[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy, Homewizard, IndeVolt, Victron, AlphaESS en Nexus(Zonneplan)

Ik heb meteen even gechecked of dit bij mij ook het geval is, maar dat is helaas niet zo. Dus bij mij toch nog iets anders aan de hand. Ik zal het bij de de ticket nog even toevoegen.

Ook bij mij een vergelijkbaar verhaal.
Batterijen gaan al vroeg bijladen op zon, terwijl ik ze inderdaad het liefste na 13.00 volle bak wil starten met laden vanaf het net. Nu zijn ze al rond 13:30 vol waarvan een behoorlijk deel van de zon.

ps: Json verstuurd in ticket :wink:

Ik lees mee idd ,maar ik vind dat daar wel iets van als je dat zou overwegen ,want mensen met een tcp koppeling zijn ook niet geheel problemen vrij en daarnaast werkt de app opzich prima met de api .Stel je gaat de api wel uitfaseren ,dan sluit je ook een groot deel van de huidige /toekomstige gebruikers uit .Sommige mensen hebben gewoon geen zin in gedoe met draadjes en software flashen ..:face_with_tongue:

Heb jij sc bij stop aan staan?

Bij mij (Wil) niet.

Ik heb er nu eigenlijk geen omkijken naar hoor.

Nope, want anders mag hij laden bij stop begreep ik

Je zonnepanelen worden ook niet uitgezet in de voorspelling toch?

Jawel, die staan in de Homey App op "voorspelling 0 bij negatieve prijzen’
Ze gaan ook daadwerkelijk uit via de Enphase AI instelling.

Ik antwoord ook maar even omdat mijn en Ger zijn issue gelijk zijn.

Bij mij dus niet

@Ger_van_Lierop en @Roedi_de_Lion en andere enphase gebruikers. Ik ben ook bezig om mijn panelen uit te kunnen schakelen bij negatieve prijzen. Eerder had ik daar een linkje voor geplaatst. Nu lijken de opties daar niet te werken bij mij. Mijn hardware is te oud.
Ik heb

• envoy standaard
  • 24 maal M215E micro omvormer
  • 15 maal IQ7 micro omvormer
  • Installateurs rechten

Net even Enphase gebeld en begreep net volgende.

Oude Envoy standaard (mijne 10 jaar oud) ondersteunt geen softwarematige afschakelen of AI aangestuurde zero export opties. Ik zou daarvoor moeten upgraden naar een metered versie.

M215E ondersteunt geen afschakelen
IQ7 ondersteunen wel afschakelen, IQ8 ook en kunnen tevens dimmen.

Voor nu was het advies toch afschakelen via automaat in de meterkast. (Als het maar bij uitzondering was)

Mijn vraag aan jullie welke hardware hebben jullie (versie gateway en micro omvormers) en wat kunnen jullie daarmee.

Ik vraag dit omdat ik toch het idee heb in de loop van het jaar mijn enphase wat te upgraden.

Ik heb de Envoy-S-Metered met alle meetspoelen aangesloten (3fasen)
Verder 18 stuks AEG panelen op de IQ7+ micro’s
Installateursaccount (maar blijkbaar toch niet genoeg rechten om de export te begrenzen in de manager web-portal)
Ik kan de panelen wel via de ai-instelling in de enphase app automatisch laten uitschakelen bij negatief tarief.

Dit is de reden dat het plan dus niet goed wordt gemaakt. Zet die maar even uit.

Zonnedimmer.nl al eens geprobeerd?

Wat ik begreep is dat IQ7 alleen aan en uit kan schakelen (eventueel AI aangestuurd) en tot NUL beperken dan heb je IQ8 nodig. (Maar heb daar niet echt op doorgevraagd)

Dat is jammer. Wat ik begrepen heb is dat je beter hem uit kunt zetten via de DC kant. Dus de knop op de omvormer omdat dit minder schade zou kunnen veroorzaken.

Dat ziet er inderdaad al een stuk beter uit.
Ga je dat nog aanpassen voor de toekomst?

Wel al geĆÆnstalleerd maar nog niet geconfigureerd en getest. Ik verwacht daar niet veel van omdat het hardware matig niet zou kunnen volgens Enphase. Ik kreeg ook foutmelding bij de installatie van Zonnedimmer over mijn omvormer. In eerste instantie dat die niet toegevoegd kon worden, maar later toch een melding dat hij toegevoegd was. Beetje wazig. Ik ga het nog testen maar verwacht er eigelijk niet veel van om eerder genoemde rede.

Ja dat had ik ook altijd begrepen. Maar als Enphase aangeeft dat het kan zolang het maar niet dagelijks is en er even geen ander mogelijkheid is, doen we dat dan maar bij zeer negatieve kWh prijzen.

Helaas bij mij niet de oplossing. (Stond al uit)