[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy, Homewizard, IndeVolt, Victron, AlphaESS en Nexus(Zonneplan)

feitenlijk is dat je rendement zon, exclusief je accu en het rendement van je zon, inclusief je accu.

je kan het ter kennisgeving aannemen of vergeten :blush:

Steven en ik hebben hier samen naar gekeken. Ik vind dat als je zon volledig in je eigen huis gebruikt
je 100% eigen verbruik hebt. Als je zon in je batterij gaat opslaan, vind ik dat je het laadverlies moet aftrekken van het eigen verbruik. (Dit is arbitrair, moet je dit rekening als verlies voor de batterij, of als negatief voor eigen zonverbruik
 ik vind het laatste, Steven de eerste).

61,5% = zonder laadeff verlies > is Homey Energie
54% = met laaderf verlies. > Roedi

Wat kan je ermee
Je wilt kunnen zien dat je eigen verbruik stijgt
of niet.

Dus als ik het goed begrijp

• Als je direct je zonne opbrengst gebruikt > dan volledige 100% eigen verbruik > helemaal mee eens
  • Als je het gaat opslaan in de batterij dan heb je laadverlies dus je hebt meer energie nodig dan dat je het direct zou verbruiken.

Dus ben het er mee eens dat je dit mee moeten nemen en dat de oplossing van de Homey niet klopt.

Samengevat als je op maand klikt dan zijn die percentages het eigen verbruik van de opgewekte zonne energie zonder en met laad verlies. Prima om dit apart te vermelden. Nu snap ik ook wat ik hiermee kan aangezien dit een hele belangrijke waarde is vanaf afschaffen saldering volgend jaar. Bedankt allebei.

@Roedi_de_Lion

Even nog een ander vraagstuk. Ik laad vrij onregelmatig mijn auto op. Hierdoor schiet het verbruik natuurlijk sky high en is de inschatting van het verbruik totaal in de war.

Je zou een optie kunnen maken dat er een veld gaat komen waarbij je het gebruik van bepaalde apparaten uitsluit van de totalen. Op deze manier klopt het in een normale situatie wel.

Je zou ook een optie kunnen hebben waarbij je aangeeft dat je de volgende dag de auto gaat laden en dat het plan hier rekening mee kan houden. Lijkt me een stuk lastiger en misschien wel niet zinnig.

Ik heb overigens dat de batterijen niks doen als de auto aan het opladen is.

Hoe zie jij dit voor je?

Kritische app, kunnen al uitgesloten worden van het geleerde verbruik. (op een na laatste kolom)

Daarbij ga ik het mogelijk maken meer app als kritisch te bestempelen. Daar ben ik nog mee bezig.

Mooi, ik zou alleen dit willen bij de “energie verbuikspatroon” bij kritisch apparaten heb je nu alleen de optie dat het laadplan ook wat gaat doen (stoppen). Dit gebruik ik niet want het kan voorkomen dat een 1 batterij wel kan laden. Dus auto en batterij. Deze zitten namelijk op een aparte groep.

Dit komt nog best regelmatig voor als de stroomprijs laag is.

image
Batterij hoeft niet te stoppen.

Ja, maar boven staat toch:

Dus kan de paal wel op Nee zetten maar dan stopt de batterij toch met laden tenzij ik daar hem op NOM zet. Wat een theorie wel voor kan komen als de panelen meer binnenbrengen dan de auto aan kan.

Ga ga er wel even mee spelen.

wellicht dat ik gemist heb wanneer.. haha! maar de laadpaal staat er nu bij! Wat cool!

Ook ik zit met dit dilemma. Als de auto gaat laden op de goedkope uren (bv vandaag tussen 11:00 en 15:00) verbruikt dat 11kwh. Dat leveren de panelen niet, dus wordt er aangevuld vanuit het net. Op dat moment laden de accu’s niet meer. Kritisch apparaat switch aan of uit. Als je op de knop accu “Laden” drukt, laadt hij tot de volgende trigger en schakelt dan weer terug naar “NOM”. Enige manier om accu’s dan nog op te laden is om de handmatig switch aan te zetten en accu’s op “Laden” klikken.

Ik regel eigenlijk alles via een eigen gemaakte flow. Dus als de auto gaat laden dan haak ik in op deze flow en doet het laadplan niks meer. Als de auto klaar is of ik stop hem dan gaat hij weer over naar het laadplan. Ik doe dus niks handmatig.

Dit kan ook niet anders omdat er nog wat andere slimme zaken aan het laden van mij auto hangen. Ik kan bv het laden uitstellen zodat hij alleen gaat laden op goedkope uren, of dat hij alleen op zonne-energie laad of juist full speed gaat laden. Hij kijkt ook nog naar mijn afspraken de volgende dag en bepaald dan zelf op welke stand hij moet laden. Maargoed dit allemaal is bijzaak :slight_smile:

Ik gebruik sinds kort de nieuwe app (9.0.50), heel tevreden tot zover maar regelmatig is er geen verbinding met marstek api. Vandaag ook weer een melding Commando’s falen na 5 pogingen. controleer batterij of herstart app. Iemand tips? Ik gebruik wifi geen netwerk kabel. Accu staat in garage, wanneer ik Marstek app check op telefoon wel een stabiele verbinding.

Oke, maar begrijp ik dan dat de als de auto laad, de thuisaccu niet meer laad? (je zegt laadplan doet niks meer). Dat wil ik dus niet altijd.

Even mijn situatie/afweging:
Vandaag bijvoorbeeld hebben we de volgende situatie:

• tussen 11:00 en 15:00 stroom goedkoop
  • ik heb 2 thuisaccu’s, elk 5,12 kWh, maximaal laad en ontlaadvermogen 2500wh
  • auto gaat (automatisch laden op de goedkoopste uren, dus verbruik gaat 11 kWh omhoog)
  • Zonne panelen geven gemiddeld ongeveer 5kWh vandaag. Af en toe bewolkt, af en toe zon
    Dus als auto laad gebruik ik 6kWh uit het net.
    Gevolg het laadplan (staat die uren op Zon-Laden) laad niet de thuisaccu’s op want er is geen zonnestroom over.
    Toch zou ik op deze uren goedkoop willen laden uit het net (nu we nog salderen), dus ga ik naar handmatig en kies voor Laden. Dan laden dus zowel de thuisaccu’s (5kWh) als de Auto (11kWh). dat gaat goed omdat de zonnepanelen voldoende leveren (5 kWh) dus belasting uit het net 11kWh (huisverbruik minimaal en voor het gemak even niet meegenomen).
    Tot er een dikke wolk voor de zon komt (of moeders het tosti-apparaat en waterkoker aanzet :rofl:)
    Maar ook dat gaat goed, laadpaal zit op de P1, dus middels load-balancing schakelt de laadpaal terug in laadstroom.

Ik werk werk via Marstek modbus TCP. Heb dan wel 2 elfin EW11 nodig (25€ p/s) maar dat werkt dus wel superstabiel. Alles lokaal dus blijft ook werken als internet uitvalt, of de Chinezen de cloud opheffen.

Hiervoor heb ik al een ticket aangemaakt en Roedi is hieraan aan het werken. Als ik het goed begrijp dient Kritische apparaten op JA te staan met een drempel vermogen. Vervolgens Laadpaal Stop batterij moet op NEE staan. Daarmee zou de zon het huis en batterij blijven voorzien van stroom (mits batterij nog niet vol) en wordt de EV van het net geladen. Indien er stroom over is wordt hiermee ook minder stroom van het net gehaald.

Dat is inderdaad niet helemaal waar.
Als het plan “opladen” is dan gaat hij ook de batterij 2 volladen welke op een andere groep zit. Mijn auto heb ik max op 20A staan (is voor mij snel genoeg).

Ik trek het vermogen van de laadpaal van de hoofdmeter af en gebruik die waarde om NOM te regelen. Dit gaat prima bij mij. Mijn batterij blijft dan gewoon leveren aan normale huisverbruikers

okay waarom heb je dan 2 nodig?

Ik had in mijn hoofd dat je 2 accu’s hebt. Maar lees nu je bericht terug en staat accu (niet accu’s)
Dan idd 1 (1 per Marstek Venus E (V1 of V2). Maar dit werkt bij mij wel super stabiel. Wel wat leeswerk hoe de ew11 aan te sluiten en hoe te configureren. Daarna koppelen met homey met app van Vincent de boer. Check de verbinding. Alles goed? Dan app van Roedi installeren of configureren. (Marstek modbus TCP.) als je V1 of V2 hebt, opletten dat je het vinkje V1/V2 aanvinkt.

Heb je Marstek Venus E v3, dan is het iets anders. Dacht dat als je de nieuwste firmware erop hebt dat je dan de ew11 niet nodig hebt. Maar @Roedi_de_Lion weet dat misschien beter.