Bedankt voor je uitleg. Ja die spoelen komt binnenkort. Mijn hele meterkast wordt vernieuwd en uitgebreid en dan de spoelen. Had ik maar net zo veel tijd als jou. ![]()
Dankjewel! Dit maakt het duidelijker. Het hangt er bijvoorbeeld ook vanaf of ik wel of niet een kWhmeter voor m’n nieuwe inductiefornuis (zitten ook 2 ovens in, maar toch) ga zetten of niet. Dat zal niet zo snel Een kritisch apparaat worden dus.
Alleen de laadpaal is dus relevant! Andere gebruikers die wel vanwege redenen meer apparaten kritisch hebben gemaakt?
Dit is dus afhankelijk van het type. Venus E (v1/v2/v3) zijn al 3 verschillende aansluitschema’s voor. Zie forum “Marstek Energy Storage”. Deze verwijst o.a. naar dit artikel
Toevoeging:
alle elektra van mijn huis gaat dus door de victron heen.
Er hangt een Enphase AC Solar array aan op het huis.
Bij status " stop". wordt de victron naar "off’ gestuurd, waardoor alles uitschakeld inclusief de solar.
“SC”. staat aan, en ik snap niet wat ik verkeerd doe.
kan iemand mij helpen?
Het is gelukt met de 2 Elfin EW11’s en ook (weer) dank aan @Roedi_de_Lion hij heeft nu gemaakt dat je met meer gemixte batterijen kan werken ( ik heb 2x Venus E V2 en 1x Venus E V3).
Het werkt nu eerst voor de marsteks. Indevolt en sessy kunnen proberen maar die zijn echt nog in beta versie. Homewizard kan ook proberen maar verwacht niet dat dat gaat werken.
Ik moet daar in gaan duiken. Maar echt je hele huis gaat uit? Hopelijk woon je alleen. Hahaha
Dankjewel Wil, hier was ik precies naar opzoek. Modbus werkt nu als een trein.
Geen dank. Dat is het leuke van dit forum. Paar enthousiaste mensen die elkaar kunnen helpen.
Dan ben je gisteren na mijn post lang doorgegaan of vanochtend vroeg opgestaan. Lekker snel aan de gang ![]()
Modbus werkt bij mij al half jaar zonder een enkel probleem. Echt zo stabiel.
Bijkomend voordeel vind ik zeker net zo belangrijk, is dat de boel lekker doordraait als de chinezen besluiten de cloud uit te zetten. Mischien beetje doemdenker maar ik kijk nergens meer van op na afgelopen jaar (geopolitiek giezien). Ook is een lokale aansturing altijd beter als cloud aansturing. Hoewel ik niet helemaal zeker weet wat de homey en de overige componenten die SlimLaden gebruiken doen zonder internet. Ben wel benieuwd. Iemand een idee hierover?
Denk dat modules als zonvoorspelling en kwartier prijzen uitvallen. Dus bij lange storingen sws naar handbediening.
In 9.1.48 een aanpassing gedaan.
Dit denk ik ook. Rest draait door. Ook de graaddagen missen we. Zonvoorspelling is voor de meesten niet erg…hij wekt toch niets op. Kwartierprijzen ook niet…stroom is toch uitgevallen > prijs is 0. ![]()
Ik heb nog een nieuwe versie geplaatst. Als jet het maximale vermogen zette op lager dan je batterij aankan, ging hij toch het maximale vermogen sturen. Speelt alleen bij meerdere batterijen.
@Wil_Ree Dit is de reden dat ik het niet hardwarematig wil aanpassen.
top opgelost weer @Roedi_de_Lion ! fix werkt bij mn Sessy’s
Wie gebruikt Boost Laden en Boost Ontladen (regelmatig / soms)? Kan dit handig zijn?
Bij lage prijzen denk ik soms: ik wil wat meer laden.
Bij hoge prijzen denk ik soms: ik wil wat meer ontladen.
En dan ga je natuurlijk naar Boost (Ont)Laden… en enkele uren later denk je: “@p3k00l… die ben ik vergeten te stoppen.”
Wat als we daar een timer zouden zetten? Kan bijvoorbeeld zijn: ik wil dit 60 minuten volhouden. Of kan ook zijn: ik wil dit tot 16u doen.
Ik heb hiervoor juist een feature request voor aangemaakt. Als het je interessant lijkt, stem dan even. Ik wil @Roedi_de_Lion zijn tijd niet steken in iets dat we misschien niet echt willen?
Boost laden gebruik ik vaak. Superhandig. (Kan moeilijk zeggen dat ik het niks vind, want is op mijn verzoek gekomen ![]()
)
Denk aan situaties die het laadplan niet kan voorzien (ik ga straks de auto opladen op de goedkoopste uren en de wasmachine enzo aan), dan kan het handig zijn om de thuisaccus de twee uur ervoor handmatig met 1 druk op de boostknop alvast te vullen. Maar er zijn meer situaties denkbaar.
Timer mis ik nu niet echt, maar als je er is zal ik hem incidenteel gebruiken. Wellicht is dit handig.
Tijdje geleden had ik gemeld dat mijn batterijen met slechts 1100 gingen laden ipv 2200. Ik wist niet meer zeker wat er precies stond dus we
Kwamen eropuit dat ik waarschijnlijk niet goed gekeken had.
Nu weer
Doet zich dus voor bij “laden”
In elk geval icm kritisch apparaat.
Zoals je kan zien in de widget met 2 x 1100. Volgens laadplan zou het 4400 moeten zijn.
Ik zie ook geen rede om het net met 2200 te doen.
Op de foto kan je zien dat ik het constateerde om
14:58. Helaas had ik onvoldoende tijd om een json te maken. Om 15:00 schakelde het plan over op zonneladen, en ging de stroom wisselen tussen 800 en 1800 per batterij. (Hetgeen kopt wat hij doet dan “kritisch” op de meter.
Wat deed ie om 15.30 uur?
Toen was ik de paarden aan het voeren ![]()
Ik ben er dus niet zo zeker van dat de widget hetzelfde aangeeft als wat in de de tabel met geplande acties staat. Ik kan wel zo (na het eten) even kijken in de Marstek app wat de batterijen gedaan hebben. Is een goed idee ook even van 14:45 tot 15:00. Hebben ze daadwerkelijk met 1100 geladen zoals de widget aangeeft. (Oftewel misschien geeft de widget het verkeerd aan). Wordt vervolgd