Roedi, ik heb nog een vraag over de apparaatmonitor. Kan ik die apparaten het beste de hele dag actief zetten zodat ze automatisch mee worden genomen als ze aan gaan? Ik heb dat nu alleen voor de boiler gedaan, bij de andere apparaten heb ik dat niet gedaan.
Hallo Roedi,
Na een paar maanden met veel foutmeldingen ben ik nu een week om van de LILYGO naar de Elfin EW11 icm 2x marstek venus E 2.0. Wat een verbetering is dat, nu voor het eerst werkt het geweldig!
Maar nu komt weer een nieuwe uitdaging
, als de stroomprijs laag is dan schakel ik de SolarEdge zonnepanelen naar 5% vermogen. Als ik dan thuis meer verbruik dan gaan de accu’s ontladen ipv zonneladen.
Heb je daar een idee voor hoe hier rekening mee te houden? Zolang de saldering er nog is blijft deze sturing zo omdat ik anders een behoorlijk overschot heb.
Ga zo door, alvast bedankt
Weet iemand wat dit wil zeggen? Die melding krijg ik iedere ochtend in Homey.

Peekshaving is in Nederland toch nog geen issue? Ik begreep dat dit met name in België een issue is vanwege de extra netwerk kosten die je bij hoge piekbelasting betaald. Volgens mij help ik het net juist als ik op de uren dat iedereen maximaal aan het terugleveren is, door zoveel mogelijk af te nemen.
Andere punt: als je laadpaal load balancing heeft en je hebt hem met de P1 verbonden en alles is juist ingesteld, dan wordt idd bij een belasting van het net boven de 25A vanzelf het laadvermogen teruggedraaid. Eigelijk geen omkijken aan.
Helder, ik heb zelf nog geen laadpaal, maar die gaat er in de toekomst wel komen.
Is van homewizard. Ik snap dat ook nog niet helemaal.
@LX001 let erop dat je paal loadbalancing heeft en ook een mid gecertificeerd kWh meter (moet in de paal zitten. Dit laatste is voor de ere certificaten. Dat is nieuw en daar kan iedereen die een dergelijke paal heeft een vergoeding krijgen van plusminus 10 cent per geladen kWh. Dat tikt op jaarbasis best leuk aan.
Hier staat het vrij duidelijk uitgelegd.
Is overigens een Nederlandse subsidie (omdat we het net over piekshaving hadden, wat op dit moment een hot item is in België zijn er wellicht ook Vlamingen op dit forum).
Je hebt 2 setting:
-
Hele dag actief: Dit is eigenlijk alleen voor aan/uit apparaten waarvan je weet wat hij verbruikt per uur. Je vult dan handmatig een waarde in per uur. Een boiler is een lastige…je weet nooit wanneer hij hoeveel verbruikt. Die kan je dus ook haast niet plannen, want hij heeft ook geen vast schema die je kan leren. Ik heb een airco op aan/uit. Ik heb gezegd dat deze 300W per uur verbruikt. Zodra hij aangaat tot dat hij uit gaat, moet hij hem voor de hele dag wel plannen.
-
Behoud bij forecast: Als je vaatwasser aan gaat op basis van vermogen (treshold) wil je dat hij wel zijn hele planning afmaakt in de forecast. ook al verbruikt hij 0 W tussendoor. Hij zou anders als uit worden geregistreerd.
Wat je eventueel wel met de boiler zou kunnen doen is hem kritisch maken.
Super, dankjewel. Goed om rekening mee te houden bij de aanschaf.![]()
Oké, bedankt voor de uitleg. Maar hoezo de boiler kritisch maken? Wat zijn dan de gevolgen? Ik heb me nog niet in de kritische apparaten verdiept omdat ik dacht dit niet nodig te hebben.
Als je hem kritisch maakt…loopt hij niet mee in de planning. Dat kan handig zijn. En niet bij NOM.
Oja. Ook even kijken of je paal geschikt is (evtueel updatebaar) voor vehikel to grid (v2g) oftewel vehikel to home (v2g) volgens de nieuwe iso norm. Mischien heb je nu nog geen auto die daar geschikt voor is, maar je volgende zeker. Wie wil er straks nou geen “thuisaccu” van 80kWh waar je ook nog mee kan rijden ![]()
![]()
. Dit zit er echt aan te komen. Nieuwste auto’s en laadpalen zijn hier allemaal geschikt of updatebaar voor. Wordt ook interessant om de laadpaal in de SlimLaden app te intergreren. Thuisaccu en EV wordt bijna hetzelfde (alleen met de ene kan je nog boodschappen doen en de andere niet. Hoewel de Marsteks Venus E v1/2 hebben al wieltjes
)
Hahaha, ik heb nog geen EV, maar volgend jaar wil ik er wel aan. Bedankt voor de tips, die zijn zeker iets om rekening mee te houden.
Dus als ik het goed begrijp, trekt de boiler dan standaard uit het net.
Hoi Roedi, kan de ShellyPro3em ook over ethernet met de Marstek verbinding maken? Of zijn er dan conflicten met de modbus communicatie?
Ja. In ieder geval administratief. Hij wordt niet gecompenseerd door de batterij op nom. Of als je gaat ontladen uit de batterij.
Werkt deze app ook met Zendure batterijen? Ik kon het niet terugvinden in dit topic. Zo niet, is dit mogelijk te maken?