Het lijkt erop dat het op latere momenten wel goed ging
Je moet even alle kolommen laten zien. Of zelf even kijken waar het mis gaat.
Werkelijk verbruik = import + zon + bat ontladen - batterij laden - export = werkelijk vebruik - kritische app = niet 0.
Hierboven is al beschreven wat het verschil is tussen paars en geel. Je moet het zo zien: er is zoveel opwek dat je meer opwekt dan dat er in je batterij kan. Dan is het handiger de duurste kwartieren met zonoverschot naar het net te sturenâŠdat zijn de paarse kwartieren.
Je hebt gelijk ⊠natuurlijk
en had ook al een beetje dit gedacht. Is ook 100% ok indien je de zon alleen gebruikt om je huis verbruik en batterijen te laden. Echter, ik heb 2 EVâs (opschepper) en die wil ik ook met de zon opladen op zoân fantastische zonnige dagen als nu. Dus wil ik liever dat Solar overschot volledig naar de batterijen gaat en indien die vol zijn dan naar de EV. Vandaar dus mijn vraag naar gewoon NOM. Maar ik snap de huidige configuratie. Misschien een knopje âForceer NOMâ ?? En anders middels een flow op handmatig - NOM zetten en 's avonds weer op SlimLaden zetten voor eventueel export winst te maken.
Precies. mijn doel blijft zo weinig mogelijk van het net halen en zo weinig mogelijk exporteren, behalve als er winst te behalen is met voldoende SOC om weer op NOM te kunnen draaien.
Ik heb even onderstaande gemaakt. Die tweede âZon-Ladenâ moet âZon-Overschotâ zijn maar kan ik niet selecteren. heb ik een ticket voor aangemaakt.
ik heb die hierboven gemaakt. dat is hetzelfde. Die is meteen exclusief Zon laden. MaarâŠwaarom moet de batterij naar NOM? Je wilt toch batterij op stop als ie vol isâŠen dan de auto laden?
Ik denk even hardop: Je hebt 20 kwartieren met zonoverschot. de eerste 5 en de laatste 5 kwartieren zijn het duurste. dus normaal gesproken ga je de middelste 10 de batterij opladen en de buitenste 10 kwartieren de auto opladen. Wat jij doetâŠis de eerste 10 kwartieren de batterij opladen en de laatste 10 kwartieren de auto. Beide kan denk ik. Moet je wel altijd je auto opladen.
Prijstechnisch, moet je je auto ook de middelste 10 kwartieren opladen.
Dat gaat vanzelf bij NOM want dan gaat Zon overschot naar de P1 meter en de Zappi ziet dat en bij 1.4 kW overschot gaat de EV laden. Tevens zit dit dan in een Load Balancing met het huis, dus als dan een vebruiker aangaat in huis dan gaat de zon-overschot verminderd worden en bij groot verbruik springt dan de batterij bij, omdat die op NOM staat. In dit specifieke geval stopt dan wel het laden van de EV en daarom zit in de Zappi daarom ook een vertraging.
Bovenstaande werkt trouwens alleen maar op hele zonnige dagen waarbij de 15 kWh rond een uur of 13 vol zijn geladen.
Klopt en sterker nog: eigenlijk moet ik dan niet de EV op zon-overschot opladen maar op FAST zijnde 11 kW. Ga ik morgen zeker doen met die prijzen.
Maar nu iets heel anders.
Morgenvroeg ga ik een nieuwe versie plaatsen. Dit is een enorme aanpassing en maakt het mogelijk om batterijen met een verschillend vermogen en capaciteit aan te sturen. Ook kan je per batterij de minimale en maximale soc bepalen.
Het is een echte TEST versie. Ik heb er dus voor gezorgd dat je altijd nu terug kunt naar de officiële versie, die redelijk stabiel is op dit moment.
Het is ook nog niet helemaal klaar, maar ik moet het gaan uitrollen, anders kan ik geen bug fixes doen of andere kleine aanpassingen. Het wordt wel mogelijk voor de liefhebbers om er alvast mee te stoeien, en ik kan het dan een voor een aanpassen.
Wat kan wel:
- 2 Marstek batterijen koppelen. Dit heb ik zelf kunnen testen.
Op dit moment is het maximum 2, omdat anders de SlimPlanner de Homey laat crashen, omdat hij heel veel berekeningen moet doen en dat niet meer in zijn geheugen kan krijgen. In ergens een volgende versie, ga ik het wel zo uitbreiden dat je nog steeds maar 2 verschillende typen kan gebruiken, maar wel meerdere batterijen. Dus bijvoorbeeld 3 Marstek Venus E en 2 Sessyâs.
Buiten de Marstek verwacht ik nog wel te kunnen gaan ondersteunen de Sessy, IndeVolt en heeeeel misschien de HomeWizard.
De nieuwe versie zou de huidige functionaliteit niet mogen beĂŻnvloedenâŠmaar na 103 commits zou ik er niet van staan te kijken dat dat wel gebeurd. ![]()
LET OP / BELANGRIJK
AfijnâŠals je geen risico wil lopenâŠeven de testversie update uitzetten als je morgen van de negatieve prijzen gebruik wilt maken. Iedereen de zonnepanelen uit morgen?
Bedankt voor de waarschuwing ![]()
Morgen niks uitzetten hoor. Alles gaat hier aanâŠwasmachine, EV, vaatwasser en de batterijenopladen.
Vorige keer zaten bijna alle fasen vol te blazen.
Ik heb accuâs van slechts 1 type. Dus dan heeft de update voor mij nog niet zoveel zin. Dus zit ik te denken even bij de oude te blijven. Hoe zet ik de test versie uit? Gewoon in de app?
Of toch ergens anders?
Verder zit er in 9.1.38 een fix voor het laadplan bij negatieve prijzen begrijp ik. Is dat de grote update? (Dan heb ik daar geen fix voor) nu staat er 9.1.37 als nieuwste. Hoor graag of ik (en hoe) ik wel de negatieve prijzen fix kan laden maar nog even niet de grote update.
Hier ook lekker aan laten staan. Alles aan, en als er toch nog wat terug gaat, dan kan ik in elk geval de 11 ct belasting salderen. (Hou ik nog met 1 ct over ipv 0)
Hoor graag of ik (en hoe) ik wel de negatieve prijzen fix kan laden maar nog even niet de grote update.
Helaas gaat dat niet. Het is of het een of het ander.
Vorige keer zaten bijna alle fasen vol te blazen.
Hahaha. Blijft een gek idee he. Lekker verspillen.
app?
@Roedi_de_Lion
Deze switch?
Gelukkig hebben we
De boostknop nog voor morgen.
Ik blijf nog even paar dagen bij de 9.1.37 versie. Maar zal snel (als niet alles vast loopt) de update weer inschakelen.
Ja ik denk deze. Ik weet het eigenlijk niet 100% zeker hoe dat werkt. Deze update ook geen officiële meteen verwacht ik. Maar dat is prima voor nu.
Je kan ook eerst updaten. En eventueel terug naar de officiële.
@Roedi_de_Lion wil je me helpen om dit te begrijpen? Het plan wil een kleine 20% batterij capaciteit gebruiken door er zonoverschot in te stoppen. Terwijl het volgens mij meer oplevert om vanaf 13.00 uur het uit het net te halen, aangezien dan de prijzen negatief zijn. Ja de stroom levert nauwelijks iets op als je die teruglevert tussen 12.00 en 13.00, maar na 13.00 uur de batterij actief laden levert toch uiteindelijk meer op?
Als ik er naast zit, let me know ![]()
Dit is een programmeer foutje dat zich voordoet bij negatieve prijzen. Zou in 9.1.38 opgelost moeten zijn. Vanochtend vroeg gereleased. Voor de mensen die deze nog niet hebben of de automatische updates uit hebben gezet (dit is grote update met mogelijk nog wat verrassingen die niet voorzien zijn) kan je vanmiddag natuurlijk het laadplan overrulen door gebruik te maken van boost knoppen of handmatige instelling.
Ik zie versie 9.1.38 niet in de app store