[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy, Homewizard, IndeVolt, Victron, AlphaESS en Nexus(Zonneplan)

Bij mij vandaag ook 0.3 kWh verschil.

Azimuth afwijking ken ik.

De Solcast live data klopt veel beter als de forecast data. Denk dat Slimladen forecast gebruikt. Misschien is het ophalen op het juiste moment nog “slimmer” om de fouten te verkleinen.

Of een middeling tussen verschillende bronnen, zoals dat ook in HA kan. Bijv. mbt de app

Solar Forecasts

en open Meteo oid

Mogelijk dat iemand of Roedi hier nog ideeën in en voor heeft

edit

Of de PbtH solar learning logica

Nieuwe Versie met aangepast Dashboard. Je moet dubbelklikken op de Card om hem in te klappen.

In de nieuwe versie.

Dit ken ik niet. Solcast heeft live en forecast?

Ja, in de nieuwe versie. 9.1.4.

Het was geen vraag he. :joy:

9.14 = nieuw???

De verschillende diensten:

• Solcast — solcast.com, premium zonvoorspelling, API key nodig
  • Forecast.Solar — forecast.solar, gratis zonvoorspelling, geen API key
    nodig
  • Open-Meteo — open-meteo.com, weer-API met zonvoorspelling, geen API key
    nodig

Forecast.Solar en Solcast zijn allebei dedicated solar forecast diensten
maar van verschillende bedrijven. Open-Meteo is primair een weer-API die ook solar data levert.

In SlimLaden wordt Forecast.Solar niet gebruikt — alleen Solcast → Open-Meteo als fallback.

Ja, weet ik veel dat er al weer een paar nieuwe versies zijn. Die nieuwe versies verschijnen sneller dan dat ik met mijn ogen kan knipperen. :joy:

Ja…je wordt er gek van. Maar in de nieuwste heb ik dus een aanpassing voor je gedaan.

idee om Forecast.Solar toe te voegen en bijv tussen zonsopkomst en zonsondergang iedere 30 minuten op te halen en te middelen met de waarden van Solcast. Dit om het aantal van 10 x ophalen bij Solcast wat te “omzeilen”?

edit

hoe beter de zon voorspelling, hoe beter de app in zijn totaliteit, toch?

edit 2

okay, free 1 x per uur

Ik weet niet of je ervaring hebt met Forecast…maar in het verleden vond ik het niet zo goed.

Ik zie hier cijfers voorbijkomen van Solcast…die ga je niet verbeteren toch?

Open meteo doet het nu per uur in SlimLaden.

Heb je een flow draaien? of heb je SC bij Stop aan? Nee.die staat uit zie ik.

daarom de bronnen middelen.

en wat doet PbtH qua leerfunctie, weet jij dat?

Dit wilde ik ook…Eigenlijk Max eigen verbruik, en bij meer overschot dan je capaciteit, de duurste overschot kwartieren op Stop. Dit laatste is me nog niet gelukt bij Max Eiegne verbruik, maar dat doet hij dan weer goed bij Zon optimaal.

De laadkwartieren bij Zon optimaal, daar laad hij natuurlijk ook alles van de zon & een beetje meer.

Bij stofzuigers niet, maar bij waterkokers van het merk KitchenBrothers wel.
(Peakshaving werkt op naam)

Kortom…nu snap ik je. En zo wil ik ook dat de app werkt. En doet hij ook voor 90%

Nee heb ik nooit bekeken / wist ik niet dat ze dat hebben.

maar eh…je wilt beter dan: Bij mij vandaag ook 0.3 kWh verschil.

Andere apps wel uitzetten hoor. (Of SlimLaden)

Het is niet echt constant zeg maar. En afwijkingen boven de 20% is toch redelijk substantieel

Je kan het wel als wens op de lijst zetten. Dan zal ik tzt eens kijken wat bv pbth doet. heeft voor mij niet de hoogste prioriteit + ik moet ook rekening houden met het belasten van de app.

Solcast ervaar ik als bijzonder goed.

Ik heb vandaag ook nog aanpassingen gedaan aan de Shelly Simulator. Ik hoor nog weinig mensen over die functionaliteit. Ingewikkeld?

Tevens een kleine aanpassing gedaan aan SlimPlanner max eigen verbruik. Kijken of hij toch alleen de goedkoopste Zon-laden kwartieren gaat laden. Wie weet is het gelukt.