Ahā¦dit is een mooi voorbeeld Marcel.
@Roedi_de_Lion Wat doe ik verkeerd? De waardes blijven allemaal nog steeds leeg. Ik draai de laatste test versie:
Hij doet dit aan het einde van de dag. Samenvatting van de dag.
@Wil_Ree Deze is mooier
:
Ja, maar het google document blijft leeg. (En die koppeling werkt wel hoor, want ik kan andere waardes wel wegschrijven) En hier zou ik nu toch de waardes van gisteren moeten zien? Totdat ze geüpdatet worden met de waardes van vandaag.
Wat doe ik verkeerd dan? Hoe kan ik het testen nu?
De groene/blauwe token-chips die je in de flow-editor ziet (Datum, Batterij winst,
Geladen, etc.) zijn placeholders ā geen actuele waardes die je daar kunt ākijkenā.
Ze representeren āde waarde die de trigger zal leveren wanneer hij vuurtā.
Token-waardes bestaan allƩƩn tijdens het moment dat de trigger vuurt. Daarna zijn ze
weg. Dat is het verschil met capability-waardes (zoals measure_power), die wƩl
persistent zijn.
Maak eens een flow zoals ik gemaakt heb en wacht vannacht even af. Niels kijkt er ook al naar,
Dat is zeker een mooie ![]()
Ik heb zitten te pitten ben ik bang.
Top! Ik heb het aan de praat. Ga er eens even goed voor zitten. Ziet er geweldig uit. Je bent goed bezig! Zeker niet jammer dat ik het zelf niet meer hoef te doen. Ik vind wel een andere uitdaging.
Ik moest wel de Homey Alpha ESS app even op API zetten ipv modbus, anders was er een conflict.
- Bestaande flow aangepast: met daily_profit_summary trigger ā Append Row ā kolommen aanwijzen
- Tweede flow: Wanneer [tijd/knop/ā¦] ā Vuur dagsamenvatting nu voor
handmatige tests of speciale triggers.
In eerstvolgende versie.
Nieuwe versie 9.1.45:
- HomeWizard: ladenānom oscillatie opgelost
- Deye HV inverters: vermogen-waardes zijn nu correct (geen factor 10 te laag) ā
instelling LV/HV in setup wizard - LG wasmachine/droger: leerdetectie werkt nu (geen measure_power meer vereist)
- Dagsamenvatting (00:05) trigger: tokens werken nu in Google Sheets zonder
Logic-conversies (string ipv number) + nieuwe action-card āVuur dagsamenvatting nuā - Voorraadbalans / Batterij meerwaarde: stabieler getal door de dag heen, formule =
Batterij + Voorraadbalans
Vraagje Roedi,
Welke Alpha ESS dispatch modi roep je aan vanuit je app in welke omstandigheden?
Haha nee. Hij wilde meer kritische apparaten gaan compenseren, maar dat kan de hw batterij niet.
AlphaESS Dispatch modes in SlimLaden
De app gebruikt uitsluitend Mode 2 (SOC Control) voor actieve aansturing. Andere
modes (Mode 1 = Power Control, Mode 6 = etc.) worden niet aangeroepen.
Kernpunten:
- NOM (nul-op-de-meter / zelfverbruik) ā de app schakelt Dispatch volledig uit
(0x0880 = 0). De omvormer keert dan terug naar zān eigen interne zelfverbruik-modus
en regelt zelf op basis van CT/P1. - LADEN/ONTLADEN/STOP ā Dispatch AAN met Mode 2. SlimLaden geeft een SOC-target en
laat de omvormer zelf het power-pad volgen tot dat doel. - Power encoding met offset 32000 (NIET signed int):
- 32000 = 0 W
- 30000 = 2000 W laden (-2000W)
- 34000 = 2000 W ontladen (+2000W)
- SOC-scale: 0.4% per bit ā 250 = 100%, 27 ā 11%
- Duration: standaard 900 sec (15 min). Als geen vervolgcommando komt valt de
omvormer terug naar zelfverbruik.
Volgorde van schrijven (kritisch ā anders accepteert de inverter niet):
- Power (0x0881-0882)
- Reactive Power (0x0883, altijd 32000 = 0 VAR)
- Target SOC (0x0886)
- Duration (0x0887-0888)
- Mode (0x0885) ā een na laatste
- Start (0x0880) ā als allerlaatste
Wat is je overweging geweest om de andere modi niet te gebruiken?
Deze bijvoorbeeld in de situaties van hoge of juist negatieve prijzen?
Maximise Output (4)
Behaviour: grid feed-in is maximised.
Required parameters: Duration
ā
Details/Use cases:
The system will maximise grid feed-in by discharging the battery. If available, PV Output will contribute.
Optimise Consumption (6)
Behaviour: battery force charges at full power.
ā
Details/Use cases:
This mode maximises grid consumption, the house load will be served by the grid and the battery will start charging from the grid, while the PV Output is contributing.
Maximise Consumption (7)
Behaviour: PV Output is disabled & battery force charges at full power.
ā
Details/Use cases:
In some countries electricity providers pay for using from the grid (negative prices). This mode essentially disables the solar panels and maximises grid consumption, the house load will be served by the grid and the battery will start charging from the grid, while the PV Output is throttled to zero.
Is niet een echte keuze geweest hoor. Ik ken de Alphaess niet zo goed. Ik probeer het ook zo generiek mogelijk te houden. Maar ik zal er eens in duiken
Niels heeft ook even geprobeerd
Op time line gaat goed maar naar Google Sheet niet.
Ik zal je converteer eens proberen.
Beste forumleden,
Wie heeft onlangs zijn Lilygo geflasht met ESPHome, zodat er een Modbus-verbinding kan worden gemaakt met de Marstek Venus E V2?
Ik kom er niet helemaal uit, want het YouTube-filmpje van Dennie van Kleef is al een jaar oud. In de online flashtool van ESPHome wordt de optie āVisit Deviceā niet meer weergegeven, terwijl dit in de meeste handleidingen nog wel wordt genoemd.