[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Automatiseer je thuisbatterijen op basis van dynamische energieprijzen

welke? stuur even de link:
image

Release 9.7.0:

:beach_with_umbrella: NIEUW: Niet thuis — je verbruik als je er even niet bent
Ga je op vakantie of een weekend weg, dan blijft SlimLaden rekenen met je normale dagverbruik — en koopt je batterij stroom voor verbruik dat er niet komt. Vul in de Apparaat Monitor → Data ƩƩn keer de nieuwe kolom Niet thuis in (koelkast, vriezer, modem) en zet de stand aan zodra je weggaat. Je hoeft niet alle kwartieren in te vullen: wat je leeg laat volgt gewoon je normale basis. Aanzetten kan in de app onder Besturing (pal onder Handmatige modus), in de instellingen, of via de nieuwe flowkaart ā€œZet niet-thuis-modusā€ — hang die aan je aanwezigheidsdetectie en het gaat vanzelf.

:brain: En je raakt je geleerde profiel niet kwijt
Zonder bescherming zou een week vakantie je profiel richting vakantieniveau trekken, en dan duurt het weken voor je normale verbruik weer klopt. Daarom wordt er op niet-thuis-dagen niets geleerd — ook niet van de dag dat je thuiskomt, want die was je een deel van de tijd weg.

:euro_banknote: NIEUW: Minimale handelsmarge — niet handelen voor een paar dubbeltjes
Zet een ondergrens in euro’s: haalt de voorspelde batterijwinst die niet, dan schakelt SlimLaden die dag automatisch over naar Max Eigen Verbruik of Zon Optimaal. Beoordeling om 06:30 voor die dag. Standaard uit. Gebruikte je een kunstmatig hoge slijtagekost om dit af te dwingen? Die kan terug naar de echte waarde.

:crescent_moon: NIEUW: Extra nachtreserve — een buffer bovenop de voorspelling
Valt je nachtverbruik hoger uit dan voorspeld, dan koop je 's ochtends alsnog van het net. Deze marge houdt dat extra achter de hand. Remt alleen het verkópen af — er wordt nooit netstroom voor bijgekocht. Van 0 (uit) tot 5 kWh. (Bij Max Eigen verbruik)

:bar_chart: Winst: nu ook morgen — uitsplitsing voor morgen zodra de prijzen bekend zijn.

:electric_plug: Deye (Solarman v5): batterij reageerde niet meer op commando’s — elk stuurcommando blokkeerde zichzelf en gaf na ruim tien seconden op.

:mobile_phone: In de app, al live — Vandaag/Gisteren bij Zon & Verbruik, :sun: bij de batterij tijdens Solar Capture, Solar Capture-tellers en batterijtemperatuur op Besturing, en een prijs-as die meeschaalt met de dagprijs.

Supergaaf deze app! Ben er sinds donderdag een beetje mee aan het spelen. Draai nu de experimentele versie met een Zendure AC3000 (geconfigureerd als 2400ACw wat prima werkt.)

Vanaf eind volgende maand een dynamisch contract en lees hierboven dat handmatig NOM niet werkt. Dat heb ik zelf ook ondervonden. Is er een optie om Export van energie helemaal uit te zetten buiten dit? Vind het zonde om te ontladen voor niks.

Wat is je motivatie om alleen NOM te draaien? En wat bedoel je met ā€œontladen voor nietsā€ ?

STOP terwijl accu 40% is en zon in overvloed? En 2 momenten zelfs laden?

Zon Optimaal modus

Sinds vanochtend (iig) geen display meer van dashboard op mijn tablet (Samsung), scherm blijft zwart. Al mijn andere devices wel. Heb Tablet al herstart, geen effect. Nog tips?

Ik vermoed voor zoveel mogelijk eigen verbruik te gebruiken . Ik vermoed ook als je een dynamisch contract hebt je wel wat winst kan maken met ontladen op bepaalde momenten . Maar als je geen dynamisch contract hebt wil je denk ik zoveel mogelijk nom hebben . Grappig ik had dit pas voorgesteld :

Hey, ik weet niet wat mogelijk is . Is het een idee als er een peak shaving en nom modus voor Belgen is met het capaciteittarief .Zoals je nu ook een ander profiel hebt aangemaakt voor uitmodus . Zodat de app leert wanneer hij moet opladen en nom moet aanhouden rekening houdend met de zonne-energie , het verbruik en hoeveel opslag je hebt .maar niet ontladen naar het net (tenzij je dat wilt) .Bv een grote batterij hoeft in de avond misschien niet op te laden omdat het verbruik laag ligt en er de volgende dag genoeg zonne-energie is . Een kleine batterij moet bijgeladen worden op een goedkoop moment wanneer er amper verbruik is om zo pieken op te vangen . Maar je wilt de batterij wel zo vol mogelijk te houden voor eigen gebruik.

Nog een vraagje over de standen nom, zonnenoverschot , zon laden etc . Wat als hij op nom staat maar er zou veel zon zijn , laad de batterij dan niet op ?

Kan je een threshold maken dat als er X aantal Watt het net opgestuurd word je wilt dat de modus veranderd naar zonladen ? Dat kan misschien ook wel met een flow denk ik

En omgekeerd ook . Als er niet genoeg zonne-energie is en hij staat op zonladen dat hij dan naar opladen gaat of nom

Ik heb nu nog een vast contract. Eind van volgende maand dynamisch. Nu handelen heeft natuurlijk geen zin dus als ik hem nu een tijdje NOM kan zetten bespaart dat me zeker. Nu haalt de accu ook maximaal stroom van het net want hij denkt het is goedkoop.

Of geen export zal ook schelen maar ik zie nergens helaas die optie. Kijk er vast over heen….

Andere optie is nu natuurlijk de zendure p1 meter aansluiten en op zelfconsumptie zetten. Tijdelijk nu de slimladen app uitzetten. Maar als de NOM werkt in slimladen is dat ook een optie.

handmatige modus aan en druk op nom.

Ja dit werkt dus niet. Zowel niet op de test versie als normale. Is hierboven ook over gesproken dat dit een bug is.

Ah ok…beetje teveel dingen nu. is hier wel een support ticket van?

Probeer eens om de nieuwe setting Minimale handelsmarge op een hoge waarde te zetten.
Beetje een hack, maar daarmee onderdruk je wel het handelen

Hier hetzelfde probleem.

NOM is nul op de meter…dan ontlaad en laad hij om 0 op de meter te zetten.

Bij ZON-Laden >> dan laad hij alleen bij en niet ontladen. Hij kijkt dus naar de p1 meter…ben je aan het terugleveren naar het net…laad dan de batterij hiermee op.

Zonoverschot >> batterij staat op stop, omdat je later goedkoper kan laden om de batterij vol te maken.

Aangepast in volgende versie. (aangepast betekent opgelost…met een slag om de arm)

Staat er nu.

Android app of web app? Android en ios ga ik zeer waarschijnlijk niet meer ondersteunen. Web ziet er hetzelfde uit. Veel beheersbaarder.

Super dank voor de snelle actie maar gaat helaas nog steeds mis. Als ik hem nu op NOM zet bij handmatig springt die binnen 5 seconde weer naar laden of ontladen.

lijkt erop dat die alsnog het plan weer gaat volgen.

Stuur een json supprt ticket in. Dan kan ik het zien. Ticket maken meteen nadat jee op de knop hebt gedrukt

Net verstuurd bedankt voor de snelle reactie. :grin: