je moet gewoon een bug aanmaken.
Nieuwe versie.
Kan ik alleen maar doen als de melding komt of niet ?
Ja klopt. En het is waarschijnlijk niets. Als de melding niet heel vaak komt. Is het normaal gedrag, wat ik ook al onderdruk. Dit komt gewoon voor. Onlangs net wat kleine aanpassingen gedaan waardoor ze nu iets vaker dan niet voorkomen.
Oke, bedankt.
Heb jij nu twee Marstek systemen draaien? Jij had toch de Marstek Venus A besteld?
Ja klopt. Ik heb nu een Venus E en A.
Ik zat laatst te denken. Zit jij niet ook soms te denken aan een extra omvormer. Dan heb je dubbel vermogen voor jouw grote capaciteit.
Heb ik inderdaad eens over nagedacht. Ik heb nu 1 omvormer en 6 batterijen. Ik heb er over gedacht om er 1 omvormer bij te kopen met nog twee batterijen en dan twee setjes te maken van 4 batterijen. Ik weet alleen nog niet of het verstandig is. Of ik de investering er dan ook uithaal. Op dit moment kom ik alleen te kort bij het koken. De batterijen krijg ik meestal wel voldoende gevuld om de dag door te komen. Ik kijk het dit jaar eens aan hoe het allemaal verloopt en zie dan wel weer verder. ![]()
Je panelen leveren ook vaak meer dan 2200w op toch? Misschien de omvormer.
Ja, dat klopt. Het is wel zo dat ik die extra capaciteit in de zomerperiode niet zelf kan gebruiken en zou ze dus terug moeten leveren. Volgend jaar zullen we er veel minder voor terugkrijgen en zal dan de zonnepanelen moeten uitschakelen als het niets oplevert. In de winterperiode zou het wel gunstiger zijn omdat ik dan in de goedkope uren snel veel zou kunnen laden, maar of dat opweegt tegen de investering weet ik zonet nog niet. Ik wacht dit jaar nog even af.
Vind jij de reactiesnelheid van het bijregelen van de Marstek ook een beetje traag gaan?
Ja…eens.
Is het mogelijk om met de app twee batterijen van verschillende merken aan te sturen? Ik heb nu een enkele Homewizard maar wil meer capaciteit. Ik wil dus een tweede aanschaffen van een ander merk aangezien ik de prijs per kWh van de Homewizard niet aantrekkelijk vindt. De Homewizard verkopen is nog een optie maar dan heb ik een behoorlijk verlies, gemiddeld krijg je er nog €900 voor en heb er februari 2025 1395 voor betaald.
@Roedi_de_Lion Is het mogelijk om de Plugwise Smile P1 meter als input toe te voegen aan de Shelly Pro3EM Simulator? Of misschien nog makkelijker: via flow-kaarten de losse waarden toe te voegen?
Kan je die in Homey koppelen?
Ik heb dit nu gemaakt voor 2 groepen Marsteks Venus. Op dit moment kan je ook de Homewizard met een Marstek, Sessy of Indevolt configureren. Dit is echter nog niet echt werkend, beta is nog te positief. Ik verwacht ook dat de HomeWizard niet gaat lukken. De HW kan je namelijk niet sturen qua vermogen, het is alles of niets. Ontladen kan helemaal niet, alleen via NOM.
Helder, helaas loopt HomeWizard op veel achter wat betreft de batterij. Het ontladen had ik inderdaad al opgemerkt, maar wist niet dat dit een beperking van de batterij was.
In ieder geval voor het principe van SlimLaden. Maar misschien kunnen HW gebruikers dit beter verwoorden op dit forum.
Maar in de mixed variant…wordt het problematischer verwacht ik.
Misschien is verkopen toch een optie. Je krijgt er weliswaar slechts 900 voor zoals je zelf zegt. Maar met paar honderd extra erbij heb je een 5kwh accu waar je een stuk flexibeler mee bent.
In het geval van een problematische mixed opstelling inderdaad een betere optie om te verkopen. Ik was me al aan het oriënteren voor een goede keuze.