Homey herstarten.
Heb je hier het id opgehaald?
Zie ik daarboven nou een laadplan widget?
Hoe?
Ik heb een nieuwe verse geplaatst met een nieuwe Laadplan Widget.
Daarbij allemaal bedankt voor de donaties!!! ![]()
Maaaaaarrr. Ben je al bij het verbruikspatroon device wezen kijken? Bij de geavanceerde settings?
Welke versie van de app heb je? Hij geeft ook 0.000W aan bij je p1. Dat lijkt me ook sterk.
Nog best overzichtelijk he
Midden op de dag…zouden de prijzen op ongeveer 14 ct moeten liggen…waarom is dat bij jou niet zo is mijn eerste vraag.
Zeker. Heb je even snel in elkaar gezet. Alleen witte tekst op lichtgrijze achtergrond slecht leesbaar. (Waarde achter winst en soc) Maar dat gaat vast goed komen. ![]()
Even een paar vragen, iedereen die het weet kan antwoorden, niet bedoeld voor het “bordje”van Roedi.
Vraag 1 Weersafhankelijk Verbruik (HDD)
Als ik gewoon met CV (gas) mijn huis verwarm, dan is dit toch niet van toepassing? Oftewel bij niet elektrisch verwarmen is dit 0?
Vraag 2 Solcast zon voorspelling
Ik heb bij Solcast mijn waarden van mijn dank netjes ingevoerd.
Je ziet dat hij qua tijden ook netjes mee loopt.
Echter vandaag (2,5-1,3)/2,5= 48% afwijking (EN GEEN 28)
@Roedi_de_Lion deze percentage berekening boven klopt echt HELEMAAL niet
. Percentage berekening van de laatste 7 dagen, die klopt wel.
Maar overal blijft het verschil “grillig”
Is er nog een “manier” om dit nauwkeuriger te krijgen. Want ik heb het idee dat de invloeden van het weer niet goed meegenomen worden. Een zonnige dag lijkt beter te kloppen, en een bewolkte dag zoals vandaag, lijkt nergens op…..
Als hier nog tips voor zijn, dan hoor ik dat graag.
Vraag 3 Slimplanner
Wat ik een soort bijzonder vind, is dat als ik slimplanner max winst kies, ik morgen uitkom op voorspeld 0,69
als ik kies voor slimplanner zon optimaal, dan kom ik op 0,71.
Dan doet Max Winst toch niet zijn werk, want zon optimaal levert meer op. Is dat bij anderen ook het geval?
Het ‘probleem’ is dat homey en AlphaESS onderling met elkaar communiceren. Ik heb alles bedraad aangesloten op switches, dus de rest van mijn netwerk ziet dat verkeer niet. Nu kan ik daar op zich ook wel wat aan doen, maar dat is wat meer werk dan alleen even een commando draaien op mijn laptop ![]()
Maar alsnog wel bedankt voor de suggestie, als de foutmeldingen aanhouden en jij hebt nergens last van dan zal ik op zoek moeten naar de oorzaak dus moet het er toch een keer van komen! Op dit moment is de lijst foutmelding trouwens nog leeg, dus als dat zo blijft is het bij mij toch inmiddels ook opgelost. Fingers crossed.
Mijn ervaring: wanneer je in solcast de azimuth en hellingshoek goed hebt staan kun je daarna nog wat met de efficientiefactor spelen om op die manier zo goed mogelijk in de buurt te komen. In jouw geval zou die wat omhoog mogen aangezien je gemiddeld gezien te laat lijkt te zitten.
Maar dat gezegd hebbende; op bewolkte dagen blijft het ontzettend moeilijk om accuraat te voorspellen hoeveel opbrengst er zal zijn. Dan blijft weer een lokaal iets, net een wat dichter of meer open wolkendek maakt meteen een enorm verschil in opbrengst; dat valt een dag van tevoren niet veel nauwkeurig(er) te voorspellen, vermoed ik.
Hierbij mijn afgelopen 7 dagen ter referentie:
\Negeer werkelijk verbruik, daar klopt uiteraard geen snars van, oa ivm auto laden.
De app opnieuw opgestart, prijs settings aangepast, nachtje laten draaien. Midden op de dag vandaag idd ca 14 ct (het meeste is belasting
). NB ik heb een flink PV overschot tov batterij.
Onderstaand Max eigen gebruik en Zon optimaal zoals er bij mij uitkomt:
- Wat ik zie:
- Max eigen gebruik: van 8:30-9:15 Zon-overschot - zou STOP moeten zijn volgens omschrijving, maar SoC% stijgt. In het Timeline overzicht staat hij op NOM, dus de kleur/omschrijving in de grafiek of timeline klopt niet met elkaar???
- Dan tot zonsondergang Zon-laden. Rest van de tijd NOM.
- Zon optimaal: hele ochtend ZON-OVERSCHOT maar SoC% stijgt, batterij om 12:00 vol, timeline geeft NOM.
- Daarna LADEN vanaf grid, een tijdje STOP dan weer ZON-OVERSCHOT, alles bij volle batterij.
- Wat ik verwacht:
- Vanaf ca 9:00-9:30 ZON-OVERSCHOT en batterij STOP tot ca. 12:30.
- Daarna ZON-LADEN (= NOM), niet grid-LADEN (als PV niet het ingestelde laadvermogen levert gaat batterij onnodig van het net dure stroom trekken).
- Daarna als de batterij vol is NOM.
- Nooit LADEN, tenzij in de winter te weinig PV en goedkope windstroom ‘s nachts.
Max eigen gebruik doet ongeveer wat ik verwacht, alleen is de periode ZON-OVERSCHOT te kort en begint te vroeg, en blijkbaar staat in het model de batterij niet op STOP in tegenstelling tot de beschrijving. Of anders: Zon optimaal is prima behalve die groene LADEN balkjes dat moeten gele ZON-LADEN balkjes zijn, die evt eerder beginnen als er weinig PV aanbod is.
Zit er in de app een P1 meter check die tijdens STOP bij vraagpieken (stofzuiger
) de batterij tijdelijk naar NOM schakelt als er nog onvoldoende PV is maar wel SoC?
@Roedi - Nogmaals alle waardering voor al je inspanningen, het is zeker een prachtige app!
Maar we moeten ook kijken naar hoe de optimalisatie werkt - werkt het nu zoals de bedoeling is? Is de bedoeling per profiel helemaal helder? Als je met Claude AI werkt kan je de werkelijke resultaten invoeren en laten analyseren vs je optimalisatie eisen.
Max eigen gebruik
Zon-optimaal
Helemaal mee eens hoor. Volkomen onzinnig om te verwachten dat elk uur/kwartier in de buurt komt. Kleine wolkjes zijn natuurlijk zeer lokaal. En kunnen zo oppoppen. Als je in de buurt komt op een gehele dag, dan wordt het al wat.
@Roedi_de_Lion jij hebt het gisteren laat gemaakt denk ik. Om 21:30 had ik de laatste update gepusht en zie deze ochtend dat we daarna nog enkele nieuwere zijn neergezet ![]()
Ook deze is nu beter leesbaar ![]()
![]()
![]()