[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy, Homewizard, IndeVolt, Victron, AlphaESS en Nexus(Zonneplan)

Je zou toch zeggen dat je meer winst zou moeten kunnen behalen. Ik heb met 5kWh:
image
Maar dat komt natuurlijke door de gelijke omvormers.

EDIT. Mijn conclusie klopt ook niet. Kan niet alles zien bij jou.

Blockquote

Hoi Ger,
Hoe regel je zo’n installer account?
En nog een vraagje welk type gateway heb jij? Deze grafieken zie ik niet. Of heeft dat met het account te maken?

Ik denk dat je de envoy metered moet hebben.

Top!

Ik heb een flow gemaakt Fan aan >30C

Fan uit < 28C

Dat werkt prim.

Bedankt!

Ik laat hem aangaan bij 36 en uit bij 32. Hij komt nooit boven de 37 graden.

Hi Pieter,

Ik heb een 3-fasen Envoy S-Metered-EU met alle CT-klemmen erop :wink:

Voor een installer account (ik heb dat al een tijd geleden gedaan, dus weet niet zeker of dat nog steeds zo werkt:
Ga naar: Installer Sign Up | Join the Enphase Installer Network | Enphase

“Register as Installer”

Je moet invullen:

• bedrijfsnaam (mag ook eenmanszaak zijn, zoals ik heb gedaan)

• KvK / BTW-nummer (liefst)

• contactgegevens

• account wordt aangemaakt

• soms verificatie door Enphase

Hallo Roedi, na vele issues met API en Marstek Venus e v2 ben ik overgestapt naar Modbus en jouw app. Ziet er veelbelovend uit. ik heb denk iets verkeerd gedaan: instellingen worden niet bewaard. Ik heb je app verwijderd en opnieuwd geinstalleerd, maar nog geen resultaat. De versie van je app 9.0.60 wordt ook niet geupdated. Blijft er iets van de app achter op mijn Homey na verwijderen?

He Barry. Niet dat ik weet. Wat je zou kunnen doen is…app verwijderen. Homey herstarten en dan weer opnieuw installeren. Op diagnostics.html kan je van tevoren een backup maken van je instellingen. Misschien dat je niet alles terug hebt, maar je hebt hem dan zo weer up en running.

Misschien eerst gewoon homey herstarten en dan proberen nieuwe test versie te updaten. Weet niet of je dat al gedaan hebt.

Herkenbaar is het niet voor moi.

Gisteren scheen de zon volop en stond de batterij op ZON-Laden om de batterij vol te krijgen. Mijn vriendin/vrouw/moeder van mijn twee kinderen ging opeens een wasje draaien. Daardoor stopte mijn batterij met laden. Ik heb er meteen een kritisch apparaat van gemaakt om vervolgens weer te kunnen ZON-LADEN.

Vraag: Betekent dit dat ik al mijn apparaten, die maar een beetje meer stroom trekken, kritisch moet maken?

Let btw op: Op de kritische app in de laadplan controller zit geen onderhoud meer en worden bugs niet meer gefixt. Dus probeer op tijd over te stappen op de App monitor.

Ik heb trouwens een heel grote aanpassing gemaakt die ik vooralsnog eerst ga uitrollen voor Marstek only. Ik durf het niet aan om dat meteen voor alle batterijen te doen. Ik heb het helaas al wel voor alle batterijen gemaakt. dus moet het stuk voor Marstek opnieuw bouwen in de hoofdcode.

@eMTee Jij had hier al vaak naar gevraagd: Het mogelijk maken van aansturen van verschillende batterijen met een verschillende capaciteit en vermogen. Het is zelfs mogelijk om verschillende merken met elkaar te gaan combineren.

Ik ga het eerst zelf implementeren omdat ik een extra batterij ga kopen waarbij dat noodzakelijk is. Ik ga de Venus E v1 en een Marstek A gezamenlijk aansturen.

Ter informatie

Inmiddels heb ik naast mijn 3 HW batterijen ook een Marstek VenusE3, ben zeer benieuwd en kan testen…

Hoe zie je dit? Ik denk bijvoorbeeld ook aan: kan je 2 batterijen van hetzelfde type, maar met een verschillende capaciteit dan ook aansturen?
Denk aan: 1 Venus A (4 kWh) + 1 Venus A (6 kWh)?

Klopt

Het voelt echt een beetje als hetzelfde hè.

Ik had als test gisteren even de Zonoptimaal ingesteld.
Vraag me af waarom er in de afgelopen nacht een aantal malen kort opgeladen werd met behoorlijke tarieven tov de middag? Er is met mn 10kWh omvormer toch nog ruim 4,5 kWh in de batterij gegaan. Dit terwijl er vandaag toch behoorlijk wat zon is voorspeld?
(PS, vergeet de korte blauwe ontladen lijn in de grafiek even, die had ik handmatig in de dure periode laten lopen om die 4,5 kWh weer op te heffen :wink: )

Dat klopt.

Je ziet in ieder geval dat 3 partijen nu “ongeveer” hetzelfde ontwikkelen, maar wel een heel duidelijk verschil in de voorspelling van de zon.

Slimladen app
Solcast voorspelling

Homewizard app (Jeroen)
Open Meteo, verzameld 30 dagen historie en rekent daar nog mee

Homewizard
Maken gebruik van weersvoorspelling en ik vermoed hun duizenden gebruikers met minimaal 1 jaar aan data, mogelijk wel veel meer.

Ben dus heel benieuwd persoonlijk wie straks de meest nauwkeurige voorspelling heeft mbt de zonopwek, want die zit er, vermoed ik, het beste bij.

Dus ja, beetje van hetzelfde en toch ook een beetje anders. Maar NIET geschikt voor meerdere platformen buiten de Slimladen app!

Heren,
Allereerst, ik ben extreem tevreden met de app van Slimladen, maar ik ben nog steeds beetje aan het worstelen met kleinere dingen.

Ik heb mn laadpaal als kritisch apparaat ingesteld, maar wanneer mn auto niet aan het laden is, dan lijkt mn laadpaal ergens electriciteit te verbruiken (of alleszinds te meten) waardoor hij die power rechtstreeks van het net wil halen.
Dan kom ik natuurlijk in een cyclus waarbij ik meer dan genoeg zon heb, maar hij nog steeds gaat bijladen om de laadpaal te compenseren.

Dit is natuurlijk geen wenselijk gedrag, maar wat zou dit kunnen veroorzaken? Laadpaal slecht aangesloten? Dit is trouwens een Smappee laadpaal

Bijkomende vraag. Ik heb net mn kritisch apparaat afgelegd (wegens bovenstaande issue) en nu merk ik dat hij op ZON staat, maar nog steeds alles naar de grid duwt, dit terwijl mn batterijen op 13% staan? Wat doe ik hier verkeerd? Ik heb daarnet SC bij STOP ook aangezet, maar ook dit biedt helaas geen oplossing.

De paarse en de gele balken. Dat is volgens jouw planning meer zonopwek dan verbruik. Zonoverschot.

Die kwartieren kunnen zorgen dat je batterijen worden geladen. Er is zoveel zon dat hij de batterij meer dan vol kan maken. Als dat het geval is wil je natuurlijk dat je batterijen geladen worden op de goedkoopste kwartieren. Dat zijn de gele balken.

Bij paars staat de batterij dus op stop en gaat de zon naar het net.

Bij jou gaat lukt het vol krijgen volgens je afbeelding ook goed in het gele blok.

Waar heb je je kritische apparaat geconfigureerd? Welke versie draai je? Stuur anders een JSON

Json gegenereerd en supporticket (met vraag) geopend