En hij koelt goed nu?
Ja, kan het nu fijn regelen. Temperaturen ver boven de 40 graden vind ik niet prettig. Waarschijnlijk kan die het wel hebben, maar ik hou toch liever zelf de controle.
Stuur eens een foto van je oplossing. Van de fan.
Bedoel je van de flow of de ventilators? De ventilators heb ik besteld, maar nog niet binnen. Nu heb ik er zolang een gewone ventilator op gericht. Als ik ze binnen, en geïnstalleerd heb stuur ik je een foto.
Allereerst super app die je hier hebt gemaakt! Van wat ik tot op heden kan zien werkt het naar verwachting met mijn AlphaESS.
Ik vroeg me af of je er nog een effect aan kan toevoegen bij Max Eigen Verbruik. Namelijk: Ontladen voor Export in de ochtend zodra batterij nog over heeft en opwek ook alweer opstart.
Om daarmee nog wat mee te profiteren voor de duurdere uren van de ochtend.
Verder nog een checkvraag bij Max Eigen Verbruik gaat hij laden op de goedekope uren als de batterij te leeg is en te weinig opwek is voorspeld om daarmee dure uren op te vangen?
Klopt. Dit doet hij.
Ja dit is een mooie toevoeging. Wat je eigenlijk zegt is dat wanneer overdag meer zonopwek is dan in de batterij kan, dan kan je die overschot aan opwek, beter verkopen op de duurste kwartieren in de ochtend. Dit doet hij ook al bij SlimPlanner Max Winst, maar kan ook bij Max eigen verbruik.
Zou je een wens kunnen inschieten voor mij?
BTW. Mocht je het plan nu echt niet snappen. Dan kan je een ticket opvoeren
- van het type vraag
- Inclusief diagnostics file (json)
Ik kan dan het plan analyseren. (Helaas kan ik dat niet voor iedereen doen dat kost dan teveel tijd)
Ventilators
@Roedi_de_Lion ik neem aan dat je bedoelt een suggestie te doen via de app pagina toen je vroeg om een wens in te voeren? De suggestie heb ik zojuist gedaan in ieder geval. Mocht je willen dat ik het nog ergens anders invoer hoor ik graag waar.
Ter info; in je eerste post verwijs je gedeeltelijk naar url’s met poort 8888 die niet lijken te werken. Daarna zag ik poort 8778 die het voor alle url’s wel doet.
Voor vandaag doet hij dit met profiel Max Eigen Verbruik.
Reden voor deze post is dat de STOP in de nacht, ochtend en avond m.i. niet logisch is. Hij geeft: “Wachten: laden à €0.105/kWh niet rendabel, ontladen à €0.000/kWh niet genoeg marge”.
Maar hij rekent dan niet mee dat bij STOP ik moet inkopen van het net, terwijl er nog ruim voldoende batterij lading is. Netto inkoop ca. 0.12 €. Beter is NOM ipv STOP.
PS. ter info hij staat nu via een flow op handbediening LADEN tbv laadbegrenzing, niet door de app.
Kan iemand uitleggen (of is er een uitlegstuk over de verschillende instellingen dat ik ergens gemist heb
) wat bij instelling “Max eigen verbruik” de knop SC bij stop zou moeten doen?
Ik zou verwachten dat dit Self-Consumption betekent er dan in een stop-situatie toch stroom vanuit de batterij wordt geleverd zolang er voldoende SOC is.
Ik merk dat hij dat tot heden nog niet gedaan heeft bij mijn systeem ondanks dat er behoorlijk hoge stroomprijzen gelden. Of zitten daar voorwaarden met begrenzingen op?
Hoi Eric, volgens mij ziet dat plan er wel goed uit. De kWh’s die je nog in de batterij hebt heeft hij 's avonds nodig als de prijs hoger is. Daarom staat hij volgens mij op stop.
SC is geen Self Consumption maar Solar Charge.
Oftewel ook al zegt het plan STOP, dan zal er toch bij zonoverschot geladen gaan worden.
Zet je SC dus uit, dan gaat die energie terug naar het net en niet in de batterij.
Hoi Loek, hij zou in de afgelopen nacht prima kunnen ontladen tot minimum. Immers tijdens de gele balkjes (NOM of LADEN) pakt hij PV stroom en zou al voor de middag weer vol moeten zijn, zo vol als maar kan voor komende nacht.
Dus dit kan m.i. niet de reden zijn voor de STOP.
Ja, je hebt gelijk. Het lijkt erop dat hij dan de SOC niet meeneemt in de berekening. Bij mij ziet het er nu zo uit.
Dank voor je reactie, mag ik vragen waar je de info vandaan hebt?
Op zich lijkt dat toch wel apart dat als je kiest voor de stand max zelfconsumptie hij dan toch naar het net gaat leveren? In een stop-periode met best hoge stroomtarieven zou ik verwachten dat er stroom uit de accu naar het huis wordt gestuurd.
Die info staat in de topics hierboven (zijn er heel veel, maar is echt eerder uitgelegd door Roedi).
Als je nog een paar uren over hebt ![]()
Iedereen wil of ziet het net even anders, dat lees ik heel erg de laatste tijd.
De verwachting van settings of kleuren, waarom niet dit of waarom niet dan deze mode, lees je best veel momenteel. ![]()
Ik heb de SC ook aanstaan omdat ik niet wil dat als er zonnestroom is, maar het plan STOP heeft dat dan de stroom naar het net gaat. Ik wil zoveel mogelijk in de batterij voor eigen gebruik later.
Ik heb Homewizard Batterijen dus kan niet gestuurd ontladen, dus zon altijd naar de batterij, dat is beter dan moeten inkopen (in mijn geval). Dus ik wil bij zon opwek geen STOP maar wel laden.
Het is een mooie app, en nu weer een stukje simpeler gemaakt door Roedi dan de vorige versie(s). Toen waren er heel veel instellingen.
Duidelijk en dank voor je recatie.
Ik had enige hoop (als latere gebruiker/ontdekker van de overigens fraaie App) dat er ergens een korte uitleg was over de verschillende commandos en de gevolgen daarvan.
Ik snap inderdaad nu even niet waarom er zo’n lange 'STOP’ actie gepland staat terwijl er maar heel even NOM wordt gestuurd. Tijdens STOP levert de accu toch niet aan het huis? Terwijl er ca 50% ofwel ca 6kWh inzit (en blijft zitten) en er maar heel eve tussen 18.00 en 19.00 naar NOM wordt overgeschakeld..
Misschien wil/zie ik het inderdaad even anders door gebrek aan kennis van de App ![]()
Doel bij “Max eigen verbruik” is voor mij: zoveel mogelijk overschot zon naar de accu, en eventueel aanvullend laden op goedkoopste momenten als er volgens zonvoorspelling niet voldoende SOC is voor de avond/nacht.
Er is iets mis met de app denk ik, de hoeveelheid van de zonnepanelen is bijna 2x zoveel dan wat het kan leveren. Tevens concficteerd iets met de app Homewizard in Homey (resulteerd in hoog cpu verbruik). Ik schakel de app even uit voor nu.
Hier inzicht in de CPU load, zodra Slim Laden uitstond ging de CPU load van de HW app omlaag. vanaf 15:10 zeg maar.
update 15:12, de app in Homey verwijderd, de productieversie geinstalleerd, alles opnieuw ingesteld. CPU load is nu weer oké.
update 16:07, beide apps weer op testversie, beide apps verwijderd gehad, HW hardware opnieuw moeten toevoegen in beide apps. het werkt weer met normale cpu load. herstarten Homey hielp daar niet voor helaas. Erg raar dat er een erg hoge cpu load ontstond en zelfs een Homey Pro crash. We gaan het zien…