Nee, heb ik niet. Komt omdat ik nog geen meetcellen heb.
Ja ik had tijd geleden ook. Ik heb nog oude envoy, zonder spoelen. Bij eerste installatie werkte het lokaal. Per minuut update. En Ineens communiceerde de homey met cloud. Toen jij er vorige week over begon dacht ik dat heb ik ook. Ik ben toen gaan kijken en bleek dat zowel zonnepanelen en enphase app beide elke minuut rapporteren. Blijkbaar hadden de apps toch ineens het token gevonden dat ik ooit (twee jaar geleden) aangemaakt had. Met het token kunnen de apps lokaal met de enphase envoy communiceren.
Maar met metered en spoelen zou het ook goed moeten gaan. Ikzelf heb ooit Shelly 3 fase meter overwogen (98€ bij Hirnbach). Ook dan kan ik bijna realtime meten. Maar het is alleen optisch. Voor de werking van de SlimLaden app maakt het niet zoveel uit volgens mij.
Goedendag,
Eerste berichtje hier. Ik was zelf een Homey app aan het schrijven, maar kwam deze tegen en merkte dat dit al zo ver was dat ik beter kon stoppen ![]()
Ik heb een Alpha ESS omvormer G3-T10 en 3x een 3.8 kWh batterij. Welke gegevens moet ik dan invullen bij de batterij hardware?
En gebruikt deze app de dispatch modes van de Alpha ESS om te sturen? Die beschreven zijn op:
Waarom gaat deze om 0:00 laden tegen duur tarief?
Roedi heb jij enig idee waarom het huis bij mij op nul blijft staan?
Ehhhh daar hadden we het tóch al gehad?
Ja, over de zonnepanelen wel maar niet over het huis.
Het huis is een resultante. Geen aparte meting.
Ik heb even gekeken in de developer tool van Homey en het valt me op dat het soms heel lang duurt voordat er verandering in de waarden power_consumed en power_returned plaatsvind.
Ik heb nog steeds het vermoeden dat je envoy verkeerd is aangesloten. Jij zou alleen vermogen van de panelen en opwek moeten zien. Consumed kan denk ik niet. Er klopt iets niet.
Wat denk je? Of wat weet je? Klopt die €0,50?
Geen idee.
Wat ik op zich wel raar vind, het plan wijzigt op de 3 afbeeldingen niet of nouwlijks. Waarom dan zo een groot verschil in de meerwaarde accu.
We hebben vandaag niet zo een heel groot verschil in prijs tussen laden en ontladen. Dus zou best kunnen.
Ik vind het opvallend dat de meerwaarde eigenlijk gelijk is aan de batterij voorspelling. Dat is volgens mij alleen zo, wanneer de batterij aan het einde van de dag ook leeg is.
Wat ik probeer te doen is de opbrengst van de batterij te vergelijken met en zonder batterij. De winst van de batterij pak ik pas op moment van ontladen. Zonder batterij is natuurlijk altijd op dezelfde dag, maar met batterij is dat dus niet het geval. Vandaar die voorraad balans.
(Dat hij aan het begin van de dag negatief is…ben ik nog niet achter)
He Alex. Hopelijk niet jammer dat je niet je ideeën uit kon werken. ![]()
Je kunt het beste even via setup1.html de batterij configureren en anders zijn hier andere gebruikers die je verder kunnen helpen. Ik maak idd gebruik van de dispatch modus.
Als ik even heel erg natte vinger doe:
11 naar 95% is 84%
Dus ik heb ontladen 84% van 10 kWh is 8,4 kWh
Verschil laden ontladen is 30-20=10 ct
Minus wat afschrijving en verlies 5 ct
Dan zou het plusminus 5 x 8,4 is
42ct.
Dus dan klopt 50ct wellicht.
Maar hoezo denkt ie
In de ochtend dat dit heeeel anders gaat worden?
Afijn. Zoals je al eerder gezegd hebt aardig puzzeltje. Ik ben al erg blij dat ik een goed laadplan krijg en dat het allemaal stabiel draait.
Nog even experimenteren met kritisch apparaat (morgen ev laden) en kijken of alle foutjes bij negatieve prijzen eruit zijn.