[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy, Homewizard, IndeVolt, Victron, AlphaESS en Nexus(Zonneplan)

Beste mensen,

Ik ben nieuw hier. Heb inmiddels mijn systeem draaien en gebruik de Slimladen voor thuisbatterij. Mooi gebouwd en erg mooie interface. Wel even inkomen hoe je alles moet instellen + alle begrippen eigen maken. Veel zoeken. Veel via Mistral AI en info uit de FB groep maar nu wat dieper via deze community.Wat heb ik staan:

• 2 Marstek batterijen Venus 3

• Verbonden met Modbus TCP 502, ip nummers goed ingevuld

• Homey Pro

• Dynamisch contract bij Zonneplan

• Apps: Slimladen voor thuisbatterij., SolarEdge, Marstek Energy Storage en Zonneplan

Ik heb het volgende probleem met de app . In mijn apparaten-overzicht van Homey app staan mijn 2 Marstek batterijen (vaak) als niet verbonden. Het systeem werkt wel gewoon en wordt goed aangestuurd.

In mijn laadplan dashboard zie meestal mijn batterijen en hen status gewoon staan. Heel af en toe maar een batterij. Wel klopt dan SOC van beide batterijen opgeteld. Ook staan de batterijen goed in mijn router en is de bedrading goed.

Hoe kan ik dit oplossen? Bijgevoegd de afbeeldingen .

Goedemiddag,

Zet de app Marstek Energy Storage eens uit.

Waarschijnlijk zit die de slim laden app in de weg.

Succes!

3 Likes

Gaan die wel samen, de Marstek Energy Stotage app en de SlimLaden app? Als die beide hetzelfde modbus protocol gebruiken kan dat volgens mij niet. Als ik me niet vergis kan er maar één actief zijn. Misschien kan iemand anders dat ook nog bevestigen.

Dat klopt in ieder geval bij mijn AlphaESS G3T10 15kWh omvormer. Zodra Home Assistant of een andere app (ook Frank Energie) gekoppeld waren, kreeg ik geen connectie op de Modbus. Nu zowel Frank Energie als Home Assistant afgekoppeld wert de Slimladen App prima.

Dat zal denk ik bij andere providers zoals ZP vergelijkbaar zijn.

Heb de app er gehaald. Gaat nu goed. Heb nu alleen nu inzicht bij ‘energy’ van de laadpaal controller. Niet meer van de batterijen individueel. Dat vind ik dan wel jammer.

De HW CPU load…HW heeft heel veel apparaten. Oh of gaat dit om de app zelf. Ik zie bij mij geen gekke dingen.

Misschien als tip. Ik heb een backup functie gemaakt. Zodat je alle instellingen etc weer kan terug zetten. Het bestand aanmaken heb ik getest…het terugzetten , daar wacht ik op de eerste die dit wil gaan gebruiken. :slight_smile: Onderaan diagnostics.html:

image
Nu een backup maken is voor iedereen wel handig denk ik.

1 Like

Hij neemt de soc wel mee. Ontladen is verlies.

Ik kan het niet helemaal zien…maar op dit moment waren de prijzen van morgen ook al bekend? Dan gaat hij kijken of het beter morgen kan ontladen.

Voor de rest van de vragen over het plan: Aan de hand van een plaatje en wat opmerkingen…is het voor mij onmogelijk om te zien wat er gebeurd. Zie mijn opmerking gisteren. Daarnaast is het lastiger om te analyseren als je het plan zelf gaat beïnvloeden met flows…oid.

Nieuwe versie 9.0.23:

4 Likes

Weer druk bezig geweest zie ik. Ik zal de nieuwe versie maar eens testen.

@Roedi_de_Lion kun je nog eens toelichten waar de home connect toepassing voor wordt gebruikt ?:flushed_face:

1. Apparaat toevoegen
  2. Profiel leren

1. Je selecteert het programma op de vaatwasser. Slimladen start de vaatwasser op het goedkoopste moment. Je kan ook aangeven dat hij klaar moet zijn voor een bepaalde tijd.

De laatste test was dat het werkte maar dat hij na het programma weer opnieuw begon. Dat heb ik nu aangepast, maar is nog niet getest.

Werkt vooralsnog alleen voor vaatwasser en wasmachine.

1 Like

Snap wat je schrijft. Ik zal hem eerst eens een tijdje laten draaien en daarna kijken of het overeenkomt met wat ik verwacht :wink: (Ik heb het geduld van een theezeefje :wink: ). Ik zie ook dat de zonvoorspelling het dubbele voorspelt van wat er werkelijk komt. Waarschijnlijk omdat mijn PV weliswaar 6,5Wp is, maar verdeeld is 40/60 over twee dakhelften NO en ZW.
Op zich heb ik nog geen flow gemaakt die iets zou beinvloeden.

Ik zi eeen melding over Bosch/Siemens en door slimladen laten starten.
Hier Miele apparatuur in gebruik, gaat dat wellicht ook in de toekomst werken?

Je kan een wens opvoeren, maar eerlijk gezegd eerst Home Connect eens kijken hoeveel dit gebruikt wordt en hoeveel animo er is voor Miele.

Bij Solcast kan je 2 rooftops maken.

1 Like

Hi Roedi,

Ik dacht dat je een update had waarin de batterij batterij bijschakeld. Bij mij blijft die maar 1 volladen en de andere niet. Hij gebruikt dan 3kw dus zou die de 2e moeten activeren?
Ook wisselt hij niet van batterij blijft de hoogste soc volladen

Haha, dankjewel. Was ik zelf nét achter gekomen en inmiddels zo ingesteld en ziet er een stuk meer uit zoals de werkelijkheid :slight_smile:

Snap ik, ik zie hoe enorm druk je op dit moment bent met die app dus dat komt ooit wel weer :wink:
Dankjewel voor het tot heden een stuk makkelijker maken om mijn AlphaESS aan te sturen.:grinning_face_with_smiling_eyes:
Vind je het goed als ik ook in de gebruikersgroep van de AlphaESS naar jouw oplossing verwijs?