[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy, Homewizard, IndeVolt, Victron, AlphaESS en Nexus(Zonneplan)

Ik kom zo meteen met de nieuwe versie. Ik verwacht wel wat issues hier en daar. Het is een behoorlijk grote update met 82 commits. belangrijkste aanpassingen:

1. De Learning van het verbruik:

• · Het leren van het eigen verbruik is aangepast en zichtbaar in Apparaat Monitor.

• o Het leren is nu per kwartier.
    • o Per dag wordt elk kwartier voor 90/10 gecorrigeerd
    • o Per kwartier is de buitentemperatuur zichtbaar in wh
  • · Apparaat Monitor werk nog hetzelfde als voorheen. Je kan alleen kiezen tussen:

• o Statische basis (dagverbruik bljft hetzelfde, verdeling over de dag ook)
    • o Dynamische basis (dagverbruik blijft hetzelfde, verdeling over de dag dynamisch)

2. Kritische Apparaten

• · Werden al niet meegenomen in de learning
  • · Worden nu ook niet meer meegenomen in het vermogen
    • o Batterij blijft nu draaien tijdens NOM, LADEN, ONTLADEN en Solar Capture.
    • o NOM kan draaien met en zonder Shelly Simulator
  • · Kritische app kan je nu aanmaken bij Apparaat Monitor.
  • · Capabilities per kritisch app in te richten
  • · Kritische app kunnen ook nog steeds op Stop
  • · Huidige Kritische app blijven vooralsnog werken. Geen onderhoud meer.

3. Ondersteuning Zendure SolarFlex 2400AC

• · Nog in beta
  • · Kon voorheen geen / niet goed NOM draaien (Zoals Slimladen dat verwachte)
    • o Nu software matig door Slimladen

Waarom gebruik je die ook niet in SlimLaden dan? Voor nu laat ik het even zo.

Je moet even hierboven zoeken naar het antwoord. Kort gezegd: De simulator heb je alleen nodig voor Slimladen, wanneer je een kritisch app hebt en je hebt een Marstek stand alone, Zendure of Indevolt(not 100% sure)

Kan je een ticket aanmaken van type BUG? Dan kan ik meekijken. Of je pakt toch liever je winst…

Doe de wijziging eens in het verbruikspatroon device, bij het id:

Wie heeft er nog meer last van deze bug?

Omdat ik HW P1 en batterijen heb gekoppeld door deze met met IP en token er in te zetten. Zo van het moet allemaal HW zijn. Zag pas later de extra optie voor externe meter.
Ik heb nu als externe meter de Homey Dongle ingevoerd, dat zou nu moeten werken. Dank.

Ah mooi!

Ik heb nog best wat terugkerende fouten inderdaad. Welk tooltje heb je gebruikt om daar achter te komen?

Ik heb net de App V9.0.060 opnieuw erop gezet en het probleem is opgelost. Geen idee hoe maar hij geeft voor nu de juiste waardes aan.

Hoi Roedi, na het installeren van de nieuwe app Slimladen, doet hij het weer.

Ah ok. Ik zal kijken wat hij doet als je geen slimladen hebt. .

Helaas nog niet, Ook een supportvraag gepost om het goed in te regelen.

Ja moeten we echt even samen doen. Morgen wordt niks, maar even samen meters maken.

Heb je wel setup1.html doorlopen? Zit je wel op versie 9.1.0?

De planner is idd best goed het is alleen niet efficiënt voor je batterij.
Op een langer termijn is je batterij zo slecht geworden door de vele cilcle die ze hebben door lopen dat het dan toch weer meer kost.

Het is beter om gunstig te zijn voor je accu dan alleen nu maar winst te maken.

Leg eens uit, waarom het niet goed is voor de batterij?

Goede morgen @Roedi_de_Lion,

Vanmorgen even geprobeerd om mijn laadpaal (Alfen single pro met vermogensmeter) als kritisch Apparaat aan te maken in “Apparaat monitor”.

Of ik doe iets niet goed, of de laadpaal wordt niet gezien in apparaat monitor.

Wat ik doe:

Ik ga naar apparaat monitor (stekker picto in Dashboard.html)
Klik op +toevoegen knop

Selecteer “Homey device (met vermogensmeting). Daar staat de laadpaal niet in.

Ook niet bij “zonder vermogensmeting”

Ik heb mijn laadpaal nu wel nog op de oude manier als kritisch apparaat staan. Moet ik die eerst weghalen?

Overigens zie ik mijn Daikin Airco bij apparaten zonder vermogensmeting staan. Die heeft wel vermogensmeting en zou ook in de pull down “met vermogensmeting” moeten verschijnen.

Ik denk dat ik tegen een vergelijkbaar probleem aanloop.
Ik heb de instelling “SC bij stop aan” ingeschakeld.

Op dit moment laadt mijn auto met 11 kW, maar de Marstek-batterijen schakelen elke 30 seconden heen en weer tussen laden en stoppen. Dit lijkt te komen doordat de waarde van de P1-meter negatief is, en daarop reageert de “SC bij stop”-logica.

Volgens mij zou het gebruik van “P1 echt” dit probleem al kunnen oplossen.
Maar het is ook goed mogelijk dat ik ergens iets niet helemaal juist heb ingesteld.

Inmiddels heb ik SC bij stop maar uitgezet zodat tijdens het laden van m’n auto hij niet staat te swappen..

Eerder ging dit wel altijd goed.
(ik heb gewoon een homey energy dongle en een Marstek CT03 meter)

Mmm. Dat is idd de moeilijkheid. Blijft hij heen en weer gaan? Dan moet ik dat toch verder finetunen. Kan je hem 1,5 minuut laten gaan? Of heb je dat al gedaan?

Ehh. Heb jij al de simulator geïnstalleerd? Dan draait de marstek op gewoon nom namelijk.