Ik meen dat ik vroeger wel eens ergens in de enlighten managers portal heb gezien hoe ik zero export kan instellen met Envoy metere-S icm de iq7+ (voor straks na de saldering). Helaas kan ik dat nu nergens meer terugvinden ![]()
Voorheen stonden vele opties zichtbaar in de enlighten manager app. Nu zijn sommige opties niet meer zichtbaar als je de ondersteunende hardware niet hebt.
Maar je kan even via https://enlighten.enphaseenergy.com inloggen.
Ik zelf heb dubbel account. Eigenaar en installateur. Ik zie verschillende mogelijkheden bij de twee inlogs. Er zijn ook dingen die je als eigenaar wel kan maar als installateur weer niet. En visaversa.
Hoi Wil, hoe maak je zo’n installeraccount?
Inderdaad heb ik ook jaren twee accounts. In de gebruikerslogin (vergelijkbaar met de enphase app) kun je niet heel veel instellen.
In de managers portal (Enlighten Manager) kon ik vroeger dacht ik wel ergens die ‘zero export’ zien en instellen maar kan dat nu dus niet (meer) vinden.
Waar bel jij heen als je Enphase telefonische support wilt? Mijn installateur is inmiddels failliet dus daar kan ik niks meer regelen qua rechten in de managers-portal
Ik heb het zo gedaan:
Zie pg 29
Je kan tegenwoordig ook iets van “zelf installateur” aangeven. Dat is dan meer bij de waarheid en geeft ook rechten om de extra zaken in te regelen. Moet je e en googlen en AI raadplegen wat exact de verschillen zijn en hoe aan te maken. Ik heb het 4 jaar gelden gedaan en er wijzigt nogal een wat. Heb ook ooit gelezen dat je tegenwoordig een “cursus” moet doen maar die is online en houdt in dat je een presentatie bekijkt van 10 min. Maar dat is allemaal na dat ik het aangemaakt heb. Dus kijk maar en horen we het wel.
(085) 208 23 05
Optie 1. (Nl), nogmaals optie 1 (installateur) enz
Bij mij vroeg de medewerker er nog om of is eigenaar of installateur was, heb gezegd beide ben zelf installateur. Werd prima geholpen en je kan ook de diepte in (ze bekijken jouw data en geven dus gericht advies) nemen ook echt de tijd, dus kan wel even duren voor je aan de beurt bent. Maar ach je was toch met pensioen
. Net als ik
Dankjewel Wil, ik zal er binnenkort eens in gaan duiken.
Haha, ik zal ze eens gaan bellen binnekort. Het spelt nu nog niet maar wel handig als ik alle rechten kan krijgen.
Jij weet net zo goed als ik dat je met pensioen tijd tekort komt ![]()
is het lastig om een widget te maken van de actuwele prijzen zoo iets lijk het laad plan ? (hint :d)
Klopt
Even een vraag voor de AlphaESS users/ontwikkelaar;
Ik gebruik de Slimladen Homey app nu, thanks so much hiervoor!
- Wat me alleen opviel is dat ik constant deze errors kreeg: [AlphaESSAdapter] getFullStatus failed (1×): connect ECONNREFUSED 192.168.1.250:502
- Kan dat komen omdat in Homey (AlphaESS plugin) de Omvormer en Batterij ook via Modbus communiceren (op IP basis) (vast IP)? Heb daar nu de interval voor beiden op 20 gezet en de errors met slimladen lijken nu OK of is dat niet de bedoeling?
- Ik had voorheen Frank aan, maar heb dit uitgezet dus die verbinding is verbroken
- Je kunt in Slimladen alleen IP opgeven omvormer, maar verder niet interval of iets wijzigen toch?
- De EV Charger van AlphaESS word nog niet ondersteunt nu? omdat die niet via modbus werkt? of? Heb deze wel ingevuld (EV Charger), maar komt er niet bij in dashboard namelijk
Dankjewel
▎ ECONNREFUSED 192.168.1.250:502 — komt dat door de AlphaESS Homey-plugin?
Ja, vrijwel zeker. AlphaESS Modbus TCP-units accepteren standaard maar één client tegelijk op
poort 502. Als de AlphaESS Homey-plugin ook actief polt op hetzelfde IP, krijgt SlimLaden af en
toe een geweigerde verbinding wanneer de plugin net een sessie open heeft. SlimLaden opent een nieuwe TCP-socket per request, dus zo’n botsing geeft direct ECONNREFUSED.
▎ Homey-plugin interval op 20 s gezet en errors weg — is dat OK?
Prima. Dat is een legitieme workaround: meer ruimte tussen de polls van de plugin = meer
momenten waarop SlimLaden ongestoord kan inlezen.
▎ Voorheen Frank aan, nu uit
Frank gebruikt waarschijnlijk dezelfde Modbus-poort. Dat uitzetten haalt nog een mogelijke
conflict-bron weg.
▎ Kun je in SlimLaden alleen het IP opgeven, geen interval?
Klopt. Voor AlphaESS heeft SlimLaden alleen een IP-veld; er is geen interval-instelling.
SlimLaden polt event-driven (statusverversing wanneer iets nodig is), geen vaste tikker. Dus de
stelregel is: regel het via de andere kant (interval Homey-plugin / Frank).
▎ AlphaESS EV Charger?
Niet als aparte AlphaESS-integratie. SlimLaden heeft geen Modbus-koppeling voor de
AlphaESS-laadpaal — alleen voor de omvormer/batterij. Daarom verschijnt hij ook niet in het SlimLaden-dashboard.
Wat wel werkt: voeg de EV-Charger toe als Critical Device in de Apparaat Monitor = appliances.html. SlimLaden zet dan de batterij op STOP of negeert de EV-Charger De data van de laadpaal blijft via de AlphaESS-plugin lopen, SlimLaden kijkt alleen naar het power-/status-veld.
BTW Het wordt ondertussen tijd dat de kritische app verdwijnen uit de laadplan controller. Dit zal in de volgende versie gebeuren. Kritische apparaten lopen dan voor iedereen via de Apparaat Monitor.
Dank voor je uitgebreide antwoorden! ![]()
Maar begrijp ik het dan goed dat je eigenlijk de omvormer en batterij niet perse via de AlphaESS plugin in homey hoeft toe te voegen als je Slimladen gebruikt? Om te voorkomen dat beiden modbus gebruiken (omdat ik dacht dat SLimladen die apparaten ook pakt via apparaten in homey)? Of eventueel de Homey AlphaESS plugin die apparaten aan laten spreken via de Alpha API ipv modbus zodat Slimladen alle ruimte heeft voor modbus?
Want zelfs op 20 interval blijf ik toch weer dit krijgen:
Laadplan Controller2-5-2026, 08:41:00
[AlphaESSAdapter] getFullStatus failed (1×): connect ECONNREFUSED 192.168.1.250:502
Het enige andere dat loopt is dus de AlphaESS homey plugin voor omvormer en batterij (en EV Charge via API dan, want die heeft geen modbus).
Het handigste is even wachten op andere AlphEss gebruikers. Ik heb deze batterij zelf niet en weet niet exact wat wel en wat niet..
Ik heb een AlphaESS Smile G3 10T en heb de Alpha App uit Homey verwijderd omdat hij voor niets meer toevoegt op de slimladen app van Roedi.
Ik herken de connection problemen. ik had ook voorheen nog een koppeling met Frank maar ook dat losgekoppeld evenals de door Frank geregelde uitschakeling van zonnepanelen (gaat nu vanzelf via Enphasse Ai-profiel).
Dit voelt zoveel beter (al was het alleen maar dat ik zelf de regie over mn eigen spulletjes wil hebben).
Met alleen de Slimladen App in Homey (en geen ander device dat de modbus aanstuurt) is er geen enkel connectieprobleem meer geweest.
Daarnaast durf ik te stellen dat Roedi als ontwikkelaar van deze bijzonder fraaie App een van weinigen is die extreem snel reageert op vragen of aanpassingen. Voor mij weer eens tijd voor een toepasselijke donatie want zonder koffie kan niemand werken ![]()
Wat een mooie app! Dank ook voor de snelle antwoorden.
Wij hebben nu 3 Marstek Venus3 batterijen aangestuurd door de app. Het lijkt allemaal goed te werken en ziet er ook nog eens mooi uit. ![]()
Ok dus de AlphaESS Homey plugin is helemaal niet nodig? Ik dacht dat dat ook voor de slimladen plugin nodig was om ze als apparaten te herkennen (hoe weet de slimladen plugin anders waar de grid meter, panelen en batterij zitten)
Thanks!
PS in mijn geval misschien alleen de EV Charger erin laten (alphaess homey plugin), die werkt via API van Alpha, niet via modbus.
Klopt. Heb je niet nodig voor de batterij
Ev charger weet ik niet, helaas recent mn EV in moeten inleveren bij mn pensioen ![]()
@Roedi_de_Lion of de andere Marstek Venus e eigenaren. Hoe zit dat bij Marstek? Ik dacht altijd dat ik de Marstek Energy storage app (van Vincent de Boer) nodig heb als “driver” bij de SlimLaden app. Is dat nog steeds zo? Of kan ik die eraf halen. Ik werk met modbus tcp aansturing. (Via Elfin EW11)