[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy, Homewizard, IndeVolt, Victron, AlphaESS en Nexus(Zonneplan)

Hallo wie kan mij even helpen. Ik heb mijn zonvoorspelling prima alleen zit die er ongeveer 2 uur naast. Hoe moet ik deze nu precies bepalen. Ik kan geen goede site vinden met uitleg.

Hoi Jasper,
Ik herken die connectie fouten die je in het ticket hebt gezet (heb zelf ook een AlphaESS Smile G3 T10) en bij mij had dit alles te maken met het feit dat er nog steeds vanuit andere applicaties communicatie was op die poort. (o.a in het begin door Frank Energie, maar ook een HomeAssistant die ik nog had draaien, en door Homey zelf vanwege de AlphaESS-App die daaruit nog info uitlas).
Aangezien de Alpha maar één verbinding toestaat en deze niet vanzelf wordt gesloten, gaf de slimladenapp steeds connectiefouten. (Ik ga er vanuit dat je hem met een ethernetkabel hebt aangesloten).
Bij mij was de oplossing om alle apps die ook maar iets met de modbus deden af te sluiten en daarna de Alphakabel van de router/switch even te ontkoppelen en weer te koppelen en daarna kreeg ik weer goede verbinding op die poort. Dat is daarna nooit meer voorgekomen.

Mbt de werking van de diverse plannen, handmatige commando’s etc zou ik het inderdaad ook handig vinden als er misschien een linkje is waar die info/uitleg is te vinden.

Hoi Roedi, ik heb de Shelly Pro 3EM app lopen in test, maar hij stopt er op een gegeven moment mee. Zie foto. (Is de laatste versie)

Hi @Ger_van_Lierop . Dat klopt helemaal en had ik in eerste instantie ook last van. Ik had ergens nog een container met HA draaien en ik had die andere app in Homey ook geïnstalleerd staan. Maar beiden heb ik weggehaald (container draait niet meer, app gedeïnstalleerd), de fouten zijn niet helemaal verdwenen; wel een stuk minder.

Dus naar mijn mening kan het dat niet meer zijn, ik zou echt niet weten waar het dan vandaan moet komen. Ik blijf dus het idee hebben dat de app zelf ook nog niet helemaal netjes met de lijn omgaat en zichzelf soms in de weg zit. Wanneer er vanuit verschillende onderdelen van de app een berichtje naar de inverter gaat kan dat 9 vd 10 keer goed gaan omdat er een paar (milli)seconden tijd tussen zit, maar als ze elkaar wel een keer in de weg zitten heb je meteen een foutmelding te pakken.

Theoretisch zou het ook nog in het netwerk kunnen zitten, bijvoorbeeld wanneer er een router of switch wordt herstart na een update (unifi doet dat op eigen houtje). Lastig om daar precies achter te komen.

Heb jij met jouw inverter over meerdere dagen heen nul meldingen? Welk inverter type heb je?

Hi Roedi. Mbt laatste versie Shelly app: er hoeft geen IP nummer meer in te staan, wordt dan de P1 genomen die is geconfigureerd in de Slim Laden app (daar staat bij mij de HW P1 in)?
Zo ja, ik zou dan meer keuze vrijheid willen omdat ik nu in versie 17 de Homey Dongle had ingesteld. Die wordt bij mij nu alleen gebruikt voor Homey Energy en geeft prima data door. Of zit er een ander mechanisme achter?

Laat je settings eens zien.

Dat is inderdaad wel vreemd.
Ik kwam er zelf achter door met een tooltje te checken vanuit welke (lokale) ip-adressen die Modbus-poort alsnog werd aangestuurd. Dat bleek toen inderdaad een systeem te zijn dat ik was vergeten. :wink:

Ik heb de AlphaESS SmileG3 10 kWh inverter op 3 fasen. Inderdaad nul meldingen van fouten.
Zo te zien in jouw ticket kwamen er toch flink wat connectie-foutmeldingen voor?

Ik ben eens door mijn dashboard aan het scrollen en zie onderstaande. Mijn energy socket van 1 van mijn Marstek Batterijen wordt gezien als P1 meter. Hoe kan dit en hoe kan ik dit aanpassen?

Had ik exact ook zo. In het veld eronder (P1 device overwrite). Vil daar het id in dat je kan vinden met homey developer tools Homey Developer Tools

Onder devices even scrollen tot je de juiste P1 meter vind. Daar het ID kopiëren. (Lange letter cijfer code)

Top, dank je wel. Dan zou dit (rode pijl) dus nu gelijk moeten zijn met mijn P1 meter, toch?

En kan ik dan het beste mijn HomeWizard P1 meter nemen of de Shelly Simulatie P1 meter?

En als je hem laat ophalen vanuit Slimladen?

Heb ik gedaan, maar springt iedere keer weer terug naar P1 meter.

@Rednas1977: P1 zit op je net, dus die bij het linker rondje met “net”. Neem de P1 meter die in je slimme meter zit. Ik neem aan de HomeWizzard.

Die blijft de hele tijd op 7 Watt staan terwijl ik nu 400 watt verbruik van het net.

omdat je nu nog niet juiste p1 meter ingesteld hebt. Die 7 watt is je sluipverbruik van jebatterij. (het verbruik door je HomeWizard plug die je tussen je batterij hebt). je moet de SlimLaden app wel vertellen welke P1 meter je aan je slimme meter hebt hangen (je homeWizard P1 meter dus). Anders weet de app niet waar je welk verbruik hebt.

Volgens mij staat het goed zo maar het blijft 7 Watt.

Klopt idd niet. Je accu’s leveren niets, je
Zonnepanelen 35 Watt, en je neemt 7 watt uit het net. En toch laad je auto op met 11kWh. Dat wil iedereen :winking_face_with_tongue::winking_face_with_tongue:

Ik denk dat @Roedi_de_Lion daar iets van moet zeggen.

image

Hier blijft idd de Energy Socket staan. Terwijl hier de P1 meter van HW staat.