Laden met kritisch apparaat Laadpaal en thuis accu’s tegelijk gaat goed als het laadplan “Laden” aangeeft.
Vanmiddag even bekeken hoe dit ging als het laadplan NOM aangaf, dit gaf nog een erg onrustig beeld. Veel start-stop. Ik moet dit laatste nog even goed bestuderen. Maar bij NOM lijkt er nog wat finetuning nodig. Maar kan nog niet achterhalen wanneer en waarom start-stops plaats vinden.
Met betrekking op Shelly ter info: deze gaf bij de vorige versie bij mij 0 aan op alle fases. Nieuwe versie gaf eerst wel waardes aan, maar nu (uurtje later weer alles 0)
Het laden ga ik weer in de gaten houden (auto nu vol)
Ik heb ook een flow draaien, maar die volgt hoofdzakelijk de app. Deze flow is er mn ter correctie van sommige ongewenste optimizer resultaten in het verleden en ter beperking laadvermogen. Bv. als ik > 1500 W PV stroom zet ik status op LADEN (1200 W) ipv NOM.
Het plan voor vandaag zie onder. In de Timeline staat nu Zon-overschot en geen Nom, dus dat klopt nu wel, gisteren was er verschil. Dat zou betekenen dat de batterij dan op Stop moet gaan? Terwijl in mijn geval tegen die tijd de batterij al vol is (ca. 11:00u ) op Zon-laden (Nom) en daarna sowieso alle PV stroom naar grid gaat, STOP of NOM maakt daarbij niet uit behalve dat op STOP de batterij niet automatisch aan peakshaving doet aan en bij NOM wel. De app kijkt blijkbaar niet naar SoC%.
Dit gaat naar mijn mening precies andersom dan zou moeten:
begin ochtend 1-2 u –> NOM
rest ochtend tot 12:30 u –> STOP (Zon-overschot) met P1 meter monitoring
vanaf 12:30 u laden tot vol –> LADEN (ivm begrenzing laadvermogen tov NOM) - 3-4 uur max
als vol SoC% = 95% of 100% –> NOM rest van de dag
Op deze manier alleen batterij laden op de goedkoopste momenten met PV stroom. Max eigen verbruik wil niet zeggen dat ik duur terugleveren uitsluit. Dit kan beide.
@Roedi - hoe ziet jouw plan, of van andere gebruikers hier, er uit tov het mijne?
Ik snap er echt niets van. Het kan liggen aan het feit dat jij de batterij al zo vol hebt, is het enige wat ik kan bedenken. Die variant zie ik namelijk niet.
Ik stel echt voor dat als niemand anders een vergelijkbaar plan heeft als jij, dat toch maar een keer de hele app verwijderd en opnieuw start. Wat denk jij?
EDIT: Zo fout gaat hij niet eigenlijk. Ik moet eerst even wakker worden. Die ZON-Laden die zou Paars moeten zijn voor ons idee…maar dat ben ik mee bezig geweest gisteren, maar dat doet hij nog niet goed. Ik blijf het wel gek vinden dat hij bij jouw gaat laden bij de paars kwartieren. JSON?
Hoi Roedi, ik zie wat vreemde dingen bij de laatste versie. Hij zet hem op zonoverschot en zet daar als rede bij dat de batterij vol is terwijl de batterij pas voor 32 % gevuld is.
Zie ik dat goed of maak ik ergens een denkfout?
Verhoog in solcast je efficiëntie eens met ~5%? Dan gaat alles wat omhoog, waardoor het gemiddelde beter rond de nullijn uit zal komen. Je kunt daar een beetje mee spelen om gemiddeld beter uit te komen.
Wil je jouw persoonlijke interpretaties over mijn toestand voor je persoonlijk houden, want ze zijn in ieder geval onjuist, niet kloppend en ik hoef geen onjuist stempel te krijgen. Alvast bedankt!
Dagverbruik wijkt ook af, maar zit in een veel smallere bandbreedte. Tuurlijk krijg je dit nooit op 0%. Maar een bandbreedte van 50% (-25 tot +25) zou toch heel netjes zijn, ook voor een zon forecaster. Ik vind persoonlijk een afwijking van -48% niet bepaald redelijk goed. De trent die je denk ik waarneemt is dat op een zonnige dag het beter klopt, maar op een bewolkte dag minder. De beperking van 10 ophaal momenten speelt hier zeker een belangrijke rol in, mijns inziens.
Het is redelijk het hart van de applicatie. Dus hoe beter/nauwkeuriger, hoe optimaler de app functioneert. Lijkt me een positief streven, waarbij ik ervan overtuigt ben dat dit beter kan als op dit moment.
Voorbeelden ter optimalisatie zijn o.a. te vinden bij Home Assistent en bijv. binnen de PbtH app.