[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy, Homewizard, IndeVolt, Victron, AlphaESS en Nexus(Zonneplan)

En waarom is dat onwenselijk dan?

Je laad je auto…dat brengt verliezen met zich mee…of dat nu uit het net komt of vanuit een andere batterij maakt niet uit. Dat is het verlies bij het laden van je auto.

Je batterij heeft ook verliezen bij het ontladen…of die stroom dan naar je auto gaat of naar je huis…dat maakt niets uit.

Verliezen zijn verliezen.

Als de prijzen heel goedkoop zijn…gaat de batterij niet ontladen, maar gaat hij zelf laden. Als de batterij/plan wil gaan ontladen…is dat om dat de prijzen goed/duur zijn…anders gaat hij wel op stop.

Wel jammer dat Homewizard voor zijn tooltje dezelfde naam gebruikt als Roedi, alleen met een extra spatie.

Zal ik eens berichtje sturen dat dat zomaar niet kan… :slight_smile: ben bang dat mijnheer/mevrouw de rechter mij niet gaat helpen. Hahahha

Ach, de naam wordt in meerdere varianten gebruikt, dus je bent in goed gezelschap. :grinning_face:

Als je de Simulator kan gebruiken, dan kan je batterij gewoon op NOM blijven staan en hoeft SlimLaden dat niet over te nemen met laad en ontlaad commando’s.

Excuus, ik zie pas net je berichtje dat in de spamfilter zat.

Ik gebruik Apple Macs en heb daarvoor terminal gebruikt met:

lsof -i :502

Daar zag ik dat mn Macmini (terwijl mn Homey uit stond) toch nog connectie maakte op die poort.

Grt
Ger

Ok. Dat gaat bij mij niet werken, maar toch bedankt voor de tip :slight_smile:

Het is niet de prijs, maar meer het feit dat je zeker weet dat je thuisaccus leeg zijn na het laden van je auto. Laden van de auto word nu slim gedaan door een ander app (geen omkijken naar, bij thuiskomst, auto op de laadpaal en schakelt vanzelf in op de goedkoopste uren. Altijd vol voor je weer weg moet (middels weekplanner vertrek). Als je dan met lege accus zit omdat die ontladen op de goedkoopste uren (staan dan wellicht op NOM) door het laden van de auto moet je de thuisaccus dus laden op duurdere uren.

Beter was zowel auto als accu’s laden op de goedkoopste uren. Overbelasting netaansluiting, geen probleem. Als je je laadpaal goed aansluit en configureert zal hij bij overschrijding 25 A op 1 van de 3 fases middels loadbalancing terugschakelen in vermogen tot je weer onder de 25A komt. Mocht je weer ruimte hebben om het laadvermogen op te schalen, ziet dat ook via de P1 poort en schaalt ie weer op.

Maar zoals ik jouw app nu begrijp, zou dat nu goed moeten gaan. Ongetwijfeld zullen er wel weer wensen overblijven op het moment dat je het een tijdje op deze manier gebruikt. (WVBVE*)

Tot nu toe deed ik dat handmatig

Hoop dat je me kan volgen :rofl:

Mocht je nog denken wat WVBVE is hoor ik het wel. Maar weet je vast wel :wink:

Gaat dat overnemen vanzelf of moet ik dat nog configureren
Ik heb wel Shelly experimenteel draaien maar heb 2 Marsteks. Dus waarschijnlijk voor mij niet toepasbaar. Wellicht moet ik m problemen te voorkomen de shelly emulator uitzetten

Hahahaha. het is idd wel eens lastig.

Wat wel grappig is…jouw Autolaad-app die houd toch ook geen rekening met de rest van het huis? Waarom zou SlimLaden dat dan wel moeten doen?

het is gewoon leuk door het werken samen met Slimladen, dat je iedere keer weer getriggerd wordt over hoe het nu precies werkt en wat nu slim is. Laatst zijn iemand uit deze groep tegen mij, dat hij er aan moest wennen dat het soms voordeliger is om de batterij op stop te zetten terwijl er zon-overschot is…iets wat je gewoon zelf niet zomaar bedenkt.

Ik wil daarom in de app eigenlijk het inzicht hebben wat je winst is…voor alle scenarios. Dat blijft volgens mij een goede graadmeter. ook straks als de saldering wegvalt. Niet omdat het om de winst gaat…het is ook het beste voor het net. De prijzen zijn goedkoop…omdat men dan graag wil dat je stroom gebruikt…en vice versa.

Dat klopt precies. de app stimuleert dat nadenken ook. Ik gebruik je app nu ruim 2 weken, en denk nu door je app (doordat ik nadenk over bepaalde beslissingen die het laadplan neemt) toch anders. Ik kijk veel naar het laadplan. net als veel andere gebruikers. Idee om daat een Widget van te maken. Zie dat helemaal voor me op een dashboard. Ik heb dat nu met een de html pagina zichtbaar in dashboard, maar dat is toch iets minder gelikt.

Ook moet ik nog eens nadenk hoe het laadplan te benaderen als ik niet thuis ben. Zijn daar andere gebruikers die daar een idee over hebben. Port-forwarding, er zijn tegenwoordig ook toepassingen die je op je NAS kan draaien zodat je telefoon werkt alsof je thuis lokaal op je netwerk zit. Ben benieuwd. (gooi het maar in de groep)

In principe heeft de Shelly Simulator niets te maken met Slimladen. Het is ook de eerste app die ik gemaakt heb, dat was in de begintijd dat de marstek venus nog maar net o de markt was en de p1 meter van omewizard nog niet of nog niet stabiel genoeg was om te koppelen aan de Venus.
De app vertaalde dus een HomeWizard P1 naar een ShellyPro3EM. 2 maanden geleden heb ik die uitgebreid met een Tibber Pulse, zodat die ook als Shelly kan fungeren voor de Marstek.
De Shelly Simulator gebruik je dus gewoon als CT voor je batterij. Heeft niets te maken met SlimLaden.

Nu heb ik hem echter zo veranderd dat als er een kritisch app aangaat SlimLaden ik de Shelly zo manipuleer dat de batterij niet doorheeft dat er een extra apparaat in huis aan gaat (de Laadpaal). Hij blijft dus op hetzelfde vermogen NOM draaien.

Intussen heb ik de Shelly Simulator zo aangepast dat hij elke p1 meter kan vertalen naar een ShellyPro3EM. Dat doe ik door hem de p1 info op te laten halen uit Homey Energy.

Moet je de Simulator uitzetten? Nee, dat hoeft niet. Je kan hem alleen niet koppelen aan de 2 marsteks. Omdat de marstek alleen goed NOM kan draaien met de CT van Marstek zelf.
(Maar je mag het van mij wel eens proberen…het schijnt dat hij dan elkaar leeg gaat trekken op NOM, maar dat weet ik niet zeker)

Ik denk overigens dat ik nog een foutje zie in de nieuwe versie:
ik zie dit in diagnostics:

en dit bij het laadplan:

De winstcijfers verschillen. :face_with_spiral_eyes:

Ik kan een VPN verbinding in mijn Router opzetten via Wireguard. (Ik heb een Fritzbox)

Misschien anders vanuit windows powershell:

Get-NetTCPConnection -LocalPort 502

Grt
Ger

Klik er maar eens op…dan kan je het verklaren. Ik had het niet zo bedoeld hoor…maar dan zie je wat het verschil is.

aha..

Ja, VPN leek mij ook de veiligste optie. Even kijken wat ik makkelijk op mijn Synology Nas kan laten draaien. Of wellicht is er iets in de vorm van een Honey (VPN) App :rofl:

:record_button: Cloudflare Tunnel werkt zo:

1. Je draait een klein programma (cloudflared) op een device in je thuisnetwerk (bijv. een Raspberry Pi, NAS, of altijd-aan PC)
  2. Dat programma maakt een uitgaande verbinding naar Cloudflare — dus geen port forwarding nodig
  3. Cloudflare geeft je een URL (bijv. slimladen.jouwdomein.nl) die via hun netwerk naar jouw tunnel routeert
  4. Verkeer: Internet → Cloudflare → tunnel → jouw lokale Homey IP

Wat je nodig hebt:

• Gratis Cloudflare account
  • Een eigen domeinnaam (paar euro per jaar)
  • Een device dat altijd aan staat in je netwerk (Pi, NAS, Docker, etc.)

Voorbeeld setup:
cloudflared tunnel --url http://192.168.178.x:8778
Dan is je dashboard bereikbaar op bijv. https://dashboard.jouwdomein.nl

Voordeel: Geen poorten openzetten in je router, HTTPS automatisch, Cloudflare biedt gratis access policies (bijv. inloggen met e-mail verificatie).

Maar: je hebt wel iets nodig om cloudflared op te draaien — dat kan niet op de Homey zelf. Als je al een Raspberry Pi, Synology NAS, of iets dergelijks hebt draaien is het
een kwestie van 10 minuten instellen.

Ik ben nu helemaal offline kan via ip niet meer in :blush: