Hij staat er.
Goedemorgen, zijn er mensen die hun zonnepanelen uitschakelen met behulp van een contactor en relais? Ik zou graag jullie bevindingen willen horen.
Stuur je een json?
Dat zou ik afraden. Uitschakelen altijd via de app van de fabrikant van de omvormer. Het wordt namelijk afgeraden om de omvormer een harde switch aan ac kant uit te schakelen. De omvormer moet met schakelaar op de omvormer of via software uitgezet worden. Deze schakelt niet zomaar de 220 uit, maar stopt eerst de omvormer aan ze zonnepanelen kant (dc circuit) en daarna eventueel de 220 kant.
Nu gaan mensen zeggen, maar wat dan als de stroom uitvalt? Ja inderdaad dan gaan ze ook uit, maar dat is dus eigelijk niet wat je wil. Gaat meestal goed, maar heel soms dus niet.
Als je omvormer in homey staat en je hebt daar een uitschakel mogelijkheid dan kan dat wel (is softwarematig).
Ik zelf heb enphase envoy (oud model) en kan dat wel via de app. Maar dus niet geautomatiseerd. Hoop dat ze het ooit in de Zonnepanellen app van Diederik voor elkaar krijgen via de API uit te schakelen. Anders neem ik die paar ct voor lief. Zal ooit wel een metered envoy komen bij mij.
Hoe is bij jou nu het plan Wil?
Ik heb een warmtepomp en een thuis accu en zonnepanelen maar geen dynamisch contract, nu heb ik slimladen ingesteld op NOM want ik wil gewoon zoveel mogelijk nul op de meter, verder niets. wat ik ook zie is dat ik de warmtepomp als apparaat heb gemaakt en deze zie op het dashboard wat ik fantastisch vind. ik heb het apparaat op kritisch staan want anders zie ik hem niet. ook heb ik de power treshold op 9000 watt gezet omdat ik elke keer een bericht kraag als de warmtepomp aan of uit ging en dat waren wel heel veel berichten en nu het op 9000 watt staat niet meer, maar mijn vraag is : doe ik dit goed en wat doet Kritisch ?
Uiteraard! Waar zit die optie? ![]()

Bij het lampje.
Als je een bug aanmaakt…stuurt hij juist altijd eenjoon. het vinkje kan niet uit ![]()
ooh wauw dat was me niet duidelijk haha. Maar hij is verstuurd!
Ja. Ik zie het ook al:
De LP-optimizer rekent wiskundig de winstgevendste planning uit. Maar er
is één scenario waar de LP onbeslist raakt: als de verkoopprijs (bijna)
nul is. Dan maakt het de LP rekenkundig nauwelijks uit of hij
zon-overschot nu opslaat of naar het net stuurt — het winstverschil is
een fractie van een cent. In die gevallen kan de LP “IDLE” (niets doen)
kiezen, waardoor de zon naar het net gaat.
Voor de meeste gebruikers voelt dat fout aan: gratis zon weggeven terwijl
je batterij nog niet vol is, lijkt verloren waarde. Daarom zat er een
veiligheidsnet in het systeem: bij verkoopprijs ≈ €0 én batterij-ruimte →
toch zon opslaan (“ZON-LADEN”). Dat dekte ook een tweede scenario af:
bij krappe batterijcapaciteit haalt de LP soms net geen 95% zonder die
zon-opslag, en dan is het opslaan wél echt nodig.
Het probleem:
Het veiligheidsnet keek niet vooruit in het plan. Stond er straks een
lucratiever laadmoment gepland (negatieve prijs = je krijgt betaald om te
laden), dan was het veel slimmer geweest om de zon nu te exporteren en
straks vol te laden uit het net. Het veiligheidsnet greep blind in en
bezette batterijcapaciteit die anders voor het lucratieve moment
beschikbaar was.
De fix:
Het veiligheidsnet kijkt nu mee met de LP-planning. Als er later een
goedkoper laadmoment komt én de LP daar nog vrije laadcapaciteit heeft (=
zit niet op hardware max), dan respecteert het veiligheidsnet de
LP-keuze: zon naar het net, capaciteit vrijhouden voor het negatief-prijs
moment. Alleen als de batterij echt capaciteit-bound is (LP zit op alle
latere laadmomenten al op het maximum), grijpt het veiligheidsnet zoals
voorheen in om te voorkomen dat de batterij niet op tijd vol raakt.
Nu te laat om de patch Nu al uit te leveren.
Ik heb de update paar dagen uitgesteld en zet om 13:00 de boost laden knop om. Ik ben komende dagen wat druk en komt niet zo uit om het laadplan goed te volgen en heb dus gekozen voor de veilige optie.
@Roedi: jij hebt toch ook Enphase?
Hoe / waar heb je die uitgezet?
Mag ik vragen waar je al zo vroeg op de dag de tarieven voor morgen kunt opvragen?
Hier ook al in de app.