Hoi Wil, ik gebruik geen andere app met de Marstek. Alleen de Slimladen app.
Haha…ik dacht al…die heeft toch al gedoneerd
. Echt top!!
Nee hoor. In veel gevallen slechts liever niet. Modbus TCP van de Marstek kan ook maar 1 verbinding tegelijk maken.
En ik maar denken dat ik dat nodig had omdat anders SlimLaden de batterijen niet zag.
Ik heb Marstek Energy Storage nu uitgeschakeld (nog niet verwijderd) en kijk even of ik zaken ga missen. Ik had de laadplan controler voor het tapblad Energy uitgeschakeld en de twee batterijen via Marstek Energy Storage ingeschakeld, dat heb ik nu omgedraaid.
Dank jullie, weer wat geleerd.
Voor mij zijn heel veel dingen natuurlijk logisch. Denk dan dat iedereen dat weet. Moet ik mij ook steeds aan herinneren dat dat niet klopt. ![]()
Ik ben langzamerhand weer bijna op het niveau dat ik weer een nieuwe versie kan gaan uitleveren. Ik ga eerst de huidige versie upgraden naar de officieel versie. Daarna kan ik dan een nieuwe test versie publiceren. Verwachting maandag of dinsdag.
SlimPlanner verbeteringen
Kritische apparaten > en het plan door laten lopen (NOM draait door zonder kritisch app))
- Laadpaal, kookplaat of warmtepomp aan? SlimLaden reageert nu 2× sneller op plotse
stroompieken dankzij een verbeterde regelaar. Waar het systeem vroeger ~30 seconden nodig had, is dat nu ~15 seconden. - EV-laden start herkend in 1 tick. Bij grote, plotse vermogenswisselingen springt SlimLaden
direct in plaats van geleidelijk op te lopen. - Kritisch verbruik klopt nu. Het werkelijk verbruik van bijvoorbeeld een laadpaal werd soms te hoog ingeschat (tot 40% overschatting bij korte laadsessies). Dat is nu opgelost — de
meterstanden komen overeen.
Nieuwe widget
- Laadplan-widget toont nu ook stroomprijzen als gekleurde balkgrafiek, met dezelfde kleuren
als de batterij-acties. Dynamische hoogte zodat alles altijd netjes past.
Flow-kaarten
- Lage vermogens werken nu echt. Een flow met “laad op 100W” werd voorheen automatisch
opgehoogd naar 500W. Vanaf nu volgt de batterij gewoon wat je instelt (zolang de hardware het ondersteunt). - Handmatig ontladen tot je echte minimum SOC werkt voor alle batterij-types. Eerder bleven
sommige batterijen onnodig stoppen op 10-11% terwijl de gebruiker tot 1% wilde gaan. - Boost-ontladen schakelde te vroeg uit. Door een instelling-fout werd boost al uitgezet boven
je echte minimum. Nu loopt 't door tot je werkelijke ondergrens.
Apparaten Monitor
- Kritische apparaten beheer je nu volledig in de Apparaten Monitor. De oude losse instellingen in de Laadplan Controller zijn verwijderd — één plek voor alles wat met huishoudelijke apparaten te maken heeft. Bestaande configuraties blijven werken.
Dagsamenvatting (flow trigger)
- Tokens werken nu volledig. De “Dagsamenvatting (00:05)” flow trigger gaf de waarden voor
zonopbrengst, zelfverbruik en batterij-meerwaarde leeg terug. Nu komen alle 12 tokens correct binnen, zodat je dagelijks per email/spreadsheet een compleet overzicht krijgt. - Test-knop toegevoegd. Je kan de trigger nu handmatig vuren om je flow direct te testen zonder tot middernacht te wachten.
Multi-inverter setups
- Solar-instellingen op 2 omvormers. De “Productie capability” en “Eenheid” voor je tweede
zonnepaneel-omvormer werden bij elke pagina-refresh teruggezet naar de standaard. Nu blijft jouw instelling staan. - Mixed-battery configuratie (bijv. Marstek Venus E + A) kreeg verbeteringen op meerdere
fronten: power-verdeling per inverter, parallelle NOM-modus, en correcte voorspelling van
geladen/ontladen kWh per dag.
Onder de motorkap
- Hele beslissingslogica voor de batterij is opnieuw opgebouwd in losse modules — sneller te
onderhouden en transparanter wat er waarom gebeurt. - Centrale BatteryActionDecider zorgt dat boost, handmatig, kritisch apparaat en plan altijd in
dezelfde volgorde worden afgehandeld. - Foutmeldingen in de log zijn duidelijker en gerichter.
Ben benieuwd ![]()
Kan niet wachten.![]()
Omdat hier ook veel enphase gebruikers zitten en in het kader van opruimen van apps die we toch niet gebruiken in de homey heb ik een vraag.
Om de gateway envoy uit te lezen zijn er 3 apps mogelijk volgens mij
- enphase
- Zonnepanelen
- IQ insights.
Welke gebruiken jullie en hoe bevalt dat?
Zijn er apps die bepaalde voordelen hebben?
Ik las dat IQ insights ook vermogen per omvormer rapporteert. Iemand ervaring?
Stabiliteit? Support? Ondersteuning (natuurlijk nooit zo goed als die van SlimLaden
maar toch). Alle input is welkom.
Ik gebruik nu de eerste twee.
Zonnepanelen primair en Enphase als backup. Maar denk dat ik naar 1 enkele ga.
Ik gebruik *Zonnepanelen. Die werk voor mij heel goed.
Voor mij ook, zonnepanelen
Mooie stappen weer gemaakt. Ben erg benieuwd. Ps, ik hoop niet dat je de Marstek API aansturing gaat uitfaseren, want die werkt bij mij gewoon goed. Ik heb namelijk geen lan-internetaansluiting bij de batterij.
Ik heb nog een set zonnepanelen met een SMA omvormer, die werkt ook via tcp modbus 502 en de veroorzaakte waarschijnlijk de conflicten met de marstek verbinding. Ik heb nu bij de SMA en in de slimladen app de poort 505 ingesteld. Voornu lijkt het te werken
Hoeft ook niet
Hier ook Zonnepanelen-app. De Envoy geeft daarmee ieder minuut gegevens af.
Zelden tot nooit problemen.
Wat is voor jou reden om de enphase app te gebruiken?
Hoi Wil,
Ik gebruik Enphase van Emile Nijssen. Zonnepanelen heb ik ook ooit gebruikt totdat ik het niet meer gekoppeld kreeg. Ik vind alleen de vermogens update vervelen, is slechts 1x per 5 minuten. Maar volgens mij ligt dat aan Enphase zelf.
Ja bij mij gaat rapporteren nu ook per minuut (beide apps). Rede is dat op enig moment er een issue was met beveiliging van envoys. (Jaren geleden) de app die ik toen gebruikte werkte vanaf de software update die dat oploste niet meer. Toen heb ik de andere geïnstalleerd, maar die werkte ook niet. Na update van beide homey apps deden ze het beide weer (de ene was wat a emmer als de andere ge-update). Niet echt een verschil in mogelijkheden voor zover ik kan zien. Hooguit dat de kaartjes van de zonnepanelen app wat uitgebreider zijn. Maar ik moet eigelijk nog helemaal in de flows duiken om daar meer mee te gaan doen. Tot nu toe vrij beperkte flows (en niet met zonnepanelen) gebruikt.
Ik heb nu de zonnepanelen app geinstaleerd en gebruikersnaam en wachtwoord ingevuld, maar krijg geen gegevens. Moet ik nog ergens iets instellen?
Wil, ik hen een flow gemaakt die mij het vermogen laat zien van de zonnepanelen als die is veranderd. Ik krijg dan ook iedere minuut een update, maar in de Slimladen app krijg ik dat slecht iedere 15 minuten. Is dat iets dat je kunt instellen?