[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy, Homewizard, IndeVolt, Victron, AlphaESS en Nexus(Zonneplan)

Dat is paar minuten werk. (Als je envoy in de meterkast staat)

Goedemorgen,

Ik gebruik al een tijdje de Smartloading app maar ik krijg om een duistere reden het niet voor elkaar om mijn zon opbrengsten erin te krijgen.

De werkelijke opbrengst blijft altijd op 0 staan.

Ook in de live weergave, blijft zon opbrengst op 0 staan, dit terwijl er wel zon opbrengst is.

In de instellingen, viel het me op dat er geen solar devices herkend worden. Ik gebruik een KWH meter van Homewizard om de zonopbrengst te zien en daarmee te berekenen. Dit werkt prima in Homey zelf en in de Homewizard app. Het device is ook gekoppeld aan Homey.

Ik heb dan ook handmatig het device ID ingevoerd en krijg daarmee wel de vermogen en totale stand die ik kan invoeren (en nog wat andere opties maar volgens mij zijn deze de juiste). Ondanks dat deze config erin staat, blijft ik geen gegevens zien in de app.

Het valt mij overigens op dat de waarde in de config, altijd hetzelfde is. Dit zijn niet de actuele waarde van dit device. In de config blijven deze waardes altijd zo staan (al een paar weken)

Doe ik iets fout of…?

Top, ik was al aam het zoeken in het installateurs-account want daar had ik wel eens gezien dat je een beperking op produktievermogen/export kan instellen.
Die ai-profiel instelling was dacht ik alleen als je een Enphase batterij hebt, maar hij schakelt dus alnog de panelen uit. Primo voorlopig :wink:

Dit moet ook he.

Dat klopt, maar ik heb geen plaats in de meterkast, dus die moet ik uitbreiden. Alles heb ik al in huis. Hij moet helemaal op de schop en daar moet ik even de tijd voor vinden.:smirking_face:

Bij mij was dat ook een hele tour. De elektricien dacht de meetspoelen erbij in te drukken. Ik heb nog van die grote. Ik hoorde hem vloeken en doen…. Uiteindelijk een hele uitbreiding moeten maken.

Haha, herkenbaar. Bij de inspectie vertelden ze dat het makkelijk ging passen. Uiteindelijk hebben de monteurs een extra groepenkast ernaast gemaakt.

Totaal verbruik is negatief? Iemand anders hier met de kwh meter zou je even moeten helpen. Het zou gewoon moeten werken.

Bij mij was Homey opnieuw opstarten de oplossing :grimacing:

Voor de KWH meter wordt de zonenergie gezien als “teruglevering”, in dit geval, richting het huis en dus negatief inderdaad. Ik kan evt. ook de export selecteren, die staat als positief in de data. Zou dat uitmaken?

Hoe simpel soms iets kan zijn… :sweat_smile:

Ah…mooi!. Tja…de oplossing zoeken kost meer tijd, dan de oplossing maken. :slight_smile:

Vandaag ook even de boost laden gebruikt. Wat me opviel is dat de 2 batterijen elk met 1100 laden (dus totaal 2200) ipv elk met 2200.

Ook werkte me kritisch apparaat (laadpaal) niet meer als kritisch.

Ik weet niet of dit al bekend was bij @Roedi_de_Lion. Zit ook op visite dus had even geen tijd om ticket aan te maken. Ik blijf dit wel monitoren. Maar als het al bekend probleem is hoor ik het ook graag.

Ja is bekend hoor.

Top. Dan komt de path vanzelf (jou kennende). We wachten geduldig en tot die tijd wat vaker op handmatig bij afwijkend gedrag

Hoi Roedi, wat ik toch een beetje vreemd blijf vinden is stop bij zonoverschot. Bij mij is de batterij vol en de zonoverschot gaat naar het net. Dat is prima. Maar op het moment dat je in huis meer verbruikt dan de zonoverschot (bijvoorbeeld met koken), gaat hij de energie uit het net halen. Dat is toch jammer, want ik zou liever hebben dat hij het uit de batterij haalt. Dan hoef ik namelijk geen kosten te maken. Zie ik dat soms verkeerd?

Houdt hij de elektriciteit niet gewoon bij voor een duurder moment?

Precies daarom wens ik ook geen Zon-overschot meer. Kooktijd is toch duurder en jammer dat hij dan het vermogen voor de inductie + oven van het net gaat halen.

Scenario is bij Loek alsvolgt:

• Hij draait Slimplanner 2
  • De SlimPlanner laad de batterijen op tot 95% gedurende de dag
  • Van alle zonoverschot kwartieren worden alleen de goedkoopste op laden/zonladen gezet, de rest staat op stop.
  • Die 95% wordt verdeeld over de duurste kwartieren tot aan de volgende dag dat er weer zonoverschot is
  • Loek heeft echter veel capaciteit in de batterijen en daarom kunnen ALLE kwartieren voorzien worden van stroom uit de batterij. En zelfs dan is er stroom over, deze worden actief ontladen.

Waar het denk ik om gaat is dit:

• Alle kwartieren die op zonoverschot staan nadat de batterij vol is geladen. Deze staan namelijk op stop…is niet erg..er is toch zonoverschot.
  • De zonvoorspelling moet echter goed zijn.

En nu gaat de kookplaat aan en gaat deze stroom van het net halen. (Correct toch?)

Vraag: Moeten deze kwartieren niet naar NOM?

Dit is precies waar de Apparaat Monitor voor is gemaakt:

• De kookplaat gaat aan
  • Het verbruik in dat kwartier gaat omhoog
  • Er wordt meteen een nieuw plan gemaakt
  • Het kwartier krijgt als nodig actie NOM. >> kan ook zo zijn dat het kwartier zo goedkoop is dat deze alsnog op stop wordt gezet.

Nieuwe versie.

• Het is ook mogelijk om bij negatieve prijzen de zonvoorspelling op 0 te zetten. (in het zonvoorspelling-device)