[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy, Homewizard, IndeVolt, Victron, AlphaESS en Nexus(Zonneplan)

Ik stuur je ven een direct bericht.

Het kan zijn dat je meldingen op je tijdlijn krijgt over het sequentieel laden. Dat kan gebeuren bij Mensen met meerdere Marsteks en sequentieel laden. Je mag ook even mee testen, en de batterijen op NOM zetten handmatig. Je kan de meldingen met me delen aub.

Ter info:
Een Frank energie dingetje wat de slimladen app planning redelijk negatief heeft beïnvloed:

Ik had in het verleden mijn Enphase zonnepanelen via Frank slimterugleveren gekoppeld zodat deze door hen mocht worden uitgeschakeld bij negatieve stroomprijzen (plus een bonus).

Ik was ervan overtuigd dat ik dat al een tijdje geleden had uitgezet (omdat de aansturing van de batterij via deze slimladen app van Roedi loopt) en de PV van Frank had afgekoppeld, echter zag ik vandaag (waarbij er vrijwel continue flink zon was) forse opbrengst hiaten op een moment waarop de slimladen app mn accu wilde opladen vanaf de panelen.
Dat lukt dus niet omdat Frank ze alsnog had uitgezet of teruggebracht in vermogen. Blijkbaar laat Frank mn PV toch niet zo los als ik had verwacht! :thinking:

Helaas was dat met de niet zo constante PV opbrengt van de afgelopen dagen niet direct zo duidelijk maar vandaag des te meer :wink:

Ik heb zojuist Frank een mail gestuurd dit alsnog en asap te doen.

Lekker dan.

In de app van Enphase kan je wel aangeven dat de zonnepanelen uit moeten bij negatieve prijzen. Dat is wel handig.

Klopt, ik kwam er dan ook achter toen ik in de Enlighten app wilde controleren of alles nog goed stond. Viel me op dat er ineens van het net geladen werd ipv door mn PV

Ook zag ik bij het profiel in de enlighten app dat de sturing nog steeds in handen van Frank bleek:

Ik heb een installer account om de panelen eventueel terug te laten schakelen maar heeft dat geen invloed op de planning van de beste laadmomenten van de slimladen app?
Ik heb liever dat de panelen eerst terugleveren aan het net en pas de batterij gaan volladen bij de laagste of negatieve prijzen.

Voor het maken van het plan niet echt. Hij kijkt naar de voorspelling en zonopwek wordt niet geleerd door de app maar door Solcast. Wat wel invloed heeft is natuurlijk dat je de forecast niet haalt. Het plan wordt dus niet goed uitgevoerd.

De vraag is waar je nu precies om vraagt. Als je de solcast inschatting niet nauwkeurig genoeg vindt moet je die ofwel zelf tweaken, of bij solcast gaan vragen waarom het minder nauwkeurig is dan jij verwacht. Dan zit je hier op het verkeerde forum (en solcast heeft vermoedelijk geen forum).

De slimladen app heeft ook nog een back-up optie op het moment dat solcast niet werkt, dus die zou je ook eens kunnen proberen om te kijken of die voor jou betere waarden oplevert. En als je een andere service kunt vinden die nauwkeuriger resultaat oplevert zou je een feature request kunnen aanmaken om die te integreren.

Ook lees ik een aanname dat de voorspelling een enorme invloed heeft op de werking van de applicatie. Aangezien de applicatie het laadplan ieder kwartier opnieuw doorrekent valt dat, denk ik, wel mee. Afhankelijk van de capaciteit van de accu gaat hij dan wellicht wat langer door met laden, of stopt hij juist eerder. Maar aangezien de zonneopbrengst niet door de app wordt beïnvloedt (dat zou pas een feature zijn….) is die altijd hetzelfde ongeacht welke voorspelling er nu was. Een onnauwkeurige verwachting zal er dus vooral voor zorgen dat je laadplan wat vaker bijgesteld moet worden, maar aan het einde van de dag heb je dan alsnog het laadplan gekregen wat je had gehad wanneer de voorspelling wel accuraat was geweest. Wat ik me nog zou kunnen voorstellen is dat je een hoge capaciteit batterij hebt, de voorspelling was dat deze vol zou komen maar dat gebeurt uiteindelijk niet, dan was het misschien voordelig geweest om eerder op de dag nog bij te laden. Maar dat is allemaal wel erg theoretisch.

Kortom: voor een nauwkeuriger voorspelling moet je bij solcast zijn en of je aansturing daarmee heel veel anders wordt dan nu het geval is, ik vraag het me af. Maar @Roedi_de_Lion moet me maar verbeteren wanneer ik er naast zit.

PS: mijn anders vrij nauwkeurige inschatting zat er vandaag 63% naast. Maar wanneer de accu vol zit, zit hij vol dus nauwkeuriger had in dit geval alleen betekent dat hij in het plan iets eerder zon overschot had aangegeven. Verder had ik precies hetzelfde gedrag verwacht.

Andere vraag die niet per se voor deze app is, maar er wel mee te maken heeft. Voorlopig heb ik mijn laadpaal nog niet gekoppeld. Daar moet de oprit nog voor open, heeft even wat tijd nodig. Ik heb dus geen kritisch apparaat om te configureren.

Om in de tussentijd te voorkomen dat het laden van de auto (wordt vergoed) de batterij leeg trekt, heb ik een flow gemaakt die kijkt naar het opgenomen vermogen om 02:01, de auto staat namelijk ingesteld om vanaf 02:00 te gaan laden. Mijn idee: door te kijken of er om die tijd veel vermogen wordt getrokken kan ik zien of de auto aan het laden is of niet, om dan de accu even tijdelijk op STOP te zetten.

Probleem is dat wanneer ik dit van mijn p1 meter (home wizard) aflees, hij het totaal vermogen teruggeeft, wat door de accu wordt gecompenseerd. Kortom: als de accu NOM staat te draaien is het vermogen op de p1 meter alsnog nul en werkt deze check dus niet.

De slimladen app geeft in het overzicht aan wat het huis verbruikt, is dat data die op de een of andere manier uit de p1 meter komt; of is dat het resultaat van een rekensom? Zou ik dit op een of andere manier in mijn flow kunnen gebruiken of benaderen?

Goedemorgen!

Weet jij wat de ideale temperatuur is voor een Marstek Venus accu?

Bedankt!

Dit probleem is op te lossen door het goed in de SlimLaden app te configureren. Ikzelf gebruik de Jedlix app om de auto slim op te laden. Die kijkt ook naar de goedkoopste uren of zonne uren. Middels een weekplanner (eenmalig invullen) kan je bv instellen dat om 7 uur in de ochtend de auto altijd ..% vol is. Ik boostmodus of volgend vertrek opties om het plan te over-rulen. Als het goed is kan je in SlimLaden de laadpaal weer configureren zodat daar weer rekening mee wordt gehouden. Wel je laadpaal met P1 op de slimme meter (of splitser) aansluiten voor load balanceren. (Als je boven 25A netafname op een van de 3 fases, schakelt de laadpaal terug in vermogen). Ik ben nog een en ander aan het finetunen in SlimLaden om dit 100% optimaal te krijgen zodat er echt niet meer naar hoef om te kijken (werkt nu voor 95% geheel geautomatiseerd).

Dat snap ik, maar zoals ik in mijn bericht schreef: mijn laadpaal is op dit moment niet verbonden en dus in Homey onbekend.

Je moet vooral kijken of de cellen de juiste temperatuur hebben. Ik weet niet welke temperatuur slimladen kan lezen. Kijk ik nog naar.

Hoi Wil, wat jij doet lijkt me zeer interessant want ik heb momenteel een laadpaal van Smappee maar deze toont héél eigenaardige waardes in de SlimLaden app.
Ik ga even die JedLix app bekijken alvorens ik verdere dingen vraag.

De app doet vandaag trouwens wel speciale dingen.
Mn batterijen staan respectievelijk op 27 en 37% maar toch is hij met 3.3Kw naar het net ah sturen?

Je kunt op die groep/verzekering een meter er tussen zetten. Shelly of HomeWizard hebben wel zo’n dinrail meter.

Dank voor de suggestie. In de basis zou mijn laadpaal het ook moeten kunnen, alleen ontbreekt er op dit moment een CAT5 kabel naar het apparaat. Dat is dus voor nu de makkelijkste oplossing, anders zou ik de gehele meterkast moeten gaan uitbreiden. Mijn vraag gaat om een tijdelijke oplossing.

App is vrij makkelijk om te configureren. Je kan je laadpaal koppelen of je auto. Aantal laadpalen dat te koppelen is binnen Jedlix is niet heel veel (mijn Alfen niet, en de jouwe ook niet). Maar vrijwel elke auto kan je wel koppelen. Laden starten, pauzeren op de meest gunstige uren en het regelen van het vermogen (paal wel op P1 aansluiten) wordt netjes door Jedlix geregeld via de laadpaal of auto (in mijn geval auto). Zonnepanelen geeft je WP op, ligging breedte en lengte graad, oriëntatie van je panelen.

Hoi Cautje, ik weet niet wat het beste is maar ik hou de temperatuur onder de 40 graden.

Hoi Roedi, kun je eens kijken naar de afbeelding? In de grafiek staat hij op zonoverschot, in werkelijkheid is hij ingesteld op NOM en bij de omschrijving staat hij op stop. Ook de SOC klopt niet 5% krijgt hij er in 15 minuten niet in en om 12:30 staat hij al op 88% die heeft hij nog niet gehaald. Het kan dat ik het verkeerd zie, vandaar ik je wil vragen naar jou expertise.
Ik heb slimplanner zonoptimaal aanstaan.

Vraag: Waarom heb je SC bij stop aan staan? Hierdoor ga je laden op duurdere zonoverschot kwartieren.

SC bij stop is een actie nadat het plan gemaakt wordt…de soc wordt daarom niet helemaal goed bijgewerkt denk ik. Hij denkt stop…dus soc blijft gelijk…maar hij gaat toch laden van de zon.

Ik zie dat jij iedere keer heel veel kwh’s in de batterij hebt zitten. Zou je niet kiezen voor Slimplanner maximale winst? Ik weet het niet zeker hoor maar het zou mij niet verbazen dat hij dan meer gaat ontladen en je dus meer gebruik maakt van je kwh’s.

Dat zou kunnen, maar hij doet me dat te agressief. Ik moet dan in de late avond en nacht toch inkopen terwijl ik dat eigenlijk niet wil. Ik zou willen verkopen, maar dan wel zo dat ik zelf genoeg heb om de avond en nacht door te komen met mijn eigen energie. Zie afbeeldingen voor vandaag en morgen.