[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Automatiseer je thuisbatterijen op basis van dynamische energieprijzen

Zet de threshold eens op 20 watt.
Sommige sockets verbruiken in rust al meer dan 1 watt

Sorry
was even afgeleid. Hoop morgen weer tijd te hebben voor de backlog.

Een groepje wijze mannen wijzen mij de weg.

Wil wel meedenken maar heb geen laadpaal thuis en wel een tesla​:joy:. Ik probeer zelf de batterijen beetje in balance te houden, blijkbaar is er 1 steeds de l*l

het is overigens wel lache dat Liander mijn slimme meter is komen vervangen want de standen kwamen niet goed door​:zany_face:. Ik had al gebeld, dat komt door de thuisbatterijen maar nee ze hebben het toch vervangen​:hugs:

Ik heb ze beide op 0.95 staan.

EV laden is tricky, mbt prioriteit kiezen en winst voorspellen (voor mij).
Autoaccu 30 + 20 kwh (50%?) vrij te laden t.o.v. thuisbatterij van 8/16/24kWh ???
Touwens, niet elke EV is SOC uit te lezen, dus vaak handmatig stand invoeren (Heb zelf een Megane en een Zoe en een dashboard gemaakt voor invullen en variabele snelheid (5 - 17 kW) laden op overschot, want nog geen thuisbatterij).

Wat is beter. Grote accu = meerdere dagen te rijden. 15 kW = 100 km = 1 dag op en neer ?
2 dagen thuiswerken/3 dagen op het werk/weekenden overdag thuis met lage prijzen
Dus komt al snel de vraag. Dinsdagmiddag thuis en zon over = auto laden ivm donderdag rijden
of Thuisbatterij voor dinsdagavond met hoge prijzen en woensdagnacht de auto laden. Zo veel potentiële keuzes tijdens en voorbij de 34 uur aan bekende info.

Hoe gaat je prognose eruit zien?
Blijf je bij 2 dagen?

Geheugen genoeg :sweat_smile:

Jailbreak?

Ik heb een andere pi erin gestopt en het stappenplan gevolgd . Ik heb geen idee wat ik allemaal gedaan heb :sweat_smile: zo heel computer technisch ben ik helaas niet

Wat bedoel je “Ik heb een andere pi erin gestopt”. Er is toch geen Homey met 8 Gb geheugen?
Je zit ons te dollen?

Dat wil ik ook wel weten hoe je dat hebt gedaan.

Of heb je dit gedaan?

Ja dat heb ik gedaan en het geheugen is ook uitgebreid

Deze heb ik gevolgd.

Een opmerking bij ticket “Thuis / afwezig toggle met bijbehorend verbruikspatroon”.
Er zijn denk ik meerdere profielen denkbaar dan ‘normaal’ en ‘afwezig’.

denk aan ‘Vakantie’, ‘Gasten’, en wie weet wat nog meer.

Belangrijker nog: de waarnemingen moeten ook aan het actieve profiel worden gekoppeld. Als je drie weken op vakantie bent, wil je niet dat SlimLaden daarvan leert dat jouw normale verbruik ineens veel lager is.

In volgende versie:

Niet thuis — je verbruik als je er even niet bent

Ga je op vakantie of een weekend weg, dan blijft SlimLaden rekenen met je normale dagverbruik. Daardoor koopt en bewaart je batterij stroom voor verbruik dat er niet komt. Met “Niet thuis” geef je één keer op wat je huis verbruikt als er niemand is — en zet je dat aan zodra je weggaat.

Eenmalig invullen

Ga naar Apparaat Monitor → Data. Daar staat een nieuwe kolom Niet thuis (Wh), links naast Basis. Vul in wat je huis per kwartier gebruikt als je weg bent — koelkast, vriezer, modem, dat werk.

Je hoeft niet alle 96 kwartieren in te vullen. Elk kwartier dat je leeg laat, gebruikt gewoon je normale basis. Handig als alleen je dagverbruik wegvalt en je nachten toch al laag zijn. Een 0 invullen mag ook: dat betekent echt nul, niet “leeg”.

Aan- en uitzetten

In de app onder Besturing, vlak onder “Handmatige modus”. Of in de instellingen van de Laadplan Controller.

Slimmer nog: er is een flow-kaart “Zet niet-thuis-modus”. Hang die aan je aanwezigheidsdetectie of een vakantieschakelaar, dan gaat het vanzelf. Er is ook een voorwaarde-kaart als je wilt checken of de stand aan staat.

Zolang de stand aan is, gebruikt de planner jouw niet-thuis-waarden in plaats van het geleerde verbruik. Zet je 'm uit, dan is alles direct weer normaal.

Wat er wél gewoon bij op blijft tellen

Het weer (verwarming en koeling) rekent door zoals je gewend bent. Alleen je basisverbruik wordt vervangen — de rest van de berekening verandert niet.

Je leert je normale profiel niet kwijt

Dit is het belangrijkste. SlimLaden leert elke nacht bij van de dag ervoor. Zonder bescherming zou een week vakantie je geleerde profiel richting vakantieniveau trekken, en dan duurt het weken voor je normale verbruik weer klopt.

Daarom leert de app niets op de dagen dat de stand aan staat. Ook niet van de dag dat je thuiskomt — je was die dag immers een deel van de tijd weg. Je normale profiel staat er dus onaangeroerd als je terug bent.

Voorwaarde

Deze functie werkt alleen als je verbruiksbasis op “Leer basisverbruik” staat. Staat 'ie op Statisch of Apparaat Monitor, dan gebeurt er niets — je krijgt dat dan ook te zien op de Data-pagina.

Je kan ook alleen de kwartieren muteren die nodig zijn

Staat nu live.

Maar per app
is het nog steeds iets van 160MB toch? Dat vind ik dan weer jammer.

Dit is SHS toch? Wekt mijn app helemaal goed hierop? Via Api of via QR?

Verbruik voorspellen blijft een dingetje — vakantie als mooie testcase

Wij zijn inmiddels ongeveer twee weken op vakantie. Daardoor is ons normale huishoudelijke verbruik behoorlijk laag en constant. De warmtepomp heb ik echter bewust gewoon op vloerkoeling laten staan.

Waarom? Omdat het kan :grinning_face_with_smiling_eyes:. Maar vooral omdat ik ook geen zin heb om straks thuis te komen in een huis dat compleet is opgewarmd.

Dat levert toevallig een interessante testcase op voor het voorspellen van elektriciteitsverbruik.

Mijn Homey houdt apart bij hoeveel energie de warmtepomp aan koeling gebruikt. Als ik dat naast de binnen- en buitentemperatuur zet, krijg je bovenstaande tabel.

Wat mij vooral opvalt is dat de koelvraag absoluut niet simpelweg:

hogere buitentemperatuur = evenredig hoger stroomverbruik

Neem bijvoorbeeld 3 en 13 augustus:

• 3 augustus: buiten maximaal 38,8 °C, koeling ongeveer 21,2 kWh
  • 13 augustus: buiten maximaal 39,1 °C, koeling ongeveer 10,9 kWh

Vrijwel dezelfde maximumtemperatuur, maar bijna een factor twee verschil in koelenergie.

Andersom zie je op 7 augustus dat de buitentemperatuur maximaal maar zo’n 24 °C wordt en de vloerkoeling praktisch niets doet.

De binnentemperatuur blijft ondertussen verrassend stabiel. Zelfs tijdens dagen van bijna 40 °C blijft die grofweg tussen de 22 en 24 °C. Dat is natuurlijk precies waar al die koelenergie naartoe gaat: niet zozeer het direct bestrijden van één hoge buitentemperatuur, maar het afvoeren van warmte die door de gebouwmassa heen naar binnen komt.

Wat ik uiteindelijk interessant zou vinden voor Slimladen:

kan Homey op basis van weersvoorspelling + binnentemperatuur + historisch gedrag voorspellen dat mijn huis morgen bijvoorbeeld 9 kWh in plaats van 3 kWh extra gaat verbruiken?

Want voor een laadplan met accu en dynamische prijzen maakt dat behoorlijk verschil.

Ik heb nu bijvoorbeeld al een voorspelling draaien die behoorlijk accuraat werkt voor het maken van warmwater tijdens de goedkope uren, hierbij wordt elke avond gekeken wanneer de warmtepomp een boost cyclus mag gaan draaien en voorspeld daarbij dan ook hoelang dit duurt en hoeveel energie dit kost, het zou prachtig zijn als ik dit aan SlimLaden kan doorgeven zodat deze al meegenomen kan worden in de voorspelling.

Moest even opzoeken wat SHS is :sweat_smile: maar ik heb geen zelf hosted server dit is gewoon de homey pro met een upgrade

@Roedi_de_Lion You Tube podcast bekeken van de groene nerds.

European Data Act zorgt dus sinds september 2025 voor beheer eigen data, blijkbaar.

Dus extra app geïnstalleerd “Renault en Dacia”.

Nu heb ik de beschikking over de soc van beide auto’s en zie ik welke aan mijn lader staat.