Ik heb dezelfde laadpaal, wat heb jij precies gedaan om het vermogen in homey te kunnen meten, extra meter ertussen? Of valt dat op een of andere manier ook uit een API te halen?
@Roedi_de_Lion Doe ik wat verkeerd of is dit nog finetuning van de nieuwe versie?
Laadpaal met utp op je netwerk aansluiten en de Alfen app van Robert Raaijmakers laden.
Utp aansluiting zit boven de p1 aansluiting voor loadbalancing
Sinds kort heb ik een Marstek Venus E v3 batterij en zag de SlimLaden app langskomen. Ik zou deze graag willen proberen en heb daarom een paar vragen:
- Moet ik de Marstek app blijven gebruiken, of geeft dat conflicten?
- Als de app moet blijven welke “wijze” moet ik dan instellen?
- Of overruled de SlimLaden app de commando’s?
Misschien kan iemand mij verder helpen.
Hoi Jan, je kunt beide gewoon naast elkaar gebruiken. De slimladen app overruled. Welke wijze je instelt in de slimladen app is naar eigen voorkeur.
OK bedankt
Ik zal vannacht kijken want dan laad ik mijn auto.
Ik heb wel een Zappi laadpaal en een Deye hybride omvormer met batt.
Ik heb eerder al gezien dat dit goed werkte. Weet nu niet met de update of het beter is.
@Roedi_de_Lion Ik heb het idee met de nieuwe berekening dat deze wel beter is voor de batt ben er benieuwd de komende tijd. ![]()
Denk dat dit wel los loopt.
Een Cycli is van 0 > 100% en weer terug naar 0%. Dus stel je zou elke dag er 1 doet (wat je volgens mij al niet gaat halen). Dat betekend 356 per jaar > 6000/356= 17 jaar. Zelfs met 2 per dag zit je nog op ruim 10 jaar.
Nou ik denk tegen die tijd dat er dan veel goedkopere en betere batterijen zijn.
Test het eens opnieuw in 9.1.1
Daar heb je een punt maar een cycle is niet perse van 0 > 100 en terug naar 0. Het zit hem meer zo:
Een batterijcyclus (of laadcyclus) is de eenheid die wordt gebruikt om het gebruik en de levensduur van een oplaadbare batterij te meten. Het vertegenwoordigt het proces van het volledig ontladen en weer opladen van de batterij.
Eén laadcyclus betekent dat je 100% van de capaciteit van de batterij hebt verbruikt, niet noodzakelijk in één keer.
Voorbeeld 1 (één keer): Je gebruikt je je accu van 100% naar 0% en laadt hem daarna weer op tot 100%. Dit is één cyclus.
Voorbeeld 2 (gespreid): Je gebruikt vandaag 50% van je batterij en laadt hem 's avonds weer op tot 100%. De volgende dag doe je precies hetzelfde. Omdat je in totaal 100% () hebt verbruikt, is dit samen ook één volledig cyclus.
Dus door meerdere keren op en neer te gaan verbruik je als nog meer cyclus. Dan snap ik nog wel hoe je dit bekijkt als je zeg maar je berekening van 6000/365 op bijna 17 jaar maar als je er 2 per dag haal wat eigenlijk best makkelijk is is dat gelijk 8, 2 jaar. Wil niet zeggen dat je batterij niet meer werkt maar je hebt nog 80 % van je capaciteit over.
Zekers, volg ook een topic op tweakers.net waar men op de onbalansmarkt handelt. Daar zijn de beweging natuurlijk nog meer. En dan komt men gemiddeld op 1,4 cycli per dag.
Maar verder mee eens dat we natuurlijk niet onnodig de boel hoeven belasten.
@Roedi_de_Lion Ik post eerst hier voordat ik nieuwe feature requests in de backlog ga zetten, mede nav je reactie dat mijn verzoek mbt laadmoment optimalisatie niet duidelijk was. Ik probeer het idee nogmaals te omschrijven. Onderstaand het laadplan vandaag met profiel Zon optimaal, waarbij vandaag de prijzen toevallig heel de dag hoog liggen. De batterij gaat laden zodra er PV overschot is –> mijn batterij is al voor 13:00 vol terwijl de laagste prijs daarna ligt.
- Mijn punt is dat voor mensen met PV & batterij & dyn contract (eigenlijk onafhankelijk van het gekozen profiel) je de batterij wil laden tegen de laagste kosten, en overschotten terugleveren tegen de hoogste prijs. Laden indien mogelijk uit je eigen PV installatie, daarna/daarnaast evt lage prijs momenten op het net (overaanbod wind/zon, je betaalt dan wel energie belasting).
- Laden: afhankelijk van PV aanbod vs batterij vermogen is dat binnen de groene rechthoek onder. Dit window kan je uitrekenen op basis van solar forecast, verbruiksschatting, ingesteld laadvermogen en stroomprijs.
- Terugleveren: PV stroom terugleveren tijdens de piek rand uren ochtend en middag. Je wil de batterij in de ochtend zelf gebruiken om de piek te overbruggen, maar als de PV voldoende stroom levert kan het laden STOP, zeg maar in de rode rechthoeken. Het overschot boven eigen verbruik gaat dan naar het net.
- In de middag gaat dat automatisch want batterij is vol. Indien vol dan altijd op NOM. In de ochtend is dat lastig want helaas heeft de Marstek nog geen “Grid export first” functie, waarmee de batterij wel voedt, maar niet laadt. Dat wordt dan improviseren door de batterij vanaf bv 9:00 of 9:30 op STOP te zetten (kan je uitrekenen), en/of in combi met een P1 meter check elke minuut die naar NOM schakelt als momentaan verbruik > momentaan PV vermogen, verbruikpiek voorbij daarna terug naar STOP tot het laden window.
Ik denk dat mijn idee voor iedereen met overschot PV tov batterij van belang is, want tijdens de dagranden is de stroom nog wel geld waard. Je stelt ahw gewoon het laden een paar uur uit tot de laagste kosten window.
In mijn geval met 1 batterij van 5 kWh gaat het maar om kleine bedragen tijdens de ochtendpiek, maar neem in mijn geval 4 kWh PV stroom die ik nog kan verkopen tegen 10-15 ct is toch 0.50 €/dag + de ochtend, avond en nacht stroom die je uitspaart is ook nog eens 0.50-1.00 €/dag.
Max eigen gebruik en deze laadkosten optimalisatie bijten elkaar m.i. niet. Met het max winst profiel ga je optioneel je x% overschot SoC in de ochtend nog extra verkopen, dit kost wel afschrijving en batterij slijtage. (Vreemd genoeg ziet mijn laadplan vandaag met max winst of max eigen gebruik er precies hetzelfde uit als onder.)
Ik heb nog niet uitgedacht of dit via je linear optimizer te bereiken is. Zou wel moeten kunnen want de grid ochtendstroom is duurder dan de middag stroom. Ik hoor wel wat jij en anderen hiervan denken, en of dit wel/niet een haalbaar idee is. Of het zit er al wel in maar bij mij werkt het niet?
PS. Voor de rest werkt het momenteel allemaal nu prima en stabiel. Alle databronnen netjes groen, geen API foutmeldingen. Marstek Venus E 3.0.
Mooi programma! Vraagje; ik heb thuis een Homey pro, mijn ouders in hun eigen huis een paar Marstek accu’s. Kan ik de communicatie toch opzetten en de accus besturen met mijn Homey thuis? Dus ik denk 100% via Marstek Cloud?
Bonus vraag: Ik heb zonneplan dynamisch, dat is per uur, is dat een probleem?
Bonus vraag 2: Zonneplan heeft (tm 7500kwh export) een 10% bonus op de export kwh prijs tussen zonsopgang en zonsondergang, is het mogelijk dit mee te pakken in de planning/berekening?
Hoi Crapton,
Ik zal het goed doornemen, maar mijn eerste gedachte is dat het plan al veel dingen doet. Ik weet dat jij afwijkende prijzen gebruikt en ik zou jou willen vragen om eens te testen met de prijzen die wij ook gebruiken. Jij doet toch alleen de kale marktprijzen? Dat zou voor mijn gevoel niet uit moeten maken…maar het blijft gek dat jij hele andere grafieken/plannen krijgt dan ik:
Zon optimaal…is is eigenlijk gelijk aan Maximale winst, alleen verwijderd hij de ontladen kwartieren en verdeeld hij de stroom over de dure kwartieren.
Zou jij eens een paar dagen willen testen met de prijzen inclusief belastingen etc? Kijken wat je dan ziet.
Marstek Cloud is niet geïmplementeerd in Slimladen.
Dit kan gewoon in de app.
Dit kan je inrichten bij de prijzen.
OK, ik heb nu de prijs settings aangepast naar 2026 alsof ik een dyn contract heb met Zonneplan en met salderen. Geen terugleverkosten, behalve per kWh afschrijving batterij. Zie plaatje onderaan. Laat me anders weten wat jij gebruikt. Ik zou idd verwachten dat mijn resultaat identiek met het jouwe zou moeten zijn, zelfde batterij. Reken jij afschrijving (ik reken stevig 0.04 €/kWh met 6000 cycli a 5 kWh vs 1200 € aanschafprijs)?
Voor morgen krijg ik nu onderstaand laadplan. De LADEN momenten tijdens de ochtend zonoverschot kloppen m.i. niet, want je trekt wss van het net als de PV nog niet voldoende levert. Ik bedoel dat in de ochtend op de zonoverschot momenten vanaf bv 9:00 zou de batterij op STOP moeten, zodat er een soort grid export only situatie ontstaat. Zoals bij jouw laadplan plaatje min of meer. De batterij moet wel asap NOM gaan als er meer gevraagd wordt dan PV levert.
De middag STOP logica begrijp ik ook nog niet zo goed. Als batterij vol is kan die op NOM, overschot PV gaat automatisch naar grid.
Ik zal eens even kijken hoe de laadplannen zich ontvouwen met de andere prijs settings.
Net even naar de nieuwste versie 9.1.1 gekeken en meteen deze (zie reply) issue gecontroleerd.
Apparaat monitor:
Bij toevoegen zie hier nu inderdaad veel meer apparaten, en verrassend genoeg stond mijn laadpaal nu er niet bij, maar die stond wel al bij geconfigureerde apparaten. Echter stond hij er dubbel. De eerste had ik ooit als kritisch apparaat aangemaakt. (in versie 8.???) Deze is nu rood en kan ik niet selecteren (dus ook niet verwijderen) de tweede kan ik wel selecteren en ook bewerken. Als ik daar de optie kritisch aanvink komt dat ook netjes in de tile te staan. Voor nu maar even laten staan, lijkt mij dat ik hier eerst de oude weg moet krijgen?
Hoe?
Ah…als je deze weghaalt uit Laadplan Controller? Ik had eerst het idee om ze automatisch over te zetten…
Er is ook een nieuwe versie van de Shelly Simulator. Hi verdeelde het totaal gewoon over de fasen als je de p1-dat uit Slimladen haalde >>> dat is niet goed.
Ik heb het nu zo aangepast…dat hij het HomeyEnergy haalt ipv Slimladen. Dat is eigenlijk wat ik al wilde doen, omdat dan ook iedereen de Simulator kan gebruiken, voor elke p1 en die geen Slimladen heeft.