Dankzij jouw is dit gelukt he! Top!
Zijn er HW gebruikers online om de p1 meter te testen?
Yep
Helaas…geen Mogelijkheden voor kritische apparaten te corrigeren op de p1 NOM voor HW batterijen.
Wel nieuwe versie:
Nieuwe Features
- Flow cards voor laad/ontlaadvermogen (315a5b0)
- set_charging_power_setting — Stel max laadvermogen in via flow
- set_discharging_power_setting — Stel max ontlaadvermogen in via flow
- Handig om vermogen te verlagen bij lage temperaturen
- Solar forecast capabilities (a25d8ee)
- 4 nieuwe capabilities op het Zonvoorspelling device:
- Verwachte Opwek Vandaag (kWh)
- Resterende Opwek Vandaag (kWh)
- Verwachte Opwek Komend Uur (kWh)
- Verwachte Opwek Morgen (kWh)
- Bruikbaar als tags in flows, updaten elke minuut
- Solar condition cards (33c3cae)
- solar_yield_until — “Zonvoorspelling tot [HH:MM] meer/minder dan X kWh”
- solar_yield_between — “Zonvoorspelling tussen [start] en [eind] meer/minder dan X kWh”
- Voor apparaten schakelen op basis van verwachte opwek
- Boost Laden (32f261f, 5456ead)
- Nieuwe boost_charge setting + toggle op dashboard en widget
- Één druk → batterij laadt op max vermogen
- Automatisch uit bij max_charge_cutoff (bijv. 95%)
- Flow card set_boost_charge voor automatisering
- Toggle staat onder de actieknoppen (NOM/Laden/Ontladen/Stop)
Fixes
- Hover tooltips op dashboard legende (f33b521)
- Uitleg bij hover over LADEN, ONTLADEN, NOM, Zon-overschot, Zon-laden, STOP
- Vraagteken-cursor net als bij temperatuur
- Software NOM respecteert stop_mode (e290cfc)
- Bug: de 10-seconden software NOM loop negeerde de critical_device_stop_mode setting
- Fix: als stop_mode=‘always’ en kritisch apparaat actief → software NOM stopt
Goed bezig @Roedi_de_Lion ![]()
Blij met de boost laden functie
Zit er ook nog een boost ontladen in de pipeline?
Neh. Je credits zijn op
Ow, dacht dat je met goede ideeën credits kon verdienen ![]()
Waw, goed bezig. Fijn die boost knop![]()
Heb wel nog een vraag, jij hebt het over een hover tooltip, waar vind ik die?
Geen wonder dat ik het niet kan vinden, op de iPhone staat het er niet bij.![]()
Hoi Roedi, sinds de nieuwste versie werkt de P1 meter van Homewizard niet meer met de Marstek. Ik heb uiteindelijk de shellyPro3em geinstalleerd en dan werkt het weer. Als hij bv overschakelde naar NOM dan bleef de batterij op stop staan.
Ik denk dat dat niets te maken heeft met slimladen. Je bedoelt toch in de Marstek app gekoppeld?
Heb je ook kritische apparaten? Dan is de shelly natuurlijk ook handiger.
Gelukkig ben ik niet de enige die enthousiast is over de boost functie.
Voorbeeld voor gebruik:
Vandaag staan opladen van mijn thuisaccus gepland op de 2 goedkoopste uren van de dag met zonneoverschot. Omdat dan bij ons heel veel zaken ook al automatisch inschakelen en bij ons nog niet alles op Homey kan, weet ik nu al dat de batterijen tegen die tijd niet fullspeed kunnen laden. Bovendien is mijn vrouw nu met de EV weg (ach die houden echt geen rekening met laadplannen) dus die EV gaat straks bij thuiskomst ook full speed laden. Uiteindelijk is er met de EV (11kWh laadvermogen, 80KWh accu en 50.000km/jaar) de meeste winst te behalen.
Om straks te voorkomen dat de EV op halve snelheid gaat laden (omdat alles dus op dat tijdstip draait) is het zo handig dat je met 1 druk op de knop de boostknop de thuisaccu kan volgooien. Ook al is dat dus voor een cent per kWh duurder als het laadplan bedacht heeft.
Laadplan weet namelijk niet van te voren wanneer ik de EV moet gaan laden. Dan is zo een boostknop dus superhandig om het laadplan een beetje te tweaken.
Overigens @LX001 zou een ontlaad boostknop dus net zo fijn zijn. Maar mijn credits zijn op zegt @Roedi_de_Lion ![]()
Misschien heb jij nog credits?
Maar alle gekheid op een stokje, ik heb de functie dus vandaag meteen kunnen gebruiken en getest.
Lijkt allemaal goed te werken ![]()
![]()
![]()
Dank voor deze toevoeging
Ja, ik bedoel in de Marstek. Ik heb geen kritische apparaten, ten minste nog niet. Het werkt nu gewoon goed met de ShellyPro3em app. Maar het viel me vanmorgen op dat hij op een of andere manier het signaal NOM niet oppakt en dan de batterij gewoon op stop blijft staan.
Ik heb overigens ook in mac de uitleg er niet bij staan, er verschijnt wel een vraagteken als ik er overheen ga, maar geen uitleg. Ook niet als ik er op klik.
Als je er boven hangt…niet meteen op klikken.
Hoi Wil_Ree, zo’n boostknop voor ontladen zou zeker fijn zijn en als het goed is heb ik nog een kast vol met credits, toch @Roedi_de_Lion?
![]()
Overigens werkt de EV laadpaal nu wel goed als kritisch apparaat. Dus daar los ik al veel mee op. Maar de beperking zit nog steeds in de 3x25A net aansluiting. Als alles volgens het ideale plaatje op de goedkoopste uren inschakelt ga ik gegarandeerd over de 25A heen op een of meerdere fases. Ondanks mijn 11000 Wp aan zonnepanelen. Laadpaal gaat dan terug in laadvermogen wat niet wenselijk is. Deze belast immers alle 3 de fases en zal uiteindelijk tot de maximale consumptie leiden op de goedkoopste uren. Dus juist geconfigureerd kritisch apparaat (Laadpaal) met de boostknop om de thuisaccu te tweaken werkt voor mij ideaal.
OKé, ik ben gewoon te snel geweest. Dat werkt dus gewoon. ![]()
Moet je dan niet aan peekshaving doen en de batterij mee laten ontladen om zo het net te ontlasten?
Die laadpaal die pakt toch ook niet meer dan mogelijk is of zie ik dat verkeerd?