[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy, Homewizard, IndeVolt, Victron, AlphaESS en Nexus(Zonneplan)

Boost laden/ontladen gaat in elk geval weer als voorheen bij mij. Zit er in deze versie ook weer fix voor kritisch app in de apparaten monitor? Die deed ook niet wat ik er van verwacht had gisteren. Ga ik die vanmiddag ook nog even proberen.

Nog even EV aan de laadpaal voor vandaag. Kan ik meteen kritisch apparaat testen.

Fijne koningsdag :winking_face_with_tongue:

Goedemorgen Roedi,
Goed en duidelijk verhaal, maar laat me nou net op de kookplaat geen energiemeter hebben.:woozy_face:
Is het misschien mogelijk om een extra knopje te maken NOM bij zon laden? Dat zou voor mij en mogelijk voor anderen een mooie oplossing zijn.:folded_hands:

:grinning_face: Jij ook!!

You know the drill. :grinning_face:

Dit werkt niet?

Bij mij doet ie het.

Dat zou waarschijnlijk kunnen werken, maar voor mij zou dat voor elk positief vermogen moeten gelden. Zo’n knopje zou tech echt wel super zijn.:winking_face_with_tongue:

Mooi dagje gisteren.
Ruim 55 kWh (voornamelijk tussen 13:00 en 16:00) ingekocht voor € -11,55. De accu’s hebben hun werk gedaan en op de dure uren ontladen. Dat komt er nog bij. Benieuwd naar de uiteindelijke afrekening van gisteren bij de energieleverancier.

En laat de mensen maar zeggen dat zonnepanelen wel bij het grofvuil mogen vanwege de lage of de negatieve prijzen.
Met accu’s en de app van Roedi (weliswaar gisteren even op handmatig) komen we er wel. :joy::money_mouth_face::star_struck:

Bj mij nu ook weer :+1:

Dit werkt toch wonderwel mooi. :star_struck:

In de widget zie ik een winst van €1,62 in het Laadplan een winst van €2,12 . Welke waarde is de juiste?

Zeker. Dit is precies wat je wil. Maar in versie 38 en 39 (dacht ik, misschien ben ik de tel kwijt) werkte dit bij mij niet meer. Nu (versie 40) weer helemaal perfect :star_struck:

Ik zie veel issues over kritische apparaten v voorbij komen. Dus dacht laat maar even weten dat bij juiste configuratie het zeker de moeite waard is om in de apparaten monitor te duiken. Let op voor de geΓ―nteresseerden, configuratie in apparaat monitor en in de Laadplan controller (dit was de oude manier) uitschakelen.

Toch nog kleine kanttekening. De boost laden doet niet wat ie moet doen icm zonneladen. Gaat wel eerst naar Max laad snelheid, maar schakelt dan weer terug naar β€œkritisch verbruik op de meter”. Boost was ervoor dat juist te overrulen.

Hoe Critical NOM (Nom met kritisch app) werkt β€” uitgelegd met een rekenvoorbeeld

Veel mensen vragen hoe Critical NOM (Niet Op Meter) precies werkt, en waarom het bij software-gestuurde batterijen lastiger is dan bij hardware NOM. Hieronder een stap-voor-stap voorbeeld waarin ik een kookplaat als kritisch apparaat behandel.

Uitgangssituatie

Alle drie de fasen verbruiken 100W. P1-totaal = 300W. De batterij hangt op L3 en doet hardware NOM.

L1: +100W
L2: +100W
L3: +100W
─────────
P1 = +300W β†’ batterij moet 300W ontladen

Stap 1: batterij ontlaadt 300W op L3

L3: +100W βˆ’ 300W = βˆ’200W
─────────
P1 = 0W βœ… (saldering klopt)

Stap 2: er gaat op L3 een apparaat aan van 50W

L3: +100W + 50W βˆ’ 300W = βˆ’150W
─────────
P1 = +50W β†’ batterij moet bijregelen naar 350W

Stap 3: batterij verhoogt naar 350W

L3: +100W + 50W βˆ’ 350W = βˆ’200W
─────────
P1 = 0W βœ…

Stap 4: een apparaat van 200W gaat aan op L1

L1: +100W + 200W = +300W
L3: +100W + 50W βˆ’ 350W = βˆ’200W
─────────
P1 = +200W β†’ batterij moet omhoog naar 550W

Stap 5: kritisch apparaat van 1000W aan op L2

Bijvoorbeeld de kookplaat. Deze mag niet uit de batterij gedekt worden β€” die moet van het net komen.

Zonder Critical NOM ziet de batterij gewoon: P1 = +1200W, ik moet 1550W leveren. Dan exporteert L3 zwaar terwijl de kookplaat L2 trekt. Onbedoeld dekt de batterij toch de kookplaat (op papier via saldering).

Met Critical NOM trekt SlimLaden de 1000W kookplaat van P1 af voordat het naar de batterij gaat:

Echt P1            = +1200W
Critical_power     =  1000W
Aangepaste P1      =   200W β†’ batterij hoeft maar 200W extra (= totaal 550W)

Batterij blijft op 550W staan:

L1: +100W + 200W = +300W
L2: +100W + 1000W (kookplaat) = +1100W
L3: +100W + 50W βˆ’ 550W = βˆ’400W
─────────
P1 = +1000W (= kookplaat, gaat van het net) βœ…

Saldering klopt niet meer op 0 β€” en dat is precies de bedoeling. De kookplaat trekt 1000W van het net (waar die ook hoort te trekken), en de batterij dekt alleen de gewone huishoudelijke last.

Waarom dit lastig is bij software NOM

Bij hardware NOM gebeurt dit sub-seconde en soepel.

Bij software NOM (Marstek/Indevolt zonder Shelly Sim) polt SlimLaden elke 10 seconden, rekent uit, en stuurt een commando. Tussen polls verandert er van alles:

• de kookplaat gaat van 1000W naar 1200W (extra pit erbij)
  • het L1-apparaat schakelt uit
  • de koelkast slaat aan op L3

De batterij staat dan steeds op een waarde die 1–9s achterloopt op de werkelijkheid, en de kookplaat-aftrek werkt alleen mits de critical-power meting Γ³Γ³k klopt op dat moment. EΓ©n foutje in de detectie en je trekt 1000W onbedoeld uit de batterij.

Dank je voor je uitleg. Heel helder.
Ik zie ook dat het regelen bij mij wat naijlt en dat is ook geen probleem.

Het gaat meer om de functie van boost laden. Op het moment dat je boost laden inschakelt moet nom los gelaten worden. Immers het idee is dat er maximaal thuisaccus geladen moeten worden. Dan zou nom uit moeten schakelen (of als er een kritisch app aan staat β€œkritisch op meter”) en moeten de batterijen tot maximale waarde (bv 95%) met het maximale ingestelde vermogen. Dat was het idee en zo werkte het ook tijdje geleden.

Nu zag ik dat ik kritisch apparaat aan had staan (laadpaal). Dus 10,7 kW op de meter. Verder nog veel verbruik in huis (4 kW) en zonnepanelen die 5 kW produceren. Dus de batterijen werden (zonneladen) opgeladen met 1000 watt. Ik heb er twee dus elk 500 watt.

Toen dacht ik dit gaat te langzaam ik wil die batterijen sneller opladen. Dus boost
Dan zou je verwachten dat alles hetzelfde blijft echter batterijen gaan elk met 2200 watt. Plan laat nom los en gaat naar laden. P1 wordt dan 10,7 + 2,2 + 2,2 + 4 - 5 = 14,1. Op de meter.

Dat gebeurde ook, echter na enkele seconden ging het laadplan weer terug naar 10,7 op de meter. Accu’s weer naar 500 watt per stuk.

Dat was niet het idee van boostladen.

Dus bij boostladen zou de nom losgelaten moet worden (wat nu niet gebeurt volgens mij)

Hoop dat je me volgen kan :joy:

Ook net nog even gekeken naar boostladen zonder kritisch app. Dat gaat wel goed. (Laadplan laat nom dan los)

Nieuwe versie:

• Winstcijfers kunnen exporteren:
  1. Open Homey Flow editor β†’ Nieuwe flow
  2. Wanneer: SlimLaden β†’ Laadplan Controller β†’ β€œDagsamenvatting (00:05)”
  3. Dan: kies een actie (Email, Pushover, Google Sheets-app, HTTP-request, etc.)
  4. In de actie-tekst/payload: voeg de tokens in via de tag-knop:
    - [[date]] β€” datum YYYY-MM-DD
    - [[battery_profit]] β€” batterij winst €
    - [[solar_export]] / [[solar_export_kwh]] β€” zon β†’ net
    - [[self_consumption]] / [[self_consumption_kwh]] β€” zelfverbruik
    - [[charged_kwh]] / [[discharged_kwh]] β€” geladen / ontladen
    - [[actual_total]] β€” actueel totaal €
    - [[without_battery]] β€” zonder batterij €
    - [[meerwaarde]] β€” meerwaarde €
    - [[expected_profit]] β€” voorspeld €

De trigger vuurt elke nacht ~00:05 zodra _saveDailyHistory klaar is met opslag van de afgelopen dag.

• Meerwaarde batterij verbeterd, hopelijk.
  • Bug voor Boost laden opgelost.
  • Zonoverschot toegevoegd aan actie flow kaart
  • Laadplan widget toont nu zelfde winst als dashboard (actuele winst)

Goed bezig.

Heeel erg bedankt voor deze toevoeging! Jij hebt koningsdag wel heel nuttig besteed :joy:

Edit: het lijkt nog niet te werken. Alle waardes blijven leeg. Ik stuur een JSON.