[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy, Homewizard, IndeVolt, Victron, AlphaESS en Nexus(Zonneplan)

Saaie dag

Ik zal hem zo enerverend maken.

Wel veel extra acties voor 0,03€ winst :winking_face_with_tongue:

Denk dat jij je kosten voor afschrijven per cyclus wat lager hebt staan waardoor er nog net mogelijkheden zijn. Prijsverloop vandaag is erg vlak. Ook heb ik uurprijzen (jij kwartier) wat ook nog wat afvlakt. Maar geen probleem, heb je vandaag geen “laadplan terrorisme” van die laadplan zeurkousen. :winking_face_with_tongue:

Wie bedoel je? :joy::rofl:

Is tot nu toe he.

Ik doe niets met afschrijving…dat valt onder hobby kosten. Maar…jouw plan blijft wel beter dan die van mij zie ik …

Nieuwe versie geplaatst.

Goedemorgen Wil, ik heb zoals je aangaf eens in de developer tool gekeken, zie hier en screenshot van Links de Enphase app van Emile Nijsen en rechts de Zonnepanelen app. Het enige wat me opvalt is dat bij de zonnepanelen app geen ID staat van mijn Enphase systeem. Kun jij hier verder nog iets uit opmaken? Wat heb jij staan bij ID? Heb jij in de Enphase App iets van toestemming moeten geven of zo?

Hoi. Ik weet niet heel veel van de developer tools. Misschien dat Roedi daar iets van kan zeggen. Ik heb wel in het begin (halverwege 2024) dat ik homey koppelde en mijn envoy ooit een hele lange code op moeten halen en ergens plakken. Daar had ik installatie account voor nodig. Weet echter niet meer tot in detail hoe dat moest. Ook weet ik dat er wat zaken gewijzigd zijn ivm gat in de beveiliging (begin 2025 of zo). Toen heeft zowel de enphase als zonnepanelen app tijdje niet gewerkt. Maandje later heb ik de app opnieuw geïnstalleerd en toen werkte het weer. (Ik denk dat app ge-update was). Ik hoeft toen niet opnieuw de lange code op te halen en “ergens” te plakken. Denk dat als je eenmaal toestemming geeft dat dit zo blijft. Ik zal nog even kijken of ik terugvind waar je het kan ophalen.

Ik geloof dat ik iets verder ben gekomen. De Enphase app haalt de informatie via de cloud en de Zonnepanelen app lokaal. Ik kan niet lokaal inloggen, waarom weet ik niet. Kun jij lokaal inloggen?

Daar heb je dus de token voor nodig. Alleen kan je die niet in de zonnepanelen app bij geavanceerd invoeren, dus die toestemming loopt dan toch via de cloud om vervolgens lokaal te kunnen communiceren.

Dit is wat ik ooit gedaan heb. Ik weet alleen niet meer waar ik het token moest invullen.

Zie hieronder de uitleg van AI

Het regelen van toegang tot je Enphase Envoy (tegenwoordig vaak de IQ Gateway genoemd) is de afgelopen jaren flink veranderd. Wat je je herinnert als die “lange code” is zeer waarschijnlijk een Token.
Sinds softwareversie 7.x heeft Enphase de beveiliging aangescherpt. Je kunt niet meer simpelweg met een gebruikersnaam en wachtwoord inloggen op de gateway zelf; je hebt een digitaal bewijs van toegang nodig.
Hier is hoe de vork in de steel zit en waar je die code vindt:

1. Wat was die code? (Het Token)

Vroeger kon je lokale gegevens uitlezen via een standaard wachtwoord. Nu gebruikt Enphase Token-based Authentication.

• Dit is een unieke, zeer lange reeks tekens die fungeert als een digitale sleutel.
  • Deze sleutel vertelt jouw Envoy dat de Homey-app toestemming heeft van de Enphase-cloud om lokale gegevens op te vragen.

2. Hoe kom je aan een nieuw Token?

Als de verbinding verbroken is of je de code kwijt bent, moet je meestal opnieuw inloggen via de Homey interface om een vers token te genereren.
De handmatige methode (voor als Homey erom vraagt):

1. Ga naar de Enphase Entrez website.
  2. Log in met je standaard Enphase (Illuminate/Enlighten) accountgegevens.
  3. Selecteer je systeem (Gateway).
  4. De site genereert een Token. Dit is de lange code die je moet kopiëren.

3. Waar vul je dit in in Homey?

Meestal gebeurt dit tijdens het toevoegen van het apparaat, maar als je een bestaand apparaat wilt herstellen:

• Open de Homey App.
  • Ga naar Apparaten en zoek je Enphase Envoy/Gateway.
  • Houd het icoon ingedrukt en tik op het tandwiel (Instellingen) rechtsboven.
  • Kijk bij Geavanceerde Instellingen. Vaak staat daar een veld genaamd “Token” of “AccessToken”.
  • Plak daar de code die je bij stap 2 hebt gekopieerd.

Belangrijke verandering: De “Envoy” App vs. de “Enphase” App

Er zijn in de Homey Store vaak twee manieren om te koppelen:

1. Lokale koppeling: Gebruikt het IP-adres van je Envoy en het token. Dit is het snelst en werkt ook als je internet eraf ligt.
  2. Cloud koppeling: Hierbij log je simpelweg in met je Enphase-gebruikersnaam en wachtwoord in de Homey-app. Homey regelt de rest op de achtergrond.
    Tip: Als je de keuze hebt, is de Cloud-koppeling tegenwoordig vaak makkelijker omdat je dan niet zelf met die lange codes hoeft te goochelen. De app ververst de rechten dan automatisch.
    Wil je dat ik even meekijk naar welke specifieke Homey-app je gebruikt (bijvoorbeeld die van Bram van Wiggen of de officiële Enphase app), zodat we de exacte stappen kunnen bepalen?

Nou Wil, dat is een heel verhaal. Ik ga het maar eens proberen met ip adres en token.
Bedankt voor je informatie :folded_hands:

Ik vergelijkbare info met de tools.
Het jou onbekende id is (denk ik) het id van de envoy binnen de enphase cloud. Het staat ook bij de neem van de envoy zie afbeelding

Het id in de envoy app dat je met de tools ziet is denk ik je account id. Maar dat is bij mij dus ook vergelijkbaar met jou

Gelukkig niet allemaal zelf ingetikt :winking_face_with_tongue:

Wel nieuwste versie van de zonnepanelen app?

Ja, versie 5.3.2. Heb wel het idee dat de app niet echt meer onderhouden wordt, maar ga nog ff proberen.

Ben benieuwd of je eruit komt. Laat me weten als het lukt. En idd, de laatste update is al heel oud. Zeker niet zoals bij de SlimLaden app :winking_face_with_tongue:

Er kan ook verschil zitten tussen de verschillende versies envoy natuurlijk. Als dat dan niet goed ge-update wordt door de app schrijver dan wordt het lastig.

Nice. :+1: