nee, gelukkig krijg ik die niet vaak. Het viel me vandaag op dat het diagnostics scherm nog steeds een 5kwh batterij ziet, terwijl ik de 10kwh variant heb gekozen. Batterij wordt ook niet verder dan 44% geladen. Is hier een oplossing voor?
Vanochtend vrijwel een perfect plan, NOM + Zon Laden de hele dag. Paar hiccups in de nacht met stop en laden. Maar nu gaat ie actief ONTLADEN?? Morgen is weer perfect plan met oranje en geel.
Dus wat gebeurt tussendoor? Welke solver/optimizer gebruik je? Het lijkt alsof bestaande randvoorwaarden/eisen ineens verdwijnen. Ik denk dat je Claude AI gebruikt, kan je die laten zoeken naar de oorzaak van dit probleem?
Hoi Eric, een vraagje naar aanleiding van de grafiek die post. Gaat hij ontladen omdat je accu nog zo vol zit en na het ontladen nog tot morgenochtend vooruit kan? Dan kan het natuurlijk wel want morgen gaat de zon behoorlijk schijnen en dan maakt hij de accu weer vol.
Als de accu na ontladen niet kan leveren tot morgenochtend, dan vind ik het wel vreemd.
Ik moet zeggen dat ik toch heel tevreden ben met het plan dat iedere toch wordt gemaakt.
Om 19:00 zat ik op 91% ~4.5 kWh beschikbaar. 3.5 uur ontladen tot 22:30 met limiet 800 W = 2.8 kWh β> over 1.7 kWh = SoC 34% eind van de avond. Levert op een 0.40-0.50 β¬, minus afschrijving batterij ~0.04 β¬/kWh. Via een flow zet ik elk kwartier de batterij terug op NOM.
Het percentage in de app klopt daar m.i. niet met 49% op 22:30. Dan moet ik nog de hele nacht door dat is minimaal 1.2 kWh, daarna de ochtendpiek. Tussen 7-8 uur heb ik weer voldoende PV voor basis last, maar niets over voor een kop koffie. Ik heb hier AC en DC op 1 hoop gegooid, dus ik heb het ontlaadrendement niet meegerekend.
Afgezien daarvan heb ik als profiel max eigen gebruik ipv max winst. Ik verwacht dus dat de app de batterij niet gaat ontladen naar het net. Daarvoor is het max winst profiel bedoeld.
Ik heb βm ook op max eigengebruik staan, bij mij gaat hij ook niet ontladen. Maar ik heb ook niets over. Ik vraag me dan toch af waar die verschillen in zitten .
Ik zie nu pas dat er een zich herhalende error is: [Action] Set battery action failed: power is not defined. Ik vermoed dat dit de oorzaak is. Even afwachten wat Roedi er van denkt.