[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy, Homewizard, IndeVolt, Victron, AlphaESS en Nexus(Zonneplan)

Nogmaals…dit is wat hij bij mij exact doet.

• De SlimPlanner is een wiskundige optimalisatieformule die het beste laad- en ontlaadschema berekent voor je thuisbatterij. Hij weegt per kwartier de stroomprijs, zonopbrengst, huisverbruik en batterij-eigenschappen(capaciteit, vermogen, RTE) tegen elkaar af om tot een plan te komen dat de meeste winst oplevert. Deze ligt onder SlimPlanner maximale winst. Dat is daarom ook het meest logische plan.
    De formule werkt als een puzzel: gegeven 96 kwartieren per dag (en 192 bij prijzen van morgen), een batterij met een bepaalde capaciteit en laadsnelheid, en de energieprijzen per kwartier, zoekt hij de combinatie van laden, ontladen en stilstaan die wiskundig bewezen het beste resultaat geeft. Dit integenstelling tot vuistregels (“laad als het goedkoop is, ontlaad als het duur is”) die suboptimaal kunnen zijn bij complexe prijspatronen.

• Om deze planner nu om te bouwen naar maximaal eigen verbruik is SlimPlanner Max Eigen verbruik ontstaan. Ik heb de originele planner dus moeten tweaken. SlimPlanner Max Eigen verbruik is hetzelfde als Max Winst, alleen is daar de verkoopprijs op €0,- gezet, zodat er minder voor wordt gekozen om stroom aan het net te verkopen. Deze heb ik onlangs nog moeten tweaken zodat hij ook alleen maar de goedkoopste kwartieren gaat opladen van de zon, en er dus ook kwartieren, meestal de eerste met zonoverschot, op stop komen te staan..

• Als Alternatief heb ik nog Slimplanner Zon optimaal gemaakt (omdat Max Eigen verbruik eerst nog niet bracht wat we wilden.) Zon optimaal werkt als volg: Dit is Slimplanner Max Winst en de kwartieren van ontladen en stop (ex overschot) worden allemaal op nom gezet. vervolgens worden alle Nom-kwartieren, die niet door de batterij kunnen worden voorzien van stroom, op STOP gezet. De bedoeling was eigenlijk om een van de twee SlimPlanners, Max eigen verbruik en Zon optimaal, weer te verwijderen, deze hebben hetzelfde doel. Ik denk dat Max Eigen verbruik beter is dan Zon Optimaal.

Extra’s:

• De voorspelde Soc wordt buiten de SlimPlanner om bepaald. Dat is een mooi “Controle” middel.
  • Voorbije kwartieren worden in de timeline niet overschreven
  • De actuele winst is ook een controle buiten de LP optimizer om. Je kan exact terug zien waarvoor iets gekocht is en verkocht.

Wat veel mensen zich niet realiseren dat als er meer zonopwek is dan capaciteit van de batterij, dat je dan de duurste kwartieren op stop moet zetten. Dit zijn vaak de eerste kwartieren met zon overschot op een dag. en de batterij is nog leeg…dat klink niet logisch. Terwijl als je dan zou gaan laden van de zon, je later op goedkopere kwartieren gaat terugleveren omdat de batterij dan vol is.

Duidelijk verhaal Roedi, maar kijk de max winst planner ook vooruit zodra de prijzen van de volgende dag bekend zijn?

Ja dus. is je dat nog niet opgevallen? hij plant bijvoorbeeld eerst kwartieren in de avond om te gaan ontladen. Als de kwartieren de volgende ochtend duurder zijn, gaat hij dan ontladen.

Ook zie je het aan de NOM kwartieren. Hij verdeelt eerst de energie over de avond…daarna over alle kwartieren tot aan morgen de eerste zonoverschot..

BTW. Als het goed is staan alle paarse balkjes (zonoverschot) weer gewoon op de actie stop. Dat is namelijk ook het commando dat hij geeft naar de batterij. tevens zat er verschil in SlimPlanners. Paars is ook gewoon de batterij die op stop staat. Je kan alleen zien dat er meer zonopwek voorspeld is dan verbruik.

Dank voor je uitgebreide uitleg!
Het wordt steeds weer iets duidelijker voor me, maar t blijft een complexe materie :wink:

Ja klopt. Maar maakt het ook leuk. Je komt soms op dingen die je niet verwacht had.

@Roedi_de_Lion Kun je nog een keer uitleggen wat het verschil is tussen de verschillende uitkomsten van de winst berekening op de Laadplan, de Diagnostics en de Winst pagina?
Ik zie ook een verschil in gerealiseerde winst als ik schakel tussen 2 profielen.

Ik heb de prijs settings aangepast naar dynamisch contract, salderen, belasting/BTW en afschrijving batterij. Dus geen kale spotprijs meer. Ik mis overigens de vrijstelling energiebelasting van ca 600 €/jaar, en ook netwerk kosten: moet je daarmee ook rekenen in de optimalisatie is de vraag.

Daarmee krijg ik onderstaand plan voor morgen. Dit lijkt wss meer op wat jij hebt, en is logischer. Vragen:

1. Om 8:15 en 9:45 ineens goedkoop laden, terwijl een paar uur later het echt goedkoop is? Wat is de reden voor dit soort outliers en kan je dit onderdrukken?
  2. Waarom om 11:00 een kwartier op STOP, terwijl de prijs identiek is als de voorgaande kwartieren?
  3. Ik vermoed dat de berekening geen rekening houdt met het ingestelde laadvermogen: de batterij is in ca 5 kwartier vol van 34% naar 93%. Als ik dit terugreken is het ~2.5 kW laadvermogen, terwijl ik 1 kW heb ingesteld (ivm mijn voorkeur voor lagere batterij temp). Ik verwacht een 3-3.5 uur laadtijd bij 1 kW.
  4. Als de batterij eenmaal vol is kan hij naar NOM, maar doet dat niet. Voordeel NOM is dat bij stroomvraag groter dan PV eerst de batterij gaat leveren ipv grid, precies de bedoeling.

Ik denk dat extra rules in de prijsoptimalisatie in de LP solver wenselijk zijn. Zover ik heb uitgevogeld met Claude AI kan dat mbv een tiebreaking term in de doelfunctie. Als het ware een straf kost toevoegen voor wisselen (oplossing voor die kwartieren). STOP in de middag naar NOM kan door STOP te begrenzen max = min zodra SoC>95%.

@Roedi_de_Lion
Goed nieuws. We hebben heel wat heen en weer gecommuniceerd over kritische apparaten die al dan niet het laadplan goed beïnvloeden.
Vandaag is goed te zien dat het werkt zoals jij het bedacht hebt.
Laadpaal is kritisch en trekt 10,9 kWh. Omdat dit vermogen niet wordt meegenomen in de NOM stand, krijg je eigelijk een continue verbruik rond de 10.9 kWh. Zoals je duidelijk in onderstaande afbeelding kan zien gaat dat nu goed.

Dankjewel voor je ondersteuning.

Geen idee, Voor dit moment even schoonheids foutjes.

Even uit mijn hoofd…dat denk ik niet. Vrijstelling krijg je sowieso en de rest per dag, of vaste bedragen toch?

Hier zit wel een dingetje. In Slimplanner max Winst zou dit wel goe moeten gaan. Maar bij de andere 2 moet idd dir even onderzoeken. Wat wel zo is dat bij NOM je de 2500W niet kan beperken met de API.

Volgens mij is hier stop prima: Batterij is vol en je hebt zon-overschot.

Oh dit vind ik echt gaaf!!! Eindelijk gelukt. Hij draait nu idd niet Nul op de Meter, maar Laadpaal op de meter. :slight_smile:

Dat ga ik doen…maar kan het niet uit mijn hoofd. Ben ook nog niet volledig overtuigd of alles nu goed werkt zoals ik wil.

Waar ik naartoe wil is dat je kan zien hoeveel winst je nu precies maakt t.o.v als je alle zon allemaal naar het net stuurt. Dat zou meer meten zijn door prijsverschillen en door inzet op de dure kwartieren lijkt me.

Ik begrijp niet waarom er op iedere pagina andere waarden staan en welke dan de juiste is

Ehhh…maar als je op voorspeld drukt dan is het toch meteen duidelijk? Ik ga het nog wel gelijktrekken.

image
(€0.51 + €0.19 = €0,70 :slight_smile: )

Maar het verwarrende vind ik dat er op de Diagnostis en Actuele Winst pagina’s ook een Voorspelde waarde staat die niet overeenkomen met de waarde op de Laadplan pagina

Ah ja…je hebt gelijk. Excuses. Ik zal het gelijk trekken.

Hier hetzelfde resultaat. Blij mee :ok_hand:

Same here. Drie kritische apparaten gedefinieerd (warmtepomp zwembad, laadpaal en fornuis) en gaat idd naar nul op kristisch apparaat en de batterijen worden gerustgelaten.

ik zie wel nog af en toe een kleine glitch maar gaat echt wel lekker

Ah mooi om te horen.

Helaas gaat deze nieuwe functionaliteit niet werken voor HomeWizard batterijen kom ik net achter door een van de gebruikers. HW kan sowieso niet op commando ontladen & laden alleen op 800W. Enige oplossing daar is dat ik ook een HW p1 ga simuleren, maar of dat lukt met die tokens…geen idee.