[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy, Homewizard, IndeVolt, Victron, AlphaESS en Nexus(Zonneplan)

“Binnenkort” ga ik een aantal aanpassingen doen:

Ondanks dat je kritische apparaat aan gaat kan je nog steeds gebruik maken van:

• Solar Capture
  • NOM
  • Learnings eigen verbruik (exclusief het kritische app dus)
  • Planning

(of je kan kiezen om de batterij te stoppen)

Kortom, kritische apparaten staan hierbij eigenlijk geheel buiten de app qua planning en gebruik.

Kritische Apparaten worden onderdeel van de Apparaat Monitor (appliances.html)

Meer in detail:

(je kan hier zelf kiezen naar welke capability hij moet kijken)

Ook heb ik de verbruik learning aangepast. Deze wordt nu ook onderdeel van de Apparaat Monitor:

Elke dag kan je zien in hoeverre de learning aanpassingen heeft gedaan.

• Hij pakt elke dag de huidige voorspelling voor 90% mee
  • en de meting van vandaag voor 10%.
  • Dit is dan de nieuwe voorspelling voor morgen.

De learning is nu ook per kwartier en kan je handmatig aanpassen. De handmatige aanpassing wordt dan vervolgens voor 90% meegenomen voor de voorspelling van morgen. (stel het werkelijk verbruik is precies hetzelfde als je handmatige aanpassing, dan wordt morgen exact jouw aanpassing)

So Roedi, jij hebt niet stil gezeten. Ik ben zoals je weet al heel erg te spreken over de app, maar de aangekondigde verbeteringen juich ik toe. Ik ben erg benieuwd. Goed werk! :clap:t2:

Ten eerste: Superfijn dat je nog steeds je app (die al zo fantastisch is) optimaliseert.
Ik denk dat we straks nog meer controle krijgen over het energie management. Afgaande op de plaatjes en omschrijving vraag ik me twee dingen af:

Moeten we direct na de update hier al zaken voor instellen, of blijft alles draaien zoals het nu is en kunnen we dat later ook nog doen (ik heb nu alleen de laadpaal in kritieke apparaten opgenomen)

Ik zie dat de accu bij inschakelen kritisch apparaat nog steeds opladen bij zonneoverschot (NOM). Maar zou ook willen dat zowel auto als thuis accu’s laden (eventueel met switch in widget) onder bepaalde omstandigheden. Denk aan hele goedkope uurtjes. De zonnepanelen leveren onvoldoende om beide te laden (in mijn geval zonnepanelen 8kW en laadpaal plus thuis accu 16kW) maar met een zeer lage (of van de zomer negatieve) prijs wil je dan toch uit het net halen. Omdat de laadpaal via de p1 load balancing heeft is de kans op overbelasting netaansluiting uitgesloten.

Is die mogelijkheid er straks ook? Nu kan dat alleen als ik een en ander forceer op de handmatige stand.

Ik denk dat deze iets met winter/zomertijd heeft te maken?

Klopt. Nu fix geplaatst.

De kritieke app moeten idd omgezet worden, maar er is een overgangs periode. Het blijft eerst werken zoals nu, maar ik ga daar geen onderhoud meer op doen is de verwachting, dus geen bug fixes.

In de nieuwe situatie gaat hij ook gewoon laden en ontladen als het plan dat aangeeft. Je moet het zo zien dat de Slimplanner geen weet meer heeft van een kritisch apparaat.

Hoi Roedi,
De apparaten in de apparaat monitor, staan die los van de kritische apparaten toch? Of zie ik dat verkeerd.

Je kiest straks een van de methoden voor learning. Kritische app doen hierbij nooit mee. Je kan de apparaten alleen hier inrichten en aanmaken.

Helder, dankjewel.

Hi. Vanochtend de herstelfunctie gebruikt van een eerder gemaakte backup. Ik verwijderde de verkeerde app…oeps. Settings werden teruggezet, zag ze incl. de 3 batterijen en de P1 staan in de settings sectie. Echter, in het diag scherm onder HomeWizard Battery Status stonden ze als niet geconfigureerd. Ik heb ze opnieuw geregistreerd (niet zo veel werk) en het werkt weer.
Nog een diagnotics aanmaken?

ja doe maar even. Weet niet of ik er wat uit kan halen, maar je weet maar nooit.

Wel alle info mbt rte learnings etc…is wel behouden? zover je kan zien?

Ik denk dat het dan goed gaat komen met mijn verzoek :+1::winking_face_with_tongue:

Learnings zijn volgens mij overgenomen. Echter ik zie nu dat er geen gegevens van de HW P1 binnenkomen. Bij het doorlopen van de setup en op laatste scherm annuleren gekozen geeft een crash. Ik heb gelijk daarna de diag aangemaakt.
10edafa4-48c8-4e5e-a1db-97ba88870ee6
Energieprijzen setup opnieuw doorgelopen, geen verandering

Edit 13:36, het id nummer van de P1 was veranderd, de huidige er in gezet en P1 data werkt weer, Energieprijzen nog niet, wel nogmaals setup doorgelopen

Als je een nieuwe diag wil hebben, let me know

Versie 9.0.60 fixt de crash.

Inderdaad nu geen crash meer. Mbt energie prijzen, heb een nieuwe entsoe token aangemaakt en geregistreerd, nog geen veranderdering (ook niet na een herstart van de app).

Haal de prijzen even op via een flow.

@Roedi_de_Lion

Dit is inderdaad opgelost. Prijzen zijn nu weer per uur.

Dankjewel. Erg leuk als er feedback komt. :smiling_face:

BTW.

Ik ga jullie vanaf de volgende maand om een maandelijkse donatie vragen van € 1,-. Zo langzamerhand moet ik ook een beetje om mezelf gaan denken :slight_smile: Het kost zowel tijd als kosten voor AI.

Het is niet verplicht natuurlijk, maar ik zou het enorm waarderen.

(Er zijn natuurlijk ook al mensen die hebben gedoneerd…die moeten het bericht even negeren :slight_smile: )

Hoi Roedi.

Ik weet dat je lekker bezig bent met de kritische apparaten.

Vanmiddag viel mij wat op.
Ik zag ineens mijn laadpaal niet meer gekoppeld aan mijn huis. Weet niet sinds wanneer, ik ben meer bezig met het laadplan. Dus kan zijn dat dit al wat langer is. Wellicht met een update, maar niet per se de laatste.

Wellicht heeft dit ook iets te maken met voorbereiden van de nieuwe oplossing hiervan, of moet ik nog iets instellen. Of wellicht zie ik hem hier niet meer omdat deze straks buiten de regeling van de batterijen om staan zoals ik begreep uit jouw verhaal eerder vandaag. Zou dat wel jammer vinden, voor het overzicht wel fijn in als deze in het plaatje staat.
Ik heb wel al gechecked of het device id nog goed staat met developer tools. (Is goed ingesteld). Ik begreep dat de nieuwe versie voor kritische app nog niet actief is en dat je niet direct hoeft te configureren. Dus ga ervanuit dat dit niet het probleem is

Verder doet de switch in de widget raar. Als je hem uitzet gaat hij idd uit, maar dan kan je hem niet meer aan zetten. Wellicht gerelateerd

Betreft de donaties, snap ik en zal mij niet tegenhouden dit te doen en je app te blijven gebruiken. Maar denk dan eerder aan een eenmalig jaarlijkse. Komt goed.

Verder zag ik deze. Had hem nog niet eerder gezien. (Wel vaak om gevraagd :rofl::joy:).
Zal ik zeker even testen.
(Als mijn kritische apparaten weer werkt

Nu in elk geval onderste optie aangevinkt.

Update 18:32
De laadpaal is terug in het overzicht (app in de homey gereset). Ik blijf het monitoren.

Switch kritische apparaten blijft raar doen. Stond na reset wel weer aan. Na 1 maal uitzetten, niet meer aan te krijgen.

Update 18:38

Staat nu ineens wel aan zonder dat ik er nogmaals op gedrukt heb. Lijkt enige vertraging in te zitten. (1 minuut plusminus) Was voorheen wel direct zichtbaar volgens mij. Afijn, het zal je zo wel duidelijk zijn :rofl: