[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy, Homewizard, IndeVolt, Victron, AlphaESS en Nexus(Zonneplan)

Hi Roedi, Als ik het goed zie worden bij mij in de apparaten in de apparatenmonitor niet meegeteld. Zie hieronder, heb ik dan iets verkeerd ingesteld?

@Roedi_de_Lion Zojuist ff een bug rapport ingeschoten. Volgens mij is er weer iets vreemds aan de hand met 2 batterijen van Marstek.

Hoi heren, ik heb enige dagen zeer aandachtig dit forum gelezen en reeds heel wat bijgeleerd, doch heb ik toch enkele vragen hieromtrent maar misschien eerst even mijn setup.

Ik heb 1 Homewizard P1 Meter en een Marstek CT-003 op een dongle aan de P1 poort hangen
Ik heb 2 Marstek Venus E batterijen van elk 5kWh

Ik heb 1 Smappee laadpaal
Een heleboel Shelly’s waarmee ik heel wat apparaten kan aansturen en bijsturen.

Hierbij mn vragen

1. Laden jullie in Homey nog jullie batterijen in via de Marstek Energy Storage app of laden jullie deze enkel in via de LaadPlan Controller?
  2. wat zijn jullie ervaringen met Modbus, ik lijk hier vast te lopen en krijg ook deze niet stabiel
  3. Ik heb een Smappee laadpaal maar deze lijkt energie door te geven het equivalent van de netpower - zonneenergie dus ik krijg héél rare waardes van deze paal door, wat zou dat kunnen zijn?
  4. Jullie spreken over een app voor telefoon, welke mag die dan zijn aub?

Tot zover mn n00b vragen

Wat heb je ingevuld bij Stap 1?

Apparaatmonitor heb ik ingevuld bij stap 1.

Je moet het denk ik zelf even controleren in het masterplan/laadplan onder de grafiek op dashbord. Daar staan de verkoopprijzen.

Welke versie?

Modbus kan maar 1 connectie tegelijk. Zelfs binnen mijn app sluit ik de connectie iedere keer en heropen hem weer. Ik zou maar 1 app tegelijk connecten.

Je kan hier appliances.html kritische apparaten toevoegen…en ook de capabilities inrichten.

Nokia N95

dat zou toch goed moeten zijn wat ik heb ingevuld?

Lijkt er wel op…maar waar zie ik wat jij hebt ingevuld?

Ik ga dit zelf ook even weer naspelen.

Het rare is volgende:

Zoals je onderstaand ziet, zou de laadpaal nu aan ±1kWh moeten laden maar niks is aangesloten momenteel. ALs ik dan de learningmode aanzet, dan krijg ik nog andere waardes dan ik zie in de app dus ik sla even tilt met de laadpaal.

Kan je me even op weg zetten.

Ik heb trouwens de batterijen via local API nu gezet maar ze blijven beiden voorlopig op poort 30000 ondanks multiple aanpassingen in de Marstek APP.
Ik ga eens de BLE tool moeten testen om te zien als ik daar de poort kan aanpassen want als ik een UDP scan doe, dan blijft de batterij hardnekkig op poort 30000, ondanks dat de app reeds een andere poort aangeeft.

Ik heb apparaatmonitor ingevuld in stap 1, had ik hierboven al ergens geschreven.

Reply aan mezelf. Daar mn batterijen beiden nog op oudere versies zitten (1.45 en 1.47) had ik redelijk wat issues met de local api.
Uiteindelijk wel in geslaagd één van beide batterijen op een andere poort te plaatsen en alle problemen verdwenen als sneeuw voor de zon.
Volgende stap is nu eerst de FW’s beiden naar 1.54 brengen alvorens ik verdere problemen aanbreng. Mijn excuses voor het ongemak.

PS: hoe kan ik trouwens doneren, ik zie nergens in de webinterface een mogelijkheid?

Oehh….. nu ben ik er snel bij :zipper_mouth_face::joy:

Ik heb het dashboard een beetje veranderd, voor mijn widescreen…hopelijk werkt dit voor jullie ook. Hoef je niet steeds te scrollen.

Of je maakt het zo:

Silly me… had de knop al vele malen gezien maar dacht dat die ergens in de interface zat.

Je weet dat TCP veel stabieler is dan API?

Weet dat de definitie van azimuth bij Solcast anders is dan we gewend zijn. Dat moet je op de Solcast site configureren, niet in de app.

Bij mij was het vandaag 17.1 kWh voorspeld, werkelijk 16.8 kWh.

Modbus over TCP bedoel je?
Ik heb het nogmaals opnieuw geprobeerd en wonder boven wonder, opeens verbindt hij en werkt alles out of the box… Begrijpe wie begrijpen kan.

Anyway, eventjes een paar dagen modbus proberen nu alleszinds

Trouwens, Payconiq werkt niet op de BunQ website, donatie mislukt telkens.

je mag het wel een komen brengen.