[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy, Homewizard, IndeVolt, Victron, AlphaESS en Nexus(Zonneplan)

Bij zon laden moet hij het ook doen hoor.

Zie het plaatje. Ik ziet toch echt in de planner zonneladen, kritisch apparaat aan, netafname minder als verbruik kritisch apparaat, maar geen stroom maar de accu. Erger nog even ervoor stonden de accu’s te ontladen.

Ik heb even de cyclus opnieuw gedaan. Dus eerst laadpaal uitgezet. Boost weer uit. Kwartiertje gewacht (dat ik zeker weet dat ik geen valse trigger krijg). Accu’s laden netjes 2200 per stuk (heb ik als max ingesteld). Daarna auto weer aan de lader. Enkele seconden gaan de accu’s proberen terug te leveren, maar daarna
Gaan ze toch weer op laden en werkt het zoals het hoort. Wel vreemd dat ie het eerder niet deer en mijn accu’s heeft ontladen. Ook nog even in de tijdlijn gekeken en was wel aangemeld als kritisch apparaat. Ik kijk of ik nog wat data kan vinden in mijn historie

Plaatje nu zoals
Het hoort

Edit 15:47. Ik zie wat er gebeurt. Ik ben ook even bij de accu’s gaan zitten zodat ik een statuswijziging onmiddellijk kan zien. (App is Als het kwartier trigger van het laadplan komt, gaan de accu’s even op stop. (Denk 30 sec). Vervolgens enkele seconden op ontladen. En daarna weer zoals het zou moeten. Niet elke stap zie je in de app (plaatje refreshed niet snel genoeg om altijd elke korte statuswijziging te laten zien). Maar bij de accu kon ik het mooi zien.

Kortom geen groot alarm :joy:, maar wellicht kan er geoptimaliseerd worden. Ooit.

Ik blijf het monitoren.

Wat betreft het begrenzen van de omvormer van de zonnepanelen, ik heb jaarlijks een overschot, dus om te zorgen dat de energie belasting niet terug betaald hoeft te worden zet ik de zonnepanelen bijna uit bij een prijs onder de 1ct (netto prijs).

Ik zag op dat moment dat de batterij aan het ontladen was naar NOM, terwijl er zonladen in de planning stond. Ik zal de volgende keer een screenshot maken, het zou kunnen dat dit tijdelijk geweest is.

Als ik dan later naar de zonvoorspelling kijk zit hier ook een grote afwijking in, gaat het programma dan met andere waardes rekenen in de toekomst?

Ook zal in zo een situatie de accu niet vol komen met de goedkoopste stroom, van mij mag die met een negatieve prijs maximaal laden uit het net ipv alleen met zonoverschot.

Het zal wel een lastige casus zijn. En misschien gaat het programma er wel goed mee om, maar heb ik dat niet goed gezien

goedemiddag Roedi, hoe kan het dat er meer in de accu komt als hij op STOP staat? zie afbeelding hieronder. Vanaf 17:15 staat hij op STOP en de SOC stijgt ieder kwartier met 1%, dat is toch vreemd.

Heb jij nog sc bij stop aan staan?

Ja, die heb ik aanstaan. Dat komt daardoor?

Ja

Ja stom. Daar had ik niet aan gedacht.:face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth:

Wellicht door de wijziging die Roedi heeft doorgevoerd afgelopen zondag om bij Max Eigen Verbruik ook winst te maken door ontladen. Maar wel zoveel ontladen zodat de batterij nog voldoende capaciteit heeft om de nacht te kunnen overbruggen met batterij.

Vandaag had ik deze SlimPlanner ook geselecteerd en onderstaande plan. Helaas ging het Zon-laden mis aangezien de batterijen helemaal leeg waren en toch de Solar naar het net werd gestuurd. Ik weet niet of dit te maken heeft met de wijziging van afgelopen zondag, maar zal een ticket aanmaken. Na aanmaken ticket zag ik dat Mvdl voor hetzelfde een ticket heeft aangemaakt. Bedankt weer.

P.s. Misschien voor de optie “Max Eigen Verbruik+Winst” een aparte knop maken?

Juist, daar had ik vanmiddag dus ook last van.
Paar uurtjes op zonne laden heeft de batterij ontladen ipv opgeladen. Dacht eerst dat het aan mijn kritisch apparaat lag. Na even boost laden en daarna weer terug naar laadplan ging het weer goed.

Hier duidelijk te zien dat na 13:15 de accu’s gaan ontladen

Stroom is naar de laadpaal gegaan. Hoewel deze als kritisch is geconfigureerd.

Ook rare waarde bij meerwaarde batterij. Hoewel ik geladen heb op 25ct en ontladen rond de 40ct is mijn meerwaarde batterij zeer negatief. Ook is mijn batterij winst actueel maar 2ct. Daar heb ik mijn twijfels over.

Hoi hoi. De enige manier die ik heb is eigenlijk dat je op het juiste moment, dus wanneer het volgens jou niet klopt, een ticket aanmaken en een json meesturen. Alleen dan kan ik er iets voor je doen.

Dit geldt voor iedereen.

@Roedi_de_Lion zat bij mijn bericht Geen json dan ?

Ik kan er nog niet echt de vinger op leggen. Maar goed de solar capture in de gaten houden.

Dat heb ik dus ook gehad dat hij bij zonladen geen zon ging laden, maar op stop ging.

Dit probleem doet zich inderdaad voor vanaf zondag. Ik heb dit toen al gemeld.

Ik ben het nu even aan het monitoren de komende uren. SlimPLanner is dus Max Eigen Verbruik en het lijkt afhankelijk te zijn van de Planning. Overal staat SC bij STOP = AAN en Kritische Apparaten = AAN maar geen laden. Aangezien ik niet thuis ben kan ik alleen schakelen via de Widget. Here we go:

1. 09:00 - 09:15: Planning = NOM - Oranje –> Solar Overschot naar batterijen = OK
  2. 09:15 - 10:00: Planning = STOP - Overschot Paars –> Solar Overschot naar NET = Niet Ok
  3. 10:00 - 10:10.. : Handmatig gezet op NOM zodat batterijen geladen worden –> Solar Overschot naar NET = Niet Ok. Handmatig op LADEN –> Nog steeds naar het NET = Niet ok. ??? I’m lost.
  4. 10:10 - 10:12: Handmatig nog steeds op LADEN en Modus Zon Optimaal gekozen –> Nog steeds Solar overschot naar NET.
  5. 10:14 - 10:40 : Handmatig uitgezet en Zon Optimaal SlimPLanner –> Solar Overschot naar batterijen = OK
  6. 10:40 - 10:45 : Overschakelen naar SlimPLanner Max Eigen Verbruik, Planning = STOP Overschot Paars –> Solar Overschot weer naar NET = Niet Ok
  7. 10:45 - 11:00: Planning = NOM - Paars –> Solar Overschot naar NET = Niet Ok
  8. 11:00 - 11:30: Planning = SOP - Paars –> Solar Overschot naar NET = Niet Ok
  9. 11:30 - 11:36: Planning = ZON - Geel –> Solar Overschot naar NET = Niet Ok
  10. 11:36 - 15;15 : Herstart App en nu in zelfde kwartier Planning = NOM -Paars –> Solar Overschot naar batterijen = OK
  11. 15:15 - 15.30 : Planning = NOM - Paars , Batterijen 90% vol (maximale Laadcapacitiet = 1) –> Solar Overschot naar NET = Niet Ok
  12. 15:35 - .. : Planning = STOP - Paars, –> Solar Overschot naar NET = Niet Ok

@Roedi_de_Lion

Ik heb maar even de boostladen knop maar aangezet ,want dit plaatje is wel zonde ….

Sturen jullie ook een json aub? Bij mij doet hij het wel goed. Gek.

@Roedi_de_Lion heb ik vanmorgen al gedaan hihi

Rare is dat bij mij nu alles goed werkt.
Gisteren had ik vergelijkbare issues. Nu alles zoals het moet.
Misschien app versie?
9.1.33 had bij mij de issues
Nu heb ik 9.1.35

Of misschien heeft het iets te maken of je al een donatie gedaan hebt? :face_with_peeking_eye::rofl: