ik het goed zie gebruikt de 'Slimladen voor Thijsbatterij" nu de P1 meter van homewizard om het verbruik te zien (komt met een vertraging binnen), waardoor NOM suboptimaal werkt. Of zie ik dit niet goed? Ik zou graag de CT002 willen gebruiken omdat dit in mijn situatie een stuk beter werkt dan de P1-meter van Homewizard of de CT002 van Marstek zelf.

Volgens mij moet je de P1 meter van Homewizard gewoon koppelen met de Slimladen app en je kunt de ct002 of de ct003 koppelen met de Marsteks. De Slimladen app geef alleen commando’s laden, ontladen of NOM naar de Marstek.

Het zijn twee dingen. Slimladen gebruikt een p1 meter die hij kan lezen vanuit een andere app in Homey. Die gebruikt hij voor allerlei dingen zoals bijvoorbeeld het meten van je verbruik of het bepalen van de juiste acties enzovoort. De homewizard p1 meter kan je daarvoor gebruiken, maar ook vele andere.

Daarnaast heeft je batterij ook een koppeling met een p1 meter nodig, zodat hij o.a. NOM kan draaien. Hiervoor gebruik je de CT002 en dat is helemaal goed.

Dus slimladen stuurt een nom commando je batterijen gaan naar nom en dat doet hij dan op basis van de ct002. Dat nom draaien staat eigenlijk buiten de slimladen app. De ct002 hoef je dus ook niet aan Homey toe te voegen.

Hoop een beetje duidelijk.

Kort maar krachtig. Ik lul teveel. Haha

Wel een hele heldere uitleg van je. Dankjewel daarvoor.

Volgens mij heb je helemaal gelijk. Ik had het alleen niet goed in mijn hoofd zitten en staarde mij blind op het willen koppelen van de CT002 terwijl dit niet nodig lijkt te zijn. Denk kwestie van uitzoomen en kijken hoe de aansturing gebeurt en NOM draait.

Dankjewel!

Te veel kan niet, te weinig wel.:grin:

Fijne vakantie @Roedi_de_Lion

Fijne vakantie en geniet ervan!:desert_island::desert_island::sun:

@Roedi_de_Lion fijne vakantie :smiling_face_with_sunglasses:

@Roedi_de_Lion

Een hele fijne vakantie gewenst.

Mocht je nog wat leesvoer kunnen gebruiken :grin: , ik vond deze site nog over de Alphaess control.

Ik heb sinds kort een DC-gekoppelde AlphaEss batterij met zonnepanelen, die ik zelf aanstuur via Modbus. daar is in de topic al veel over geschreven en gaat zonder problemen. Nu wil ik natuurlijk ook gaan optimaliseren en deze app doet dat volgens mij heel goed (Complimenten, wat een mooie APP). Ik wil niet dat de app mijn batterij rechtstreeks aanstuurt (wantrouwig typje en ik wil bij stroomuitval ook de nodige maatregelen kunnen nemen en ik wil de samenwerking met mijn laadpaal goed laten lopen) Ik heb echter 2 problemen met het zelf aansturen vanuit de APP :

1. De flow trigger “Huidige Actie gewijzigd” komt niet betrouwbaar binnen (Herstart van de app helpt dan wel). Ik heb een work-around waarbij ik zelf de JSON met het laadplan lees, dat is dus voor mij nu opgelost.

2.Met de flow “Stel batterij SOC in op (waarde)” wordt de batterij soc netjes ingesteld, maar even later weer overschreven (Zie screenshot uit de app). In de capabilities van de app zie ik via de developper omgeving dat de “measure_battery” capability direct juist wordt gezet. Er is echter ook een capability “linked_battery_soc” en een setting “linked_battery_soc” en een ik vermoed dat het bij die laatste mis gaat.

Ik heb de batterij communicatie op “handmatig/geen Api” gezet en het batterij type op “Custom/other”

Dit weekend mijn Zendure 2400pro in gebruik genomen. Nu merk ik dat er in nom modus nog altijd gemiddeld 130 - 150 watt uit het net wordt gehaald.

is er een instelling of mogelijkheid om dit nog wat te tweaken?

Nu heb ik helaas nog een dsrm 4.0 meter. dus de nom regeling is sowieso niet zuiver. Al is de slimladen app superieur boven Zendure wat dit betreft. ik ga komende week contact opnemen met enexis om de meter te laten vervangen, alleen hier zal wel wat weken overheen gaan. De optie ct meter is lastig aangezien mijn groepenkast aardig vol is.

hoor graag of er techneuten zijn die nog ideeën hebben.

Je meter heeft tocheen P1-poort? Daarop kan je een P1-meter aansluiten. Als je kabel lang genoeg is, dan kan je daarmee buiten je kast werken.
En anders.moey je er een actieve P1-splitter tussen zetten.
Geen optie?