Zoek de capabilities eens
Maar volgens mij geeft de Enphase app helemaal niet het vermogen van de opwek. Die geeft het vermogen van het net. Daarom staat deze bij jouw waarschijnlijk ook op 0 als je NOM draait.
@Roedi - De prijs per kwartier in jouw app loopt 15 min achter tov de werkelijke prijzen. Zie onder. Ik heb vergeleken met stroomperuur.nl. Big deal? Nee, maar als het eenvoudig te fixen is?
Zijn er mensen die in een flow de stuurkaarten mbt laad- en ontlaad vermogen gebruiken? Werkt dat bij jullie? In mijn eerste paar testjes lijkt het niet te werken, alleen de config preset waarde werkt wel. In de Android app op manual zou het moeten kunnen 100-2500 W laadvermogen instelbaar per tijdmoment, dit heb ik nog niet getest.
Ik zou het willen gebruiken in een NOM+zero laden flow, waarbij de batterij bv van 6:00-12:00 max 100 W mag LADEN, en bij stroomvraag pieken > PV overschakelt naar NOM (peakshaving) via een flow. Pas na 12:00 (of vanaf begin lage prijzen) mag de batterij PV laden met max 1200 W.
Ah. ik dacht shit…maar het valt gelukkig mee. Geen verkeerde laad-/ontlaadbeslissingen, geen verloren euro’s.
Wat NIET klopte:
- Alleen de capability current_quarter_price (de “wat is de prijs nu”-indicator)
- Gebruikt door dashboards/Insights-grafieken voor visuele weergave
Snap niet zo goed wat je bedoelt
Nu valt het niet zo op. Maar in de ochtend als de zon opkomt en het vermogen van de panelen stijgt snel, dan uit dat zich in regelmatig 0 watt huisverbruik. Zoals Loek ook aangaf
Maar Loek heeft de Enphase app…die meet helemaal geen vermogen van de panelen, maar van het net.
Even een doorvraag, als je dus hier bij de capabilities blijft staan…dan gaat hij na de minuut terug naar 0 seconden. Ik kan me voorstellen dat je hem opent hij eerst ververst en daarna niet meer.
Klopt. Ik zie de secondes oplopen, dan 1 minuut en even later weer 1 sec. Ververst dus ergens tussen 1 minuut en (pak hem beet) 1,5 minuten. Lijkt beetje wisselend in de refresh. Als ik de enphase app bekijk, die lijkt waar strakker in refresh. Ik moet nu onder de douche omkleden en vanavond met de familie weg. Dus kan nu even niet meer dingen proberen.
Het is voor mij geen groot dilemma, maar wel een meerwaarde als het net wat strakker is. (Het heeft er alle schijn van dat het niet van invloed is op het laadplan.)
Ik heb wat aanpassingen gedaan. Hopelijk gaat dat helpen.
In de komende grote nieuwe versie?
Ik ga het monitoren. Hou je op de hoogte. Het is ook niet altijd even goed te zien. In de ochtend met opkomende lichtsterkte en zonnig weer kan je het het beste zien. Top dat je meteen even wat probeert. ![]()
Jawel hoor, de Enphase app geeft het vermogen gewoon weer.
Bij mij heeft die het vermogen van het net
Ik zal later even kijken, ben nu niet in de gelegenheid.
Metered envoy meet vermogen net en vermogen PV en berekent vermogen huis. Mits alle 6 de ct spoelen correct zijn aangesloten dit geldt voor 3 fase systeem met 3 fase PV.
Het is vreemd, maar deze ochtend lijkt het zonne vermogen gewoon gelijk met de zonnepanelen app te synchroniseren. Waar ik voorheen toch echt vertraging zag. En we hebben nog steeds versie 9.1.41, dus kan niet aan een nieuwe update liggen.
Ik blijf het in de gaten houden
Ik ga bij mijn ouders 2x Marstek installeren, maar dara is geen HW/Homey/HA ofzo. Is het een optie om Marstek Cloud te implementeren? Dan zou ik wel via mijn eigen Homey de Marsteks bij mijn ouders kunnen aansturen toch?